Pagina 18 van 55
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: za 19 dec, 2020 18:01
door Erikjan
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: ma 21 dec, 2020 19:41
door Erikjan
Vandaag de spuitcabine ingebruik genomen. De koelbeplating eerst in de roestomvormer primer gespoten met spuitbus van de Action.
Daarna de vochtafscheider gemonteerd, morgen het nieuwe pistool proberen eerst met epoxy primer en dan zwarte lak er op.
Ik krijg het lekker warm binnen met de diesel heater. In de cabine een straalkachel om het plaatwerk op temperatuur te brengen.



Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: ma 21 dec, 2020 20:38
door Michiel van G.
kijk wel uit voor koolmonoxidevergiftiging met zo'n gas-jet-kachel.
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: ma 21 dec, 2020 20:58
door Erikjan
Zeker, de loods is niet bepaald lucht dicht dat zit wel goed. Er komt genoeg zuurstof binnen. Maar bedankt voor de waarschuwing je moet er wel goed mee oppassen.
Ding gaat op diesel trouwens die gasfles is voor een andere kachel.
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: di 22 dec, 2020 17:55
door Erikjan
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: wo 23 dec, 2020 17:44
door Boudewijn
Dat plaatje onder het dashboard ziet er goed uit. Knap werk.
Heb jij een reduceerventiel aan de verfspuit zitten? en waar zijn die te koop?
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: wo 23 dec, 2020 19:37
door Erikjan
Er zit indd een drukregelaar onder de spuit. Bij de compressor zit een regelaar met vochtafscheider die regeld op 6 bar. De regelaar onder de spuit kan je dan op de druk instellen die je wil. Voordeel is dat de dikte van de slang minder van belang is. Door de hogere druk in de slang kan er meer lucht door.
Die regelaar met extra vochtfilter heb ik van Aliexpress
€ 6,79 23%OFF | Hvlp Air Regulator Manometer & 1/4 "Mini Inline Luchtfilter Separator Passen Luchtdruk Regulator Gauge Spray gun
https://a.aliexpress.com/_BUYRwo
Als je haast hebt is het ook gewoon in nl te koop:
https://www.nonpaints.com/nl/finixa-luc ... ukregelaar&
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: do 24 dec, 2020 18:05
door Boudewijn
Ik heb nu ook een regelaar met waterafscheider bij de compressor zitten, en heb me al vaker afgevraagd hoeveel druk er bij de verfspuit overblijft. Mooie oplossing.
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: do 24 dec, 2020 19:22
door Erikjan
Er zijn online reken tools om dat te berekenen.
https://nl.kaeser.com/service/kennis/ca ... r/drukval/
Als je uit gaat van een standaard spuit die 220 l/min verbruikt dan zou je met mijn slang van 8mm een drukverlies krijgen van 1.5 bar.
Er blijft dan bar weinig over.
Bij een hvlp die rond de 400l/min zit wordt dit nog gekker.
Daarom zie je bij de profs slangen van 13mm inwendig.
Met 6 bar op de slang en een verbruik van 220l/min veries ik 0.5 bar de reduceer onder de spuit brengt dit terug naar de druk die je nodig hebt dan is de slang dus gewoon dik genoeg.

Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: do 24 dec, 2020 19:57
door Erikjan
Nu vooral bezig met ontvetten en schuren.
Er staan 8 voordeuren maar ze hebben allemaal wat. Deukjes of roest.
Heb er 2 uitgekozen de groene is kogelhard maar vol deukjes.
De oranje redelijk recht maar heeft weer roest vooral bij kleine beschadigingen is het ook onder de lak gekropen.
De groene eerst zo veel mogelijk uitgedeukt en geschuurd met 120 en 220 grid. Die is nu klaar voor primer en een beetje plamuur.
De oranje gaat helemaal kaal tot op het staal. De roest er uit geschuurd en behandeld. Voor dat er weer primer op gaat.
Voorlopig zal de schuur vol met stof staan.
De bekleding is ook binnen, en nieuwe rubbers schuim en krammen.
Pa heeft vandaag het bankframe ontdaan van de oude bekleding en geschuurd en geschilderd.
Wordt vervolgd.







Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: do 24 dec, 2020 21:36
door RobertF
Ik heb nog nooit problemen gehad met de slangdiameter. Ik spuit met 1,4 mm en met een HVLP maar met 2-2,5 bar. Met een gewone spuit wel hoger rond de 4 bar. Met 1,4 is de straalbreedte groot genoeg je hoeft ook geen autobus te spuiten.
Voor betere hechting kun je beter plamuren op de blanke plaat
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: do 24 dec, 2020 21:43
door RobertF
Ik heb nog nooit problemen gehad met de slangdiameter. Ik spuit met 1,4 mm en met een HVLP maar met 2-2,5 bar.
Bij een HVLP is het luchtverbruik juist lager met dezelfde nozzle opening. Met een gewone spuit wel hoger rond de 4 bar. Met 1,4 is de straalbreedte groot genoeg, je hoeft ook geen autobus te spuiten.
Voor betere hechting kun je beter plamuren op de blanke plaat
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: do 24 dec, 2020 22:25
door bebe
RobertF schreef: ↑do 24 dec, 2020 21:43
Voor betere hechting kun je beter plamuren op de blanke plaat
Dacht ik ook altijd, maar tegenwoordig is de gedachte dat daar vocht achter kruipt. Schijnt beter te zijn om eerst epoxyprimer aan te brengen en daarover te plamuren.
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: vr 25 dec, 2020 15:18
door Erikjan
Wat betreft de slang diameter spreek ik niet uit ervaring maar wat ik heb gelezen.
Het kan goed dat een dunne slang ook werkt zeker als je de druk iets hoger hebt op 4 bar hou je aan het eind nog genoeg over.
Spuiten is voor mij nog grotendeels nieuw maar je moet ergens een keer beginnen.
De nozzle diameter heb ik ook 1.4mm dat had ik in jou verslag ook gezien en voor de primer 1.8mm die is wat dikker.
Die verf van Ludwig is top trouwens nog bedankt voor de tip.
Je tip van genoeg verlichting moet ik nog doorvoeren. Dacht dat het voor die paar kapjes wel goed ging maar heb toch een paar plekjes gemist met spuiten. Voor het echte werk moeten er nog wat lampen bij komen.
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Geplaatst: vr 25 dec, 2020 15:57
door Michiel van G.
mocht je willen, ik heb nog 2 TL-armaturen liggen. Voor zover ik weet helemaal compleet met buizen, starters etc. Ze zijn oud, maar hiervoor nog prima geschikt.