Pagina 15 van 19

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 16:55
door Peter 424
Maar koppel niet. Wat is er met dat blok gedaan?

geen koppel?

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 17:01
door Le Patron
Geen koppel?

Is toch bovende 46 van 3000-6000 rpm of zit ik verkeerd te kijken? :oops:

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 17:36
door backfire
inderdaad mooie waardes hoor alleen dip bij 3000 rpm

dipje

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 17:47
door Le Patron
Ja raar dipje, turbogat?

Nee er zat geen turbo op, daar heb ik nooit een grafiekje van gehad, maar ja dipje naar 46 NM als ik het goed lees is nog aardig.

Wanneer mogen we jouw turbo grafiekje verwachten?

Ik zal eens kijken van welke auto deze grafiek precies is om te zien wat er allemaal mee gedaan is, lijkt mij niet een standaard 652 cc blokje.

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 17:55
door backfire
Als ik er weer mee mag gaan rijden ;)

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 21:53
door Peter 424
Mijn grafiekje laat 80Nm zien. Is toch wel wat meer.

metingen

Geplaatst: za 3 dec, 2011 10:03
door Le Patron
Ik heb wat grafiekjes van Startrick en Botman naast elkaar gelegd.

Volgens mij verschillende methodes van metingen, vrijwel identieke motoren geven heel andere waardes aan. :?

Vond al zo vreemd met zoveel verschil in koppel, je zou met zo'n hoog koppel van 80 NM met Startrick meting volgens mij ook veel meer PK's moeten hebben.

Denk dat we meten met 2 maten.

Geplaatst: za 3 dec, 2011 21:33
door Peter 424
Het verschil is dat Botman aan de krukas meet. De PK's aan de krukas is in dit geval 47,4. Overigens lijkt het schema van jou dusdanig opgebouwd dat dit een blokje is met een snelle nokkenas. Veel PK's maar weinig koppel.
Afbeelding

Bovenstaand is een standaard bigbore. Je ziet dat die rond de 60 Nm komen.

Geplaatst: zo 4 dec, 2011 12:27
door Peter v G
Er worden idd heel wat tabellen met elkaar vergeleken maar als je niet dezelfde meetmethode aanhoud is het appels met peren vergelijken.
Het mooiste zou zijn als iedereen zijn waarden opgeeft tov de waarden die de fabrikant opgeeft.
Ook het vermelden van aanpassingen die aan het blokje gedaan zijn maakt vergelijkingen beter. (Powertube, nokkenas etc.)

Geplaatst: zo 4 dec, 2011 16:35
door Peter 424
Botman meet aan de krukas.
De waarde van een standaard 2cv blok is ongeveer 29 pk (aan de krukas) en een koppel van 39 Nm.

Om alle verwarring weg te nemen, zullen we bij een volgende vermogensbankdag, vragen of ook de waarden aan de wielen vermeld kunnen worden.

verschillen

Geplaatst: di 6 dec, 2011 17:59
door Le Patron
Voor het koppel aan de krukas wordt waarschijnlijk een verlies ingeschat, aan de wielen heb je een betere indicatie lijkt mij.

En dan heb je nog verschillen per testbank.

Je moet eigenlijk op dezelfde bank blijven testen dan kun je de vooruitgang beter inzien.

verder heb je nog mensen die een bigbore plaatsen en verder niets aanpassen en die wel het 1 en ander aanpassen, dan krijg je ook grote verschillen natuurlijk.

Geplaatst: di 6 dec, 2011 20:25
door Peter 424
Het is natuurlijk een utopie dat iedereen op dezelfde bank test. Deze bank wordt ook gebruikt door hele grote merken binnen de racerij. Het eeste schema is een Lomax met uitsluitend een bigbore en andere sproeierbezetting. De tweede een Burton met een andere Bigbore, powertube en aangepast luchtfilter. Beide voertuigen zijn op dezelfde bank getest. Ik kan ook nog een schema plaatsen van een standaard blokje, dan is te zien dat de waarde aardig overeen komen met de fabriekswaarde. Mij lijken de schema dan toch een hele goede weergave te zijn van de werkelijkheid.

verschillen

Geplaatst: wo 7 dec, 2011 08:45
door Le Patron
Natuurlijk gaat niet iedereen naar dezelfde bank, dat hoeft ook niet.

Maar er blijven verschillen per bank, ook al wordt die voor de racerij gebruikt, dat worden ze allemaal.

Je kunt op zo'n bank je auto afstellen en verbeteren, dan moet je tussendoor niet gaan wisselen met een bank.

En zolang je grafieken vergelijkt van dezelfde bank is er niets aan de hand.

Maar zodra ze gaan terug rekenen naar het motorkoppel krijg je gewoon grote verschillen, er moet dan een verlies ingevoerd worden van overbrenging, daar kun je 25% invullen bv, maar als je 30 in vult kom je automatisch op een hoger koppel uit.

Dan lijkt mij op de wielen meten het beste, tenzij er in de aandrijving iets niet goed zit.
Zo blijft het altijd wat.

Geplaatst: wo 7 dec, 2011 20:03
door Peter 424
Dat kan zo zijn, maar Citroen geeft ook waarde aan de krukas. Nogmaals als je het vergelijk met de standaard motor op dezelfde bank op dezelfde dag, dan zie je toch met de verschillnede bigbore kitjes, een toename van 20 en 40 Nm op de standaard waarde en 7 en 19 pk. Das toch wel veel. De volgende keer zullen we beide waarden laten afdrukken.

Geplaatst: wo 7 dec, 2011 20:50
door backfire
De waarde aan de krukas bij citroen zal bepaald zijn op een motortestbank, lijkt mij zo, niet op een rollentestbank.