Eindelijk eendje: Claudette
- CVosje1994
- Gebruiker
- Berichten: 132
- Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
- Locatie: Linne
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Na 12.000 km weer eens de kleppen gesteld. Dat had ik drie jaar geleden voor het laatst (en ook voor het eerst) gedaan.
Hm, blijkbaar te lang geleden, want ik wist niet meer precies hoe het moest... na het kleppen stellen reed Claudette iets minder goed dan ervoor: ze hield namelijk wat in bij flink gas geven.
Toch maar even gecheckt en wat bleek, ik had me vergist: terwijl ik dacht dat dezelfde klep van de andere cilinder helemaal open stond tijdens het afstellen, stond deze juist helemaal dicht...
Weer wat geleerd en nu rijdt ze weer prima.
Hm, blijkbaar te lang geleden, want ik wist niet meer precies hoe het moest... na het kleppen stellen reed Claudette iets minder goed dan ervoor: ze hield namelijk wat in bij flink gas geven.
Toch maar even gecheckt en wat bleek, ik had me vergist: terwijl ik dacht dat dezelfde klep van de andere cilinder helemaal open stond tijdens het afstellen, stond deze juist helemaal dicht...
Weer wat geleerd en nu rijdt ze weer prima.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Vandaag weer wat gesleuteld.
Claudette zweet een beetje olie rond de olie-vulpijp: Na het forum geraadpleegd te hebben, dacht ik daarom dat misschien de vulpijp niet meer goed werkt, waardoor er een overdruk ontstaat die er voor zorgt dat er olie uitgeperst wordt. Dit idee werd nog versterkt doordat er ook een plasje olie onderin het luchtfilterhuis ligt.
Enfin, véél olie is het niet, maar ik vond het voldoende aanleiding om zelf eens een onderdruk-meter te bouwen: Ik heb vervolgens de onderdruk gemeten, weliswaar bij koude motor, want ik vond het te slecht weer (hoera: regen!) om eerst de motor een stukje warm te gaan rijden.
Het resultaat: zo'n 17 cm omhoog aan de ene kant en 17 cm omlaag aan de andere kant, dus een verschil van meer dan 30 cm... Dit zowel bij stationair draaien als bij (heel even) flink toeren draaien. Tussendoor lag het totale niveauverschil bij half gas dan rond de 20 cm (links 10 cm lager en rechts 10 cm hoger).
Edit 27/10/18: ik heb zojuist een stuk gereden en tijdens de rit was de onderdrukmeter aangesloten.
Resultaat was min of meer hetzelfde als bij koude motor, met korte uitschieters van 22 cm "boven NAP" bij flink optrekken.
Enfin, er is dus in ieder geval sprake van onderdruk, wat goed is, maar dat betekent dus niet dat de olie-vulpijp niet meer goed werkt, of zie ik dat verkeerd?
En wat wil het zeggen dat er zo veel niveau-verschil optreedt?
Alle reacties zijn welkom.
Claudette zweet een beetje olie rond de olie-vulpijp: Na het forum geraadpleegd te hebben, dacht ik daarom dat misschien de vulpijp niet meer goed werkt, waardoor er een overdruk ontstaat die er voor zorgt dat er olie uitgeperst wordt. Dit idee werd nog versterkt doordat er ook een plasje olie onderin het luchtfilterhuis ligt.
Enfin, véél olie is het niet, maar ik vond het voldoende aanleiding om zelf eens een onderdruk-meter te bouwen: Ik heb vervolgens de onderdruk gemeten, weliswaar bij koude motor, want ik vond het te slecht weer (hoera: regen!) om eerst de motor een stukje warm te gaan rijden.
Het resultaat: zo'n 17 cm omhoog aan de ene kant en 17 cm omlaag aan de andere kant, dus een verschil van meer dan 30 cm... Dit zowel bij stationair draaien als bij (heel even) flink toeren draaien. Tussendoor lag het totale niveauverschil bij half gas dan rond de 20 cm (links 10 cm lager en rechts 10 cm hoger).
Edit 27/10/18: ik heb zojuist een stuk gereden en tijdens de rit was de onderdrukmeter aangesloten.
Resultaat was min of meer hetzelfde als bij koude motor, met korte uitschieters van 22 cm "boven NAP" bij flink optrekken.
Enfin, er is dus in ieder geval sprake van onderdruk, wat goed is, maar dat betekent dus niet dat de olie-vulpijp niet meer goed werkt, of zie ik dat verkeerd?
En wat wil het zeggen dat er zo veel niveau-verschil optreedt?
Alle reacties zijn welkom.
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 19:13, 7 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Ik zojuist heb de benzinepomp losgehaald om de aanvoerslang van de benzine te kunnen vervangen (en ik er anders niet bij kon).
Nog voor ik de klemring had losgedraaid, kwam deze slang al los van de benzinepomp ... samen met het (koperen?) aansluitbuisje dat in de benzinepomp zit en waar de slang omheen zat!
Mijn vraag: is het voldoende om dit buisje weer stevig in de benzinepomp te drukken, of dien ik het buisje vast te lijmen of zo?
Ik heb wel eens iets gelezen over benzinebestendige lijmen (Loctite?), maar zou graag zeker weten wat ik moet doen, aangezien ik brandgevaar wil uitsluiten.
Nog voor ik de klemring had losgedraaid, kwam deze slang al los van de benzinepomp ... samen met het (koperen?) aansluitbuisje dat in de benzinepomp zit en waar de slang omheen zat!
Mijn vraag: is het voldoende om dit buisje weer stevig in de benzinepomp te drukken, of dien ik het buisje vast te lijmen of zo?
Ik heb wel eens iets gelezen over benzinebestendige lijmen (Loctite?), maar zou graag zeker weten wat ik moet doen, aangezien ik brandgevaar wil uitsluiten.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Gewoon een nieuwe benzinepomp monteren en het is weer opgelost.
Kosten 30 euro en een half uurtje montage...
Kosten 30 euro en een half uurtje montage...
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Ik heb slechte ervaringen met nieuwe benzinepompen.
Ik kies voor een goede gebruikte, of reviseer de oude als het nog gaat.
Bij een gebruikte vervang ik wel het membraan, dat kun je bij jouw 2CV dealer wel krijgen.
Ik kies voor een goede gebruikte, of reviseer de oude als het nog gaat.
Bij een gebruikte vervang ik wel het membraan, dat kun je bij jouw 2CV dealer wel krijgen.
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Bedankt, Geert en Thijs.
Ik heb er ondertussen al eentje besteld, maar ik wilde eerst eigenlijk de mijne repareren en gebruiken.
Ik heb op internet gelezen dat het buisje met "chemicaliën-bestendige" lijm ook wel is vast te zetten, maar zo'n tubetje komt inclusief verzendkosten op 16 EUR...
Daar komt nog bij dat de brandstofpomp die er in zat, niet de juiste is (maar dat had iemand mij al verteld).
Hij is aan de rechterkant namelijk iets langer dan de juiste pomp, waardoor de benzineslang, die van de benzinepomp naar de carburateur loopt, maximaal slechts één cm van het uitlaatspruitstuk verwijderd zit.
Met een nieuwe pomp, die smaller is, moet dat dus iets meer zijn.
Het membraan van de oude benzinepomp zag er overigens nog goed uit.
Dit is de oude pomp, met het losgeraakte buisje:
Er staat het volgende nummer op: 71802853.
Weet iemand voor welke type Citroën deze bedoeld is?
Ik heb er ondertussen al eentje besteld, maar ik wilde eerst eigenlijk de mijne repareren en gebruiken.
Ik heb op internet gelezen dat het buisje met "chemicaliën-bestendige" lijm ook wel is vast te zetten, maar zo'n tubetje komt inclusief verzendkosten op 16 EUR...
Daar komt nog bij dat de brandstofpomp die er in zat, niet de juiste is (maar dat had iemand mij al verteld).
Hij is aan de rechterkant namelijk iets langer dan de juiste pomp, waardoor de benzineslang, die van de benzinepomp naar de carburateur loopt, maximaal slechts één cm van het uitlaatspruitstuk verwijderd zit.
Met een nieuwe pomp, die smaller is, moet dat dus iets meer zijn.
Het membraan van de oude benzinepomp zag er overigens nog goed uit.
Dit is de oude pomp, met het losgeraakte buisje:
Er staat het volgende nummer op: 71802853.
Weet iemand voor welke type Citroën deze bedoeld is?
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Hm, ik heb een probleem(pje).
Terwijl ik de benzinepomp heb vervangen, heb ik ook gelijk de carburateur (Solex type 26/35 CSIC, met venturimaten 26/18) losgemaakt, omdat er al tijden een gebroken torsieveertje ("gasklep-as torsieveer primaire trap 26/18, buitenzijde") was en ik deze wilde vervangen.
Nu heb ik nooit gemerkt wat de functie van het veertje is, want Claudette reed verder best goed.
Maar goed, om het veertje te kunnen verwisselen dacht ik dat ik de hele gasklep-as, waar de (twee) veertjes omheen gewikkeld zitten, er uit moest halen. Aan dit asje zitten ook twee ronde gasklepjes, die er eerst af moeten omdat je anders het asje niet uit de carburateur kunt schuiven.
Ik heb eerst het moertje aan het uiteinde van het asje losgedraaid en wilde daarna de klepjes dus losdraaien, maar dat ging maar een klein stukje, omdat ik toen zag dat het schroefdraad van de boutjes waarmee ze vastzitten, expres "beschadigd" is, om losdraaien tegen te gaan.
Vervolgens heb ik alles dan maar weer vastgedraaid en de carburateur gemonteerd. Het veertje heb ik dus niet vervangen, maar dat leek me niet zo erg.
Toen ik de motor wilde starten sloeg ze al snel aan, maar vervolgens wilde ze niet stationair blijven lopen.
Ik moet flink gas geven, anders slaat ze af. En als ik dan flink gas geef, ploft ze soms een beetje.
Dat is balen, want ik weet niet precies wat ik verkeerd heb gedaan...
Eerst dacht ik dat het misschien aan de nieuwe benzinepomp lag, dus heb ik de oude er weer op gezet.
Helaas, het resultaat bleef hetzelfde.
Het moet dus haast wel de carburateur zijn
Voor de zekerheid heb ik nog even de vlotterhoogte gecheckt, maar die is bij beide vlotters goed (18 mm).
Nu heb ik een paar vragen:
1) Kan het zijn, dat ik, door de klepjes in de carb. een beetje los te draaien en weer vast te zetten, iets heb veranderd waardoor de verhouding lucht/benzine niet meer juist is?
2) Of kan het zijn dat ik de moer aan de zijkant van de carb., om de gasklep-as weer vast te zetten, te strak heb gedraaid, waardoor er aan de andere kant iets is verbogen?
3) Of kan het toch zijn dat er iets niet goed is gegaan bij het vervangen van de benzinepomp? Bij voorbeeld dat het goed vastzetten van de benzinepomp, dus goed op het stoterstangetje plaatsen, moeilijker is dan ik dacht en daar wellicht iets verkeerd zit?
Alvast bedankt voor de feedback.
Terwijl ik de benzinepomp heb vervangen, heb ik ook gelijk de carburateur (Solex type 26/35 CSIC, met venturimaten 26/18) losgemaakt, omdat er al tijden een gebroken torsieveertje ("gasklep-as torsieveer primaire trap 26/18, buitenzijde") was en ik deze wilde vervangen.
Nu heb ik nooit gemerkt wat de functie van het veertje is, want Claudette reed verder best goed.
Maar goed, om het veertje te kunnen verwisselen dacht ik dat ik de hele gasklep-as, waar de (twee) veertjes omheen gewikkeld zitten, er uit moest halen. Aan dit asje zitten ook twee ronde gasklepjes, die er eerst af moeten omdat je anders het asje niet uit de carburateur kunt schuiven.
Ik heb eerst het moertje aan het uiteinde van het asje losgedraaid en wilde daarna de klepjes dus losdraaien, maar dat ging maar een klein stukje, omdat ik toen zag dat het schroefdraad van de boutjes waarmee ze vastzitten, expres "beschadigd" is, om losdraaien tegen te gaan.
Vervolgens heb ik alles dan maar weer vastgedraaid en de carburateur gemonteerd. Het veertje heb ik dus niet vervangen, maar dat leek me niet zo erg.
Toen ik de motor wilde starten sloeg ze al snel aan, maar vervolgens wilde ze niet stationair blijven lopen.
Ik moet flink gas geven, anders slaat ze af. En als ik dan flink gas geef, ploft ze soms een beetje.
Dat is balen, want ik weet niet precies wat ik verkeerd heb gedaan...
Eerst dacht ik dat het misschien aan de nieuwe benzinepomp lag, dus heb ik de oude er weer op gezet.
Helaas, het resultaat bleef hetzelfde.
Het moet dus haast wel de carburateur zijn
Voor de zekerheid heb ik nog even de vlotterhoogte gecheckt, maar die is bij beide vlotters goed (18 mm).
Nu heb ik een paar vragen:
1) Kan het zijn, dat ik, door de klepjes in de carb. een beetje los te draaien en weer vast te zetten, iets heb veranderd waardoor de verhouding lucht/benzine niet meer juist is?
2) Of kan het zijn dat ik de moer aan de zijkant van de carb., om de gasklep-as weer vast te zetten, te strak heb gedraaid, waardoor er aan de andere kant iets is verbogen?
3) Of kan het toch zijn dat er iets niet goed is gegaan bij het vervangen van de benzinepomp? Bij voorbeeld dat het goed vastzetten van de benzinepomp, dus goed op het stoterstangetje plaatsen, moeilijker is dan ik dacht en daar wellicht iets verkeerd zit?
Alvast bedankt voor de feedback.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Misschien zit de gasklep niet goed gecentreerd op de as? Er zit denk ik iets speling in het gat als je de schroefjes los hebt. Heb je al geprobeerd het stationair toerental af te stellen met de afstelschroef?
Het veertje vervangen gaat zonder de as er uit te halen. Is wel een gepruts en de veer wordt iets uitgerekt, maar het werkt wel.
Kijk hier eens:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14589
Het veertje vervangen gaat zonder de as er uit te halen. Is wel een gepruts en de veer wordt iets uitgerekt, maar het werkt wel.
Kijk hier eens:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14589
Schultenbräu das ist mein Bier !
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Bedankt, Boudewijn, die info over het veertje had ik blijkbaar vorig jaar al gezien; was ik vergeten.
Nee, aan de stelschroef voor het stationair toerental heb ik nog niet gedraaid.
Ook niet trouwens tijdens het werken aan de carb, dus die staat nog hetzelfde als voorheen.
Bovendien loopt ze momenteel niet stationair, ze slaat af als ik geen gas geef.
Het zou best eens kunnen dat één of beide klepjes niet meer goed afsluiten, als er bij het losdraaien speling zou kunnen ontstaan. Ik zal daar toch nog eens naar kijken.
UPDATE: Ik heb net de carburateur losgemaakt en de gaskleppen gecheckt: volgens mij zitten ze goed; ik zie er niets vreemds aan en ze lijken goed te openen en te sluiten...
Ook voor de zekerheid de sproeiers even gecheckt, maar deze zijn niet verstopt.
Morgen even starten om te zien hoe ze dan loopt, maar ik vrees dat het nog steeds niet goed gaat zijn...
Nee, aan de stelschroef voor het stationair toerental heb ik nog niet gedraaid.
Ook niet trouwens tijdens het werken aan de carb, dus die staat nog hetzelfde als voorheen.
Bovendien loopt ze momenteel niet stationair, ze slaat af als ik geen gas geef.
Het zou best eens kunnen dat één of beide klepjes niet meer goed afsluiten, als er bij het losdraaien speling zou kunnen ontstaan. Ik zal daar toch nog eens naar kijken.
UPDATE: Ik heb net de carburateur losgemaakt en de gaskleppen gecheckt: volgens mij zitten ze goed; ik zie er niets vreemds aan en ze lijken goed te openen en te sluiten...
Ook voor de zekerheid de sproeiers even gecheckt, maar deze zijn niet verstopt.
Morgen even starten om te zien hoe ze dan loopt, maar ik vrees dat het nog steeds niet goed gaat zijn...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Wel wel, mijn vrees was ongegrond: ze doet het weer!
Ik had de carburateur nogmaals losgehaald, de klepjes losgedraaid en weer vastgezet en toen liep ze weer goed, gelukkig.
Ik had de carburateur nogmaals losgehaald, de klepjes losgedraaid en weer vastgezet en toen liep ze weer goed, gelukkig.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Hm, toch iets te vroeg gejuicht: vandaag na 25km zonder problemen gereden (en stationair gedraaid) te hebben, bleef ze plots niet meer stationair lopen...
Ben terug naar huis gereden en daar op onderzoek gegaan: heb remmenreiniger gespoten rond de carburateur om te zien of er ergens sprake zou zijn van valse lucht, maar kon niets ontdekken.
Na verloop van tijd bleef ze wel weer stationair lopen, maar na zo'n vijf minuten werd dat weer minder en sloeg ze alsnog af...
Ben terug naar huis gereden en daar op onderzoek gegaan: heb remmenreiniger gespoten rond de carburateur om te zien of er ergens sprake zou zijn van valse lucht, maar kon niets ontdekken.
Na verloop van tijd bleef ze wel weer stationair lopen, maar na zo'n vijf minuten werd dat weer minder en sloeg ze alsnog af...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Eindelijk eendje: Claudette
En je weet zeker dat het niet door de bobine komt?