Pagina 12 van 19

Geplaatst: zo 10 nov, 2013 18:44
door Thijs
Op zich begrijp ik het hele verhaal wel hoor.
De vraag is alleen hoe ik zou kunnen weten welke waardes ingevuld moeten worden? :?

Geplaatst: zo 10 nov, 2013 19:35
door LPGo
Als je motor loopt dan zie je 1 cel in je tabel in een andere kleur, dit is de "zwaarst wegende" cel van dat moment oftewel de cel waaruit hij op dat moment de cijfers neemt en mee gaat rekenen om de vervroeging te bepalen.

Dus als je het gaspedaal intrapt of als je motor meer toeren draait dan zie je dat er steeds een andere cel verkleurd...........

Dus als de motor begint te pingelen dan kijk je welke cel dat op dat moment verkleurt is en pas je die aan (bij pingelen maak je de waarde van de cel lager).

Als ik zelf een auto tune dan maak ik de aansluiting los van de vacuumslang.
De druk zal dan altijd 100 aangeven (100 is dus de druk van je buitenlucht) maak je een vacuum door dat je het gas loslaat dan gaat de druk naar beneden, zou je een turbo motor heben dan ga je (ruim) over de 100 heen......

Nu ga ik het rijtje waar de 100 voor staat tunen. Nu verhoog ik de waardes in de afzondelijke cellen steeds meer totdat de motor begint te pingelen en zet in de bewuste cel(len) de waarde iets lager. Door een paar keer flink op te trekken of ergens tegen een bergje op te rijden kun je mooi bepalen of je motor pingelt of niet.

Als je tevreden bent met dit rijtje kun je de vacuumslang weer aansluiten. Door nu nog een keer op te trekken kun je zien dat de drukwaarde maar tot zo'n 97 a 98 gaat, dit komt dus door de weerstand van je carburateur en je luchtfilter, verander de cellen die
nu van kleur veranderen in de waarde die ook bij 100 staat. Verder kun je er nu vanuit gaan dat de dieper gelegen cellen alleen maar hogere waardes zullen hebben...

Ik weet dat dit is moeilijk uit te leggen, dit is net alsof ik nu iemand leer fietsen zonder fiets. Ik denk dat als ik je de software zou laten zien alles in 1 keer duidelijk zou worden..

http://youtu.be/jU6QSw84wNU?t=1m7s
Kijk eens naar deze video dan zie je meteen wat ik bedoel met een cel die van kleur verandert.

Geplaatst: zo 10 nov, 2013 20:47
door Thijs
Waarschijnlijk is het wel duidelijker als je zelf het setje hebt gemonteerd en er mee begint te prutsen.

Ga je weer een partijtje laten maken?

Geplaatst: zo 10 nov, 2013 21:04
door LPGo
Thijs schreef:Waarschijnlijk is het wel duidelijker als je zelf het setje hebt gemonteerd en er mee begint te prutsen.

Ga je weer een partijtje laten maken?

Ja ben er volop mee bezig, dit schreef ik een paar posten terug...


Verder ben ik een volgende serie printplaten aan het laten produceren met enkele verbeteringen en ook de mogelijkheid om er één (of meerdere) temperatuur sensoren
aan te kunnen koppelen.Je kunt dus een temperatuursensor bij een van de koppen maken zodat als de motor warm wordt de ontsteking automatisch later gezet wordt om pingelen te voorkomen.... Dit is dan zo'n beetje het laatste verbeter punt in de hardware van de ontsteking. Ik ga jullie wel weer op de hoogte houden van de diverse ontwikkelingen.

Ook ben ik weer met diverse bedrijven in Nederland en Duitsland in onderhandeling om e.e.a. toch weer profesioneel te laten bestukken ook al is het de vorige keer helemaal mis gegaan....

Geplaatst: di 12 nov, 2013 08:04
door rusty
Ik zie nergens reclame, alleen een erg enthousiast verhaal over een experiment! vanuit hier alleen respect over je volharding! en ik ben er juist blij om dat je zo open bent over alle bevindingen zowel positief als negatief! ga zo door!

greetzzzzzzzzzz

Rusty

revision 6

Geplaatst: di 12 nov, 2013 22:43
door LPGo
Vandaag de nieuwe printplaatjes opgehaald......
Afbeelding

kon het niet laten om er eentje in elkaar te solderen, al is het alleen maar om te kijken of ze goed werken. (Wees gerust ze werken zeer goed), elke keer zeg ik dit zijn de beste die ik tot nog toe gemaakt heb en het is nog waar ook....


Afbeelding

Het ziet er goed uit, een verbetering t.v.d. vorige is dat het koellichaam nu op de print vastgezet worden........


Verder nog 2 foto's van de bluetooth module
Afbeelding



Afbeelding
normaliter zit dit kastje onderste boven onder je aflegplank binnen in de auto, de bluetooth module kan er dan zo van onderen in-gepluged worden.....


Tja ik denk dat er al copycats bezig zijn om mijn ontsteking na te apen :lol: :lol: :lol: p.s. de soldeerbout staat uit, voordat ik de dierenbescherming op mijn dak krijg.....
Afbeelding

Geplaatst: wo 13 nov, 2013 20:28
door Erikjan
Mooi ! De mijne doet het nu super goed.

Heb het verbruik bijgehouden momenteel zit ik op 1 : 15,2

Dat is best zuinig voor een 650cc met powertube en grote sproeiers.

Het nieuwe kastje heeft nog geen misslag gemaakt. Nu ongeveer 500 km mee gereden.
Ben blij dat het achteraf een kleinigheid bleek te zijn en dat het niet aan mijn montage kunsten lag :)

Als die bleutooth module goed werkt en de verbinding stabieler is wil ik er graag ook 1. Dat maakt het afstelen wat makkelijker met mijn laptop.

Geplaatst: wo 13 nov, 2013 21:02
door Michiel van G.
echt heel gaaf.
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren met een dergelijke ontsteking op bijv. een 2cv4. Ik denk namelijk dat je, door het efficiënter maken van de motorloop, zowel vermogenswinst als souplesse zou moeten kunnen krijgen :)

Geplaatst: do 14 nov, 2013 17:23
door LPGo
Michiel van G. schreef:echt heel gaaf.
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren met een dergelijke ontsteking op bijv. een 2cv4. Ik denk namelijk dat je, door het efficiënter maken van de motorloop, zowel vermogenswinst als souplesse zou moeten kunnen krijgen :)
Ik weet het wel zeker........ heb er wel eens aan gedacht om een turbo op een 435 te zetten ik denk dat je dan op 40pk uit zou komen...........

Heb het altijd fijne motoren gevonden, mooi hoogtoerig...

Geplaatst: za 16 nov, 2013 21:46
door Erikjan
Onder het motto meten is weten heb ik het verbruik gemeten met de 12 spark en met de oorspronkelijke elektronische ontsteking.

Om het eerlijk te houden heb ik het zelfe test parcours gebruikt namelijk de A12 tussen bodegraven en veenendaal die rijdt ik elke dag naar werk. Om het nog eerlijker te houden heb ik de cruisecontrol gebruikt deze ingesteld op 100 kmh.

En dan nu de harde cijfers ik gok dat Geo er blij van wordt :)

De 12 Spark haalt 15,18 km op een liter vloeibaar goud.

De oorspronkelijke ontsteking 1: 14,46

Toch een verschil van bijna 5%

Tenopzichte van een originele mechanische ontsteking zal het verschil waarschijnlijk nog groter zijn.

Geplaatst: za 16 nov, 2013 22:35
door LPGo
Ten eerste ik ben al blij sinds ik de eerste keer mijn motor(en) aan de praat kreeg op
1-2-Spark...... die glimlach is nooit meer weggegaan en wordt alleen maar groter...


Het gaat erom dat jullie "de gebruikers" (van 1-2-Spark :lol: ) er blij mee zijn......

Nu terug naar je test....
Het is toch 18km verder op 1 tank benzine..... eerlijk gezegd had ik weer een groter verschil verwacht, ik denk dat 100km/uur op de GPS (zoals je getest hebt) al ver aan je top is....

Als het niet teveel gevraagd is wil je de test dan nog eens met 90km/uur overdoen.......
ben erg benieuwd of daar een groter verschil uit zou komen (denk het haast van wel)....

Dus conclusie tot zover: (ten opzichte van de "gebruikelijke"2cv ontstekingen)
een rustiger beeld met de stroboscoop.
meetbaar meer vermogen
meetbaar minder verbruik

Niet slecht toch..... voor een "amateur"....

en verder??
Op dit moment ben ik de laatste hand aan het leggen om een temperatuursensor te implementeren, nu betrap ik me erop dat ik bij een erg warme motor de vervroegings-schakelaar moet omzetten om een lagere tabel te kiezen omdat de motor begint te pingelen door de warmte....
Dit gaat dus nu automatisch gebeuren door de temperatuur sensor die ook weer aan een tabel in de chip gekoppeld wordt.... een koude motor kan namelijk meer vervroeging verdragen dan een warme motor..... ook hiervan verwacht ik weer een afname van het verbruik.......

Geplaatst: zo 17 nov, 2013 15:26
door Erikjan
Ik ben nu bezig een meter te ontwikkelen om het verbruik realtime te monitoren.

als dat klaar is kan ik vrij nauwkeurig het verbruik vergelijken bij een bepaalde cruise snelheid. Ik maak dan een schakelaar om tijdens het rijden van ontsteking te wisselen.
Als dat klaar is kan ik een vergelijk maken bij 90km/h. Ik zit nu op onderdelen te wachten.

Meer als een week 90km/h rijden naar het werk gaat me niet lukken. Ik vind het al moeilijk om 100 te rijden. De pickup haalt met gemak 120. Maar dan gaat het brandstof verbruik richting de 1:12 dat is me toch iets te gek.

Ik denk inderdaad dat het verschil dan groter wordt om dat het verschil in vervroeging ook groter wordt. Maar voor mij is dat niet echt relevant ik rijdt bijna altijd 100 of harder.

Wordt vervolgd.

temperatuursensor.....

Geplaatst: ma 18 nov, 2013 22:35
door LPGo
Nou de temperatuur sensor werkt ook!! Dit is de laatste missing link van mijn ontsteking..... nou ja; pingelsensor, sequential ignition, inlaaatlucht temperatuurmeter
sorry liet me even gaan.......

Afbeelding


Links bovenaan staat de actuele temperatuur, bij mij in de woonkamer dus 22,3 graden celcius... onderin staat de tabel met de correctiewaardes op de vervroeging per "temperatuurgebied" uiteraard wordt weer tussen 2 punten linieer gerekend...

de (in dit geval) paarse streep geeft aan uit welke cel de temperatuur op dat ogenblik genomen wordt, je ziet rechts boven de correctiewaarde staan 3.88 graden...

Dus stel dat de de reguliere vervroeging 20 graden zou zijn dan komt daar nu nog 3,88
graden bij....... Je ziet bij 60 graden het omslagpunt.... 0 hierna wordt de motor warm en moet er minder vervroeging ingegeven worden (bij 80 graden -2-1 graden)..

De correctiewaarde loopt van -12.5 tot 12.5 graden, dit moet meer dan genoeg zijn.


Uiteraard zie je ook op het dashboard de temperatuur aangegeven worden en uiteraard ook de totale vervroeging.

Afbeelding


Zal morgen eens een video maken met een koud glas water en een warm glas water...
daarna gaat hij mijn test-eend in.... ben benieuwd....

Geplaatst: di 19 nov, 2013 12:43
door Erikjan
Dat ziet er mooi uit.

Hij wordt steeds completer. Ik ben momenteel erg tevreden zelfs zonder temp sensor. En hij verdiend zich zelf terug :) .


Die knocksensor zou het wel de meest ultime ontsteking maken :) mocht het ooit lukken een knocksensor werkend te krijgen op een 2cv blok maak je gelijk de tempsensor overbodig. Dan kan je echt tot de grens gaan en dan een stapje terug. Ik heb al eens zitten zoeken er zijn wel setjes te krijgen . Maar overal staat bij dat het niet werkt met rumoerige motorblokken. En ik gok dat de 2cv daar ook onder valt.

Temperatuur afhankelijke vervroeging

Geplaatst: wo 20 nov, 2013 22:00
door LPGo
Hierbij dan de video met de temperatuursensor (automotive)

In de hoofdrol 2 glazen; 1 glas met koud water (links) en warm water (rechts)
en uiteraard de 1-2-Spark unit met de software op de laptop... Ik zelf speel ook een bescheiden rol, de temperatuursensor in de glazen dippen :lol: :lol: :lol:

Je kunt er dus de olietemperatuur, (inlaat)luchttemperatuur of de temperatuur van je koppen mee meten (via de lucht die naar je verwarming gaat) en afhankelijnk van je temperatuur kun je dus meer of minder vervroeging geven....
http://www.youtube.com/watch?v=3_MfFxtC ... e=youtu.be


binnenkort maar eens in de auto proberen.......

p.s. de temperatuurmeting is mooi stabiel tot op 1/10 graad Celcius beter dan de meeste mij bekende elektronische ontstekingen...