Pagina 14 van 19
Geplaatst: wo 19 nov, 2008 15:37
door Punky
Nope. Je hoeft na inbouw van een bigbore niet naar de RDW, gezien je cilinderaantal hetzelfde blijft.
Geplaatst: wo 19 nov, 2008 15:39
door supercees
Punky schreef:Nope. Je hoeft na inbouw van een bigbore niet naar de RDW, gezien je cilinderaantal hetzelfde blijft.
en je vermogen niet met meer dan 40 procent toeneemt.
Geplaatst: zo 21 feb, 2010 18:22
door Doris D.
Update:
Onze huidige set zuigers/cylinders (Bigbore met Powertube) hebben we in maart - juni 2008 gedurende 5000 km ingereden volgens de (voorzichtige) voorschriften van de leverancier.
Zie hier:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=507 ... &start=135
Deze set mat na inrijden en aanpassen v/d sproeiers op de powerbank 29,5 PK.
Dat leverde voornamelijk (heel) veel trekkracht onderin. Topsnelheid kwam deze set-up niet hoger dan 115, 120 km/h. (standaard 2CV versnellingsbak)
Je zou kunnen zeggen dat hij wel sterk, maar "lui" was...
Heeft ons met volle kampeeruitrusting o.a. op de Noordkaap gebracht, naar Zuid-Frankrijk en in Tsjechië naar de wereldmeeting. Daartussendoor veel stadsverkeer en weekendjes weg.
Deze set is toch na ca. 18.000 km laatst tot twee keer toe vastgelopen, zonder duidelijke oorzaak. Dus moet er e.e.a. vervangen gaan worden.
Of we weer voor Bigbore's gaan weet ik nog niet. Het extra vermogen onderin was fantastisch. Zeker op vakanties met volledige kampeeruitrusting!
18.000 km is daarentegen wel iets minder dan de verwachting die we hadden...
Los van die keuze zullen we weer moeten inrijden ...
Nu lees ik in een ander draadje dat de eerste 30 km van een nieuwe set bepalend is voor de kwaliteiten daarna. Zie:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=743 ... sc&start=0
De redenering over "hard" inrijden klinkt heel logisch, maar het gaat ook tegen alle conventie in.
Binnenkort hebben we overleg met leverancier en zullen daar ook eens filosoferen over hun ervaringen met inrijden.
Zij verzorgen tegenwoordig hun eigen "in-house" motorrevisie en hebben ook de nodige expertise daarvoor in huis.
Tot nu toe is hun advies voor mij bindend. Zij hebben nu eenmaal per week meer 2CV blokjes onderhanden dan ik mijn hele leven!
Geplaatst: zo 21 feb, 2010 21:48
door Spookeend
ik ben erg nieuwsgierig wat de reden zou kunnen zijn van het vastlopen van het blokje.
Ik heb er nu een goede 25000 KM opzitten met eenzelfde blokje. Ook ik merk wel iets verschil met top (dyane bak) maar de trekkracht is zo veel lekkerder, ook met 400kg + kar, lees 550) gewoon door naar de 100 (en meer)
Inrijden heb ik op advies van leverancier gedaan, en ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn blok sindsdien (na het inrijden) toch echt niet gespaard heb. Zeker doortrekken naar 6500 rpm en ook op top zeer regelmatig over de 6000 toeren heen gejaags. Blok start niet altijd even lekker, maar dat komt ook door de wat te ruime sproeiers.... Rij dan ook gemiddeld 1 op 10.
Na een debacle met een blok van een vriend van ons, niet bij dezelfde leverancier en blok zelf opgebouwd, toch een verder gedacht en tot de conclusie gekomen dat wellicht een te arm mengels een goede oorzaak zou kunnen zijn voor warm/vast lopers. Hoe schraler, hoe heter het allemaal wordt was onze gedachtengang. En omdat ik dus al vanaf het begin met te grote sproeiers rijdt (de inrij set, zoals toen dr tijd aangeraden) denken we dat het wellicht toch te schraal is, wanneer je dus overstapt naar de sproeiers die aangeraden worden te plaatsen NA het inrijden.
Moet ik er wel bijzeggen, dat onze virend geen "inrij-sproeiers" heeft, en vanaf het begin al met de "snelle" sproeiers rijdt. Maar goed, hij heeft dan ook al veel problemen gehad...........heel veel.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: zo 21 feb, 2010 22:46
door Peter v G
Wat voor een zuigerveren worden er gebruikt? Daar zou?? ook verschil in bestaan?
Die voor een Visa (Nikasil cilinder), voor gietijzeren cilinders of iets dat voor beide geschikt zou zijn?
Zoveel blokjes die in elkaar lopen, dan moet er toch een oorzaak te vinden zijn?

Geplaatst: zo 21 feb, 2010 23:04
door Punky
Een bigbore heeft zeker niet dezelfde zuigerveren als de Visa (Nikasil cilinders).
Met name het extra koppel is erg handig. Dit met name gemerkt tijdens de WM van afgelopen jaar.
Geplaatst: vr 26 feb, 2010 22:42
door DUKW
mijn big bore is ookal een keer in elkaar gelopen een paar jaar geleden. heb het zelf het blok in elkaar gebouwt met sproeiers die ik der bij kocht zoals spookeend al zij. aangezien ik toch een sneleren nokkenas heb denk ik dat die bij mij toch te schraal is aangezien me tempratuur erg hoog oploopt.
maar heb de zuiger door een soort van expert laten bekijken en zie zij dat hij egt warmgelopen was. was te zien aan het beelt op de zuiger. als de passing te krap had geweest zou der een anderen slijtagebeeld zichtbaar zijn.
heb overigens bij het opnieuwe opbouwen toch wel we cilinders iets ruimer gemaakt hoor.
greets dukw
Geplaatst: za 27 feb, 2010 00:28
door thomaaas
De mijne is 5 keer warmgelopen in anderhalf jaar tijd (ongeveer 27000 km). Weet niet waarom, maar wel dat het altijd met warm weer en vaak met volle belading gebeurde.
Rijdt heel lekker inderdaad, maar mijn auto moet een beetje betrouwbaarder zijn en vooral niet altijd olie lekker (was echt altijd wel wat). Daarom ben ik nu op mijn gemakje een visa blokje aan het bouwen, waar ik eventueel wel een setje koppen en cilinders van kan missen
Dat schijnt toch een stuk betrouwbaarder te rijden, al heb ik nog geen ervaring.
Heb trouwns niet supervoorzichtig ingereden, met vier personen en aanhangwagen naar zweden toen ik er net 1500 km op had ofzo...
Geplaatst: zo 28 feb, 2010 21:15
door Doris D.
Nou mensen,
we krijgen net bericht dat onze motor is stukgelopen door diverse manco's aan het blok zelf. Eigenlijk is alles terug te voeren op zéér slecht onderhoud:
Veel te strakke kleppen, veel te weinig olie (ernstige lekkage langs de klepstoterbuisjes die verkeerd gemonteerd zaten), koeling (oliekoelertje dichtgekoekt) en nog zo wat punten
Het onderhoud hebben wij altijd heel lui uitbesteed. Nu worden we hiermee geconfronteerd...

Het is duur leergeld gebleken, maar wij hebben definitief afscheid genomen van onze vroegere garage!
Op dit moment wordt de wagen door ... nagezien en weer in orde gemaakt. We gaan weer voor Big Bore want dat beviel prima en bleek uiteindelijk met de vastloperij niets van doen te hebben. Dat was gezien de conditie van de rest van het blok met elke andere set zuigers/cylinders ook gebeurd.
Zoals het er nu naar uitziet kunnen we Doris D. komende week weer ophalen.
Het weer knapt al aardig op, dus inrijden is straks bepaald geen straf; lekker op de achterafweggetjes, komt allemaal in orde

Voortaan moeten we voor groot werk wat verder van huis, voor het kleine onderhoud zal ik toch zelf wat vaker onder de kap koekeloeren oops:
Het vervelende is dat ik (Hans) wel de nodige theorie kennis heb, maar sleutelruimte, tijd en advies & begeleiding ontberen mij hier (nog).
Wordt vervolgd...
vastlopen
Geplaatst: di 22 nov, 2011 09:55
door bsquare101
Intussen de tweede set bigbore naar de knoppen.
Nu gewoon een 2cv6 opbouwen en monteren.
Geplaatst: zo 27 nov, 2011 12:08
door Peter 424
Heb een bigbore in m'n Ami 8 gemonteerd. Samen met een 123 EVO. Het loopt echt geweldig. Ondertussen 4000 kilometer er op zitten. Ik ontzie de motor niet. Hij geeft echter geen krimp.

Geplaatst: di 29 nov, 2011 06:32
door Ramon
grappig dit ik ga er ook weer aan, kijken of ie nu wel heel blijft schijnt dat de nieuwe setjes minder compressie hebben, lijkt me dus iets beter!!
compressie
Geplaatst: di 29 nov, 2011 12:15
door Le Patron
Minder compressie is minder vulling is minder power.
Het is belangrijk om benzine met hoog octaangetal te tanken, er zijn er nogal wat die dat niet doen, als je dan niet in de gaten hebt dat de motor pingelt krijg je problemen.
Geplaatst: vr 2 dec, 2011 10:30
door Peter 424
652
Geplaatst: vr 2 dec, 2011 13:16
door Le Patron
Bij deze heb je van 5000-7000 ook nog genoeg pk's !!
