problemen met koppelingsplaten en drukgroep. help......??

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 6 apr, 2011 08:55

Dus.... onze les is om zeker zulke onderdelen eerst goed te vergelijken :oops: :oops:

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » za 7 jul, 2012 12:40

Ik zit met het volgende. De bak van mijn Dyane is toe aan revisie en wil ik bak en blok omzetten. Ik heb een nieuw blok (a06/664) en schijvenpak van 2cv uit 1986. Maar zonder koppeling. Wat voor koppeling moet ik hebben?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 7 jul, 2012 12:56

nieuw blok en nieuwe bak (met lange priseas) heeft een dun vliegwiel, en dan een diafragmakoppeling.

Bij een korte prise-as (oude bak, kan ook met schijven zijn!) moet er een dik vliegwiel op de motor gezet worden, omdat anders de koppelingsplaat eraf valt. dat wil je niet :P

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » za 7 jul, 2012 13:00

Ik zal morgen foto's plaatsen van de bak, blok en koppelingset die ik heb liggen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » zo 8 jul, 2012 19:14

En zoals beloofd hier de foto's.

Hier de achterkant van de motor en de koppeling die ik heb:
Afbeelding

En een foto van de bak:
Afbeelding
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 8 jul, 2012 20:39

Zo te zien heb je inderdaad het dunne vliegwiel en de bak met lange spiebanen op de priseas. Daar hoort dus de diafragmakoppeling bij die je gekocht hebt. Maar het lijkt er op dat het druklager op de bak van het oude type is. Dat kun je dus weggooien. Blijkbaar heeft die bak ooit achter een motor met een oud type vliegwiel en koppeling gezeten. Dat kan zonder bezwaar. Andersom kan niet, zoals Michiel van G al uitlegde.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » zo 8 jul, 2012 23:08

Dan vervang ik de heleboel. De oude koppelingsplaat en drukplaat zijn weg en alleen dit lager zit er.
Laatst gewijzigd door BasvanEerden op ma 9 jul, 2012 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 8 jul, 2012 23:10

Op welke motoren zaten de dikke vliegwielen?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 9 jul, 2012 19:53

De dikke vliegwielen horen bij de koppeling met drukveren en drie drukvingers, dwz het oude type. Daarbij hoort de bak met korte spiebanen op de priseas. Op de dunnere vliegwielen gaat het nieuwe type koppeling met diafragmaveer. Daarbij hoort de bak met lange spiebanen op de prise-as. Maar dat nieuwere type bak kun je ook met de oude vliegwielen en koppelingen gebruiken. Andersom niet, want dan loopt het nieuwe type koppelingsplaat van de korte spiebanen. Beide soorten hebben hun eigen druklager. Om de verwarring te vergroten is vorig jaar een diafragmakoppeling op de markt gekomen die als vervanging kan dienen voor de ouderwetse koppeling met vingers. Die moet dus wel met het dikke vliegwiel en de korte priseas worden gecombineerd. Probeer ze maar uit elkaar te houden als de doos weg is...
En dan waren er nog de A-types uit de jaren 50 en 60, met weer andere drukgroepen, smeerbuisjes en koolstof ringen ipv druklagers.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 9 jul, 2012 20:02

@achtpeter
Ik heb je tekst even opgeslagen om het later nog eens rustig terug te lezen.

Bedankt voor je moeite!!

Plaats reactie