Pagina 18 van 19
Re: AZAM 1967
Geplaatst: ma 16 aug, 2021 20:15
door g.gielis
Hallo Rob,
Is de warme start nu opgelost met je nieuwe EMGO bobine?
Guido
Re: AZAM 1967
Geplaatst: ma 16 aug, 2021 22:10
door Erikjan
RobM schreef: ↑ma 16 aug, 2021 16:11
RobM schreef: ↑zo 15 aug, 2021 12:40....warme start probleem is nog niet helemaal verholpen....
Of je draait de min-pool van de accu vast.
Ook weer opgelost.
Gr Rob
soms is de oplossing simpel

mooi dat hij het nu doet.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: di 17 aug, 2021 08:47
door Yannick
Hoe kan dat een slechte warme start veroorzaken? Te zwakke vonk?
Re: AZAM 1967
Geplaatst: di 17 aug, 2021 08:52
door Erikjan
Overgangsweerstand daardoor zakt de accuspanning tijdens starten te veel. Heb het met mn bestelbus ook gehad. Voor niets de gloeipluggen vervangen.
Waarschijnlijk ook wat vuil of oxidatie tussen gezeten.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: di 17 aug, 2021 14:18
door Yannick
Interessant. Mijn AZL3 heeft het tegenovergestelde symptoom: slaat moeilijk aan bij koude start. Startmotor draait rond maar de motor geeft geen teken van leven alsof er geen benzine of vonk is en dan na een tijdje plots wel aanslaan. Warm geen enkel probleem, tikje aan de starter en lopen. Ik heb al vanalles geprobeerd, misschien moet ik het ook eens in deze richting zoeken.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: di 17 aug, 2021 14:24
door Erikjan
Is dat vooral na een poos niet gebruikt? Soms is de brandstofpomp niet meer 100% dan loopt de benzine in de slang langzaam terug naar de tank en zuigt de pomp secht aan. Als de benzine in de carburateur dan is verdampt slaat hij niet of heel slecht aan.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: di 17 aug, 2021 19:35
door Yannick
Nee, ik heb al een paar benzinepompen geprobeerd. De vlotterkamer blijft vol. Er loopt ook bijna meteen benzine uit het gaatje in het spruitstuk. Maar eens een keer aangeslagen, start hij meteen. Ik heb ook al alle mogelijke startmethodes geprobeerd. Met choke, zonder, ... Kan je makkelijk zien of een vonk te zwak is? Ik heb er geen ervaring mee, al kan ik wel eens vergelijken met mijn Dyane.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: wo 18 aug, 2021 08:49
door RobM
Erikjan schreef: ↑di 17 aug, 2021 08:52
Overgangsweerstand daardoor zakt de accuspanning tijdens starten te veel. Heb het met mn bestelbus ook gehad. Voor niets de gloeipluggen vervangen.
Waarschijnlijk ook wat vuil of oxidatie tussen gezeten.
Precies. En een warm blok heeft meer compressie, meer vermogen nodig om te draaien, meer stroom door de startmotor en daardoor meer spanningsverlies over de slechte verbinding.
Als je bij koude start problemen hebt: beetje remmenreiniger in de inlaat spuiten. Als ie dan wél aanslaat is het de benzinetoevoer.
Groet, Rob
Re: AZAM 1967
Geplaatst: za 21 aug, 2021 12:55
door RobM
er zou onderin het spruitstuk een klein gaatje moeten zitten.
Heeft iemand een foto of tekening waar dat zou moeten zitten? En een idee hoe groot dat meot zijn?
Groet, Rob
Re: AZAM 1967
Geplaatst: zo 22 aug, 2021 13:37
door AZL57
Normaal midden onder de carburateur, doorsnede?? Hier zie je een 12pk versie de nippel midden onder heeft het gaatje.

Re: AZAM 1967
Geplaatst: vr 8 okt, 2021 19:13
door RobM
helder. Gaatje zat dicht. Geboord met 0.8 mm.
Toch bleef stationair niet geweldig. Speling bij de stang van de gasklep: valse lucht?
Bij de EEEC een gereviseerde gekocht. Gemonteerd: prima stationair. Maar topsnelheid nét 80.
Bleek de gasklep maar 75% open te kunnen: gasstang te kort. Die iets verlengd en nu is de top 90 en hij trekt als een beest bij wegrijden.
Bij de EEEC wist men mij te vertellen dat de oude carb een 15 pk type was: te klein voor het 18 pk blok.
ik heb hem nu al twee keer niet niet verkocht omdat men vond dat ie onvoldoende met het verkeer mee kon komen.
Zag dat ze in zuthpen een groteren maat cylinders en zuigers verkopen: 530cc. Als je alles van tevoren weet.....
Gr Rob
Re: AZAM 1967
Geplaatst: vr 8 okt, 2021 19:27
door Erikjan
Die verkopen ze ook nog niet heel lang dacht ik.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: za 9 okt, 2021 18:36
door AZL57
In de jaren '50 had de firma Dopsy al een 500cc kit.
Re: AZAM 1967
Geplaatst: zo 10 okt, 2021 11:32
door RobM
kan dat blokje daar wel tegen dan? de big-ends en zo? Is een forse toename: 25%
Gr Rob
Re: AZAM 1967
Geplaatst: zo 10 okt, 2021 20:36
door André Post
Ik ben bang van niet.
Die 425 krukasjes gaan veel eerder stuk dan de robuuste 605 variatie.
Ik heb de mijne al moeten vervangen door een revisie krukas.
Een ander 18pk blok wat ik had was maar marginaal beter dan de ratelende oude.
Misschien als je meteen de krukas vernieuwd samen met de cilinders.