Hm, ik heb een probleem(pje).
Terwijl ik de benzinepomp heb vervangen, heb ik ook gelijk de carburateur (Solex type 26/35 CSIC, met venturimaten 26/18) losgemaakt, omdat er al tijden een gebroken torsieveertje ("gasklep-as torsieveer primaire trap 26/18, buitenzijde") was en ik deze wilde vervangen.
Nu heb ik nooit gemerkt wat de functie van het veertje is, want Claudette reed verder best goed.
Maar goed, om het veertje te kunnen verwisselen dacht ik dat ik de hele gasklep-as, waar de (twee) veertjes omheen gewikkeld zitten, er uit moest halen. Aan dit asje zitten ook twee ronde gasklepjes, die er eerst af moeten omdat je anders het asje niet uit de carburateur kunt schuiven.
Ik heb eerst het moertje aan het uiteinde van het asje losgedraaid en wilde daarna de klepjes dus losdraaien, maar dat ging maar een klein stukje, omdat ik toen zag dat het schroefdraad van de boutjes waarmee ze vastzitten, expres "beschadigd" is, om losdraaien tegen te gaan.
Vervolgens heb ik alles dan maar weer vastgedraaid en de carburateur gemonteerd. Het veertje heb ik dus niet vervangen, maar dat leek me niet zo erg.
Toen ik de motor wilde starten sloeg ze al snel aan, maar vervolgens wilde ze niet stationair blijven lopen.
Ik moet flink gas geven, anders slaat ze af. En als ik dan flink gas geef, ploft ze soms een beetje.
Dat is balen, want ik weet niet precies wat ik verkeerd heb gedaan...
Eerst dacht ik dat het misschien aan de nieuwe benzinepomp lag, dus heb ik de oude er weer op gezet.
Helaas, het resultaat bleef hetzelfde.
Het moet dus haast wel de carburateur zijn
Voor de zekerheid heb ik nog even de vlotterhoogte gecheckt, maar die is bij beide vlotters goed (18 mm).
Nu heb ik een paar vragen:
1) Kan het zijn, dat ik, door de klepjes in de carb. een beetje los te draaien en weer vast te zetten, iets heb veranderd waardoor de verhouding lucht/benzine niet meer juist is?
2) Of kan het zijn dat ik de moer aan de zijkant van de carb., om de gasklep-as weer vast te zetten, te strak heb gedraaid, waardoor er aan de andere kant iets is verbogen?
3) Of kan het toch zijn dat er iets niet goed is gegaan bij het vervangen van de benzinepomp? Bij voorbeeld dat het goed vastzetten van de benzinepomp, dus goed op het stoterstangetje plaatsen, moeilijker is dan ik dacht en daar wellicht iets verkeerd zit?
Alvast bedankt voor de feedback.