Pagina 14 van 21
Geplaatst: zo 22 dec, 2013 11:33
door Bertje Beige
Daar hoort een wit rubber dopje in te zitten, verder niks
Geplaatst: zo 22 dec, 2013 15:55
door André Post
Daar zit zelfs in mijn 18PK al niets meer.
Geplaatst: zo 22 dec, 2013 17:21
door RobM
in mijn vorige en mijn huidige eend zat daar wel een gaatje, maar geen klep. Wel een kunststof afdicht dopje.
Gr Rob
Geplaatst: zo 22 dec, 2013 22:17
door vanVeller
Er zit een rubber dopje tegen trilling met het dashboard. Ijzer tegen ijzer kan nog wel eens een storend geluid geven.
Ruitenwisser
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 20:49
door theoenmarion
Grrrrr,
Vanmiddag aan het klooien geweest om de ruitenwisser frame passend te krijgen. Het hart van de ruit.w.asjes kwam gewoon niet uit tov de balk welke horizontaal net boven het frame loopt.
Moeilijk uit leggen misschien maar kort gezegd zat het frame dus tegen de balk aan. Ik heb de gaten in het frame iets bij kunnen vijlen, als ik meer weg vijl komt de moer bijen tegen de sierlijst van de ventilatieklep.
Ik heb dus het frame wat aan moeten passen.
Klopt het, ik heb een aluminium frame? Er is ook al eerder aan gelast zie ik.
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 20:55
door RobM
klopt het dat de asjes te hoog in de gaten in het voorruitframe zitten?
even een ruitenwissermotor met ijzeren frame scoren. Die kan je zelf verbouwen.
Bij mijn eerste eend precies hetzelfde. Ik heb toen het hele mechaniek van de ruitenwisser gedemonteerd, de plek waar de ruitenwisserasjes vastzitten geruimd en het werkte perfect.
het klinkt allemaal wat wazig, maar ik kan het in tekst niet zo goed uitleggen.
Gr Rob
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 21:03
door theoenmarion
Nee, bij mij zaten ze juist te laag!
Ik heb er nu zoveel aan verbouwd dat het volgens mij moet werken.
Morgen even op zoek naar een paar rubber ringen en dan de boel monteren.
Ik hoop alleen dat de motor het straks wel doet!
Of kan ik hem met een paar draadjes aan de accu testen?
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 21:16
door RobM
oh ja, dat bedoel ik ook:
als je de ruitenwisser monteert komen de asjes te laag uit de gaten.
Ik heb net de tekst in de post hierboven verandedr. ik ben niet aan het buigen maar aan het ruimen geweest. Je kan probleemloos de asjes wat naar boven in het ruitenwissermechaniek krijgen. De enige beperking is dat op een bepaald moment de vierkante delen achterop de ruitenwisserasjes aan beginnen te lopen (maar die kan je ook afvijlen)
en ja, je kan ze testen. er zitten vier draden aan, even meten welke je moet hebben.
Gr Rob
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 21:32
door theoenmarion
Dat is precies wat ik ook heb gedaan Rob.
En idd het blokje aan een zijde bij gevijld.
Ik had eerst een vierkant houten balkje aan de binnenkant gelegd en de gaten op afgetekend. Zo kon ik de maat bepalen.
Hoe meet ik welke draad ik hebben moet?
Geplaatst: ma 23 dec, 2013 22:38
door RobM
kijk hier eens:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4363
onderste schema, rechts in het midden: ruitenwissermotor.
vier draden: twee zijn van een schakelaar, die schakelaar sluit als de ruitenwisser in de rust-stand staat.
twee zijn van de motor. Met een ohm-meter meet je tussen deze twee iets van 10 ohm. Daar kan je plus en min op zetten, als je plus en min verkeerd om aansluit dan draait de motor de andere kant op en dat is niet erg.
in het plaasje lijkt het of er vijf draden aan zitten; dat is niet zo; de twee massa's rechts zijn als één draad uitgevoerd.
Gr Rob
Ruitenwisser
Geplaatst: di 24 dec, 2013 12:45
door theoenmarion
Gecheckt, en ruitenwissermotor doet het.
Maar toen ik alles ging monteren brak een asje spontaan aan stukken!
Leek wel poreus.
Dus de werkplaats maar gesloten en na de kerst maar een nieuw ( of gebruikt ) asje zien te vinden.
Iedereen fijne kerstdagen.
Geplaatst: di 31 dec, 2013 13:24
door theoenmarion
Ruitenwisserasjes waren ff niet op voorraad, dus wachten tot januari 2014.
Vandaag het contactslot toch maar gedemonteerd. Haperde soms. de beugel op 3 plaatsen doorgeboord en het spul los geslagen.
Viel nog mee. Enfin het slotje maar eens goed met de compressor schoon geblazen en veel grafietpoeder er in. En warempel het draaid weer soepel.
Het maken van een nieuwe beugel (8mm) was meer werk. Kreeg de beugel maar niet mooi rond zodat hij precies in de gaten viel.
Maar het is gelukt. Zaterdag verder.
Geplaatst: di 31 dec, 2013 17:26
door RobM
Hoi Theo,
kijk, lekker bezig.
Grafietpoeder in het onderste deel van het kontaktslot gedaan?
Gr Rob
Geplaatst: di 31 dec, 2013 17:53
door theoenmarion
Ja Rob, schraapsel van een potloot!
Deze tip zag ik elders op het forum.
Toch mooi even € 85,00 bespaart. En gaat het slot later toch stuk kan ik zo de moeren van de beugel los draaien en alsnog het contactslot vervangen.
Geplaatst: di 31 dec, 2013 19:08
door RobM
daar ga je last mee krijgen.
grafiet geleid niet en als je dat in het kontakt-gedeelte hebt gespoten dan krijg je daar in de toekomst kontakt problemen.
Grafiet is goed voor het sleutel-gedeelte. Maar een ramp voor het electrisch deel.
klinkt een beetje betweterig maar ik ben eens een hele dag op zoek geweest naar een storing in een motorfiets, bleek de beste man grafietpoeder in zijn kontaktslot gespoten te hebben..
ik zou het onderste gedeelte loshalen (met die veerring), schoonmaken en er kontaktspray in spuiten
Gr Rob