Pagina 14 van 14

Geplaatst: za 21 nov, 2015 15:15
door Erasmo
Hilke schreef:foto foto foto :D
Toch wel een tijdje geleden dat ie er zo uit zag:
Afbeelding
Thijs schreef:Als je de as losmaakt om 1 hoes te vervangen, vervang ze dan allemaal aan die kant.
Het is dan amper mee werk en de hoezen kosten niet heel veel.
De rest is nog erg nieuw dus die laat ik zitten, alleen het schuifstuk wordt nu vervangen. Alleen moet ik nog even wachten op de nieuwe want ik heb per ongeluk de verkeerde besteld :oops:

Geplaatst: do 17 dec, 2015 22:14
door Erasmo
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder, met die drukke decemberdagen weinig sleuteltijd en toen kreeg ik nog het idee om het te filmen ook:
https://www.youtube.com/watch?v=bs4unS_1dlI

De video is voornamelijk ter instructie omdat ik zag dat er nog geen beeld how-to van is, dus als ik iets verkeerds zeg dan hoor ik het graag :)

Geplaatst: do 17 dec, 2015 22:58
door Thijs
Dat vet uit het zakje hoort daar niet....
Met een vetspuit pomp je vet in het schuifstuk via de smeernippel.
Die inhoud van dat zakje hoort achter die andere twee hoezen, dat is een speciaal soort vet.

De hoes op het schuifstuk hoort onderaan niet vast te zitten met een trekbandje.
Trekbandjes zijn zowiezo niet ideaal voor deze toepassing.
Als de motor/as warm wordt, wordt het dunner en gaat het er door de centrifugaalkracht uit spatten.
Dat gaat stinken op de uitlaat en als je erg pech hebt komt het op je remblokken.

Geplaatst: vr 18 dec, 2015 09:58
door Erasmo
Dat is toch echt wat bij de vervangingskit zat, het is ook een ander zakje vet dan je bij de ashoezen van de wiel/bak zijde krijgt. Maar of je het er nou zo in doet of met een vetspuit, het komt toch op dezelfde plek?

Het klopt inderdaad dat de wiel/bak zijde met een soort van slangenklem vast zitten maar beide oude tussenstukken zaten ook met een tyrap? Klopt inderdaad dat de vorige met één exemplaar vastzat, waarom je er dan twee in de kit krijgt is me een raadsel.

Geplaatst: vr 18 dec, 2015 14:05
door TB
Het smalste stuk mag gewoon met een tywrap. Die moet ook wat heen en weer kunnen schuiven als dat nodig is. Het breedste stuk gewoon met een klem vastzetten of ligarex.

Maar ja, zo kan het ook en is echt niet onveilig. Wel af en toe controleren of t nog vast zit.

Leuk filmpje trouwens!

Zelf haal ik de as bij de wielzijde liever los. Gewoon met een luchttol dus zo gebeurd. Dan hoef je die bouten bij de remschijven niet een voor een los te halen. Hoesje er dan binnenste buiten overheen trekken en terugvouwen.

Geplaatst: vr 18 dec, 2015 15:33
door Thijs
Er is nog een derde methode: motorsteunen vooraan losdraaien en auto aan 1 zijde opkrikken zodat de as zo ver mogelijk uit elkaar schuift.
Dan het blok aan die zijde ietsje opkrikken (met een tweede krik) zodat hij los komt van het chassis en dan valt de as zo uit elkaar.
Dit kan bij een Dyane zonder de spatborden te demonteren....

Geplaatst: vr 18 dec, 2015 16:01
door Rossero
Zeker een leuk filmpje! Ook leuk gemonteerd met het versnellen en geluid, deed mij een beetje aan Frank Howarth denken. Ik denk alleen dat iedere monteur/hobbyist er zo zijn eigen 'waarheid' op na houdt. Ik krik de boel ook op zoals Thijs en de ashoes trek ik direct binnenstebuiten over de wielzijde van de as. Maar alles doen met de Dyane spatborden er nog op, ik moet er niet aan denken ;) Is vast net zo'n crime als kleppen stellen met de spatborden op zijn plek

Geplaatst: zo 20 dec, 2015 14:55
door Erasmo
Net de Haynes er op nageslagen en die houden het op 'clips' om de hoezen mee vast te zetten, wordt er niet erg duidelijker mee.
Rossero schreef:Zeker een leuk filmpje! Ook leuk gemonteerd met het versnellen en geluid, deed mij een beetje aan Frank Howarth denken. Ik denk alleen dat iedere monteur/hobbyist er zo zijn eigen 'waarheid' op na houdt. Ik krik de boel ook op zoals Thijs en de ashoes trek ik direct binnenstebuiten over de wielzijde van de as. Maar alles doen met de Dyane spatborden er nog op, ik moet er niet aan denken ;) Is vast net zo'n crime als kleppen stellen met de spatborden op zijn plek
Als je Frank Howarth waardeert dan zul je Matthias Wandel waarschijnlijk ook wel aardig vinden.
Ja het is flink wat sneller dan mijn motordemontage video's, heb in de tussentijd iets meer ervaring opgedaan met monteren.
Thijs schreef:Er is nog een derde methode: motorsteunen vooraan losdraaien en auto aan 1 zijde opkrikken zodat de as zo ver mogelijk uit elkaar schuift.
Dan het blok aan die zijde ietsje opkrikken (met een tweede krik) zodat hij los komt van het chassis en dan valt de as zo uit elkaar.
Dit kan bij een Dyane zonder de spatborden te demonteren....
Klopt maar niet iedereen heeft een extra krik voorhanden, en de spatborden moesten er toch af om een beetje fatsoenlijk te filmen. En nu zie je gelijk hoe je de as aan de bakzijde demonteert.

Enfin, vandaag de spatborden weer gemonteerd en op naar het volgende probleem op de lijst.
Vermoedelijk is m'n raw relais overleden, als ik naar link of rechts richting aangeef of de alarmverlichting inschakel knippert het één of twee keer en gaat zich daarna raar gedragen, soms heel langzaam en soms helemaal niet.

Geplaatst: zo 20 dec, 2015 17:52
door RobM
Heb je niet zo'n model waar ook een massa aan moet?

Gr Rob

Geplaatst: zo 20 dec, 2015 19:03
door Erasmo
Zou zo maar kunnen:

Afbeelding

Dat lipje aan de bovenkant zit ie mee vast en volgens mij is dat gelijk ook de massa.

Geplaatst: ma 21 dec, 2015 14:13
door Erasmo
Heb het euvel gevonden:

Afbeelding

Geplaatst: ma 21 dec, 2015 14:54
door Thijs
Verbrand weerstandje?

Geplaatst: ma 21 dec, 2015 14:56
door Erasmo
Weerstandje was helemaal los, heb een nieuwe universele gehaald en hij knippert weer als vanouds.

Geplaatst: ma 21 dec, 2015 17:59
door Thijs
Altijd leuk als je een probleem zelf hebt opgelost....