Pagina 3 van 3

Geplaatst: wo 6 apr, 2011 08:55
door Gerard2cv
Dus.... onze les is om zeker zulke onderdelen eerst goed te vergelijken :oops: :oops:

Geplaatst: za 7 jul, 2012 12:40
door BasvanEerden
Ik zit met het volgende. De bak van mijn Dyane is toe aan revisie en wil ik bak en blok omzetten. Ik heb een nieuw blok (a06/664) en schijvenpak van 2cv uit 1986. Maar zonder koppeling. Wat voor koppeling moet ik hebben?

Geplaatst: za 7 jul, 2012 12:56
door Michiel van G.
nieuw blok en nieuwe bak (met lange priseas) heeft een dun vliegwiel, en dan een diafragmakoppeling.

Bij een korte prise-as (oude bak, kan ook met schijven zijn!) moet er een dik vliegwiel op de motor gezet worden, omdat anders de koppelingsplaat eraf valt. dat wil je niet :P

Geplaatst: za 7 jul, 2012 13:00
door BasvanEerden
Ik zal morgen foto's plaatsen van de bak, blok en koppelingset die ik heb liggen.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 19:14
door BasvanEerden
En zoals beloofd hier de foto's.

Hier de achterkant van de motor en de koppeling die ik heb:
Afbeelding

En een foto van de bak:
Afbeelding

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 20:39
door achtpeter
Zo te zien heb je inderdaad het dunne vliegwiel en de bak met lange spiebanen op de priseas. Daar hoort dus de diafragmakoppeling bij die je gekocht hebt. Maar het lijkt er op dat het druklager op de bak van het oude type is. Dat kun je dus weggooien. Blijkbaar heeft die bak ooit achter een motor met een oud type vliegwiel en koppeling gezeten. Dat kan zonder bezwaar. Andersom kan niet, zoals Michiel van G al uitlegde.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 23:08
door BasvanEerden
Dan vervang ik de heleboel. De oude koppelingsplaat en drukplaat zijn weg en alleen dit lager zit er.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 23:10
door David
Op welke motoren zaten de dikke vliegwielen?

Geplaatst: ma 9 jul, 2012 19:53
door achtpeter
De dikke vliegwielen horen bij de koppeling met drukveren en drie drukvingers, dwz het oude type. Daarbij hoort de bak met korte spiebanen op de priseas. Op de dunnere vliegwielen gaat het nieuwe type koppeling met diafragmaveer. Daarbij hoort de bak met lange spiebanen op de prise-as. Maar dat nieuwere type bak kun je ook met de oude vliegwielen en koppelingen gebruiken. Andersom niet, want dan loopt het nieuwe type koppelingsplaat van de korte spiebanen. Beide soorten hebben hun eigen druklager. Om de verwarring te vergroten is vorig jaar een diafragmakoppeling op de markt gekomen die als vervanging kan dienen voor de ouderwetse koppeling met vingers. Die moet dus wel met het dikke vliegwiel en de korte priseas worden gecombineerd. Probeer ze maar uit elkaar te houden als de doos weg is...
En dan waren er nog de A-types uit de jaren 50 en 60, met weer andere drukgroepen, smeerbuisjes en koolstof ringen ipv druklagers.

Geplaatst: ma 9 jul, 2012 20:02
door David
@achtpeter
Ik heb je tekst even opgeslagen om het later nog eens rustig terug te lezen.

Bedankt voor je moeite!!