Als je motor loopt dan zie je 1 cel in je tabel in een andere kleur, dit is de "zwaarst wegende" cel van dat moment oftewel de cel waaruit hij op dat moment de cijfers neemt en mee gaat rekenen om de vervroeging te bepalen.
Dus als je het gaspedaal intrapt of als je motor meer toeren draait dan zie je dat er steeds een andere cel verkleurd...........
Dus als de motor begint te pingelen dan kijk je welke cel dat op dat moment verkleurt is en pas je die aan (bij pingelen maak je de waarde van de cel lager).
Als ik zelf een auto tune dan maak ik de aansluiting los van de vacuumslang.
De druk zal dan altijd 100 aangeven (100 is dus de druk van je buitenlucht) maak je een vacuum door dat je het gas loslaat dan gaat de druk naar beneden, zou je een turbo motor heben dan ga je (ruim) over de 100 heen......
Nu ga ik het rijtje waar de 100 voor staat tunen. Nu verhoog ik de waardes in de afzondelijke cellen steeds meer totdat de motor begint te pingelen en zet in de bewuste cel(len) de waarde iets lager. Door een paar keer flink op te trekken of ergens tegen een bergje op te rijden kun je mooi bepalen of je motor pingelt of niet.
Als je tevreden bent met dit rijtje kun je de vacuumslang weer aansluiten. Door nu nog een keer op te trekken kun je zien dat de drukwaarde maar tot zo'n 97 a 98 gaat, dit komt dus door de weerstand van je carburateur en je luchtfilter, verander de cellen die
nu van kleur veranderen in de waarde die ook bij 100 staat. Verder kun je er nu vanuit gaan dat de dieper gelegen cellen alleen maar hogere waardes zullen hebben...
Ik weet dat dit is moeilijk uit te leggen, dit is net alsof ik nu iemand leer fietsen zonder fiets. Ik denk dat als ik je de software zou laten zien alles in 1 keer duidelijk zou worden..
http://youtu.be/jU6QSw84wNU?t=1m7s
Kijk eens naar deze video dan zie je meteen wat ik bedoel met een cel die van kleur verandert.