Pagina 3 van 3

Geplaatst: zo 30 nov, 2003 19:18
door Joos
ze verliest blijkbaar nauwelijks er zijn geen plekken op de vloer en het peil is niet gedaald.
ze had het daarstraks best hard met starten :(
(ofwel kunnen wij het niet)

Geplaatst: zo 30 nov, 2003 21:12
door Tom Duckpower
zou isolatie-tape, doe je om schroefdraad van fittingen(buizen, koppelingetjes, waterleiding) niet kunnen?? Komt er ook nix meer doorheen!

Geplaatst: zo 30 nov, 2003 23:05
door Punky
Kun je denk ik beter wat locktite of een vloeibare pakking nemen. Niet teveel natuurlijk, want dan komt het zooite niet meer los!!!

Let wel het wordt daar beneden lekker warm he. :roll:

Geplaatst: ma 1 dec, 2003 10:07
door BlueDuck
Punky schreef:Kun je denk ik beter wat locktite of een vloeibare pakking nemen. Niet teveel natuurlijk, want dan komt het zooite niet meer los!!!

Let wel het wordt daar beneden lekker warm he. :roll:
Zou ik voor de vloeibare pakking gaan. Locktite zal dat ook wel in het assortiment hebben denk ik.

Geplaatst: ma 1 dec, 2003 16:16
door Joos
we hebben er teflon rond gedaan,
volgens mijn pa stinkt mijn eendje naar verbrande olie,
ligt dit aan de kwaliteit van de olie of aan mijn eendje?

en kan dat veel kwaad?

Geplaatst: ma 1 dec, 2003 18:24
door Lelijke Eend
TheSeend schreef:Zoals gezegd, je wilt 's winters een motorolie die bij kou lekker soepel is. Dan is een 10w of 15w uitstekend. 20w kan zoals wordt aangeraden door citroen, maar is net iets aan de dikke kant. Je merkt dit bij kou als je wil starten. De motor komt wat moeilijker rond.
Mocht het in nederland onder de -5 graden worden, dan kun je beter 10w of 15w nemen.
Wordt het nog kouder, dan is misschien 5w zelfs een optie. Ik ken iemand in Zweden die daar mee rijdt in zijn visa-blokje.

Een eendemotor wordt tussen de 80 en 100 graden. 's Zomers misschien nog warmer. In dat geval is w40 net iets te slecht. Daarom wordt er dan voor w50 gekozen. Deze kan de temperatuurschommelingen wel wat beter aan.

We hebben hier niet zulke strenge winters, dus een tussenoptie is 15w50 voor het gehele jaar. Nog beter zou zijn: bij winters met -5 tot -10: 10w40. De motor heeft moeite om op temperatuur te komen, en daardoor mag er een olie in die niet tegen extreme hittes bestand is. Voor 's zomers met +25 graden kun je weer beter kiezen voor een 15w50 of 20w50.

Als je altijd mineraal-olie gebruikt, dan kun je deze beter blijven gebruiken. Semi-syntetisch kan tegenwoordig ook wel. Er worden reeds veel minder dopes gebruikt om de motor schoon te maken dan vroeger. en volledig syntetische olieën zijn veel minder slecht dan in het verleden. Het is dus sinds enige jaren een fabeltje geworden dan volledig syntetisch je motor meteen aan gort zou rijden.
Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en semi-syntetisch nemen. Die olieën zijn gewoon wat beter dan volledig mineraal.

Ik haal mijn olie altijd bij de brezan. Zeker met mijn CCNL-pas is het daar vaak wat goedkoper dan bij de bouwhandelaren.

Koop geen olie bij de cit-dealer. Een tijdje terug een bon gezien voor 1 liter olie bij een grote beurt: 30 gulden!!! en dat was dan ook nog standaard 20w40...


Daniel
Kan ik gewoon het hele jaar door blijven karren met mijn 15W50 olie ? Want ik snap er nu geen *** meer van ...

Geplaatst: ma 1 dec, 2003 22:17
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Kan ik gewoon het hele jaar door blijven karren met mijn 15W50 olie ? Want ik snap er nu geen *** meer van ...
Ja, is prima! Misschien een beetje aan de dikke kant in de winter (15 is wat dik als het vriest), dus hopelijk is je elektrisch installatie in orde (moet sowieso, anders kun je met naaimachine-olie nog niet eens starten). Maar het smeert zeker goed!

Geplaatst: ma 1 dec, 2003 23:18
door Punky
BlueDuck schreef:
Punky schreef:Kun je denk ik beter wat locktite of een vloeibare pakking nemen. Niet teveel natuurlijk, want dan komt het zooite niet meer los!!!

Let wel het wordt daar beneden lekker warm he. :roll:
Zou ik voor de vloeibare pakking gaan. Locktite zal dat ook wel in het assortiment hebben denk ik.
waarom laat je er geen helicoil (zo heten ze toch) indraaien dat is een busje met aan de buiten en binnekant schroefdraad die je met locktite erin draait en zo een nieuwe schroefdraad maakt. Is stevig en geen lapmidddel!!!

Geplaatst: di 2 dec, 2003 00:06
door Duintje
ik ben even kwijt wat er hier nu precies lekt ?

Marcel

Geplaatst: di 2 dec, 2003 00:09
door Handjes
Duintje schreef:ik ben even kwijt wat er hier nu precies lekt ?

Marcel
Volgens mij de discussie ;) (ging over oliesoort en -kwaliteit).
Maar iemand heeft een brakke aftapplug.

Geplaatst: di 2 dec, 2003 09:42
door Christian
Gewoon een nieuwe koperen pakkingsring is al geprobeerd, neem ik aan.
Ikzelf neem altijd van die ringetjes met een "ronde omgebogen rand", volgens mij zit daat iets van asbest in of zo. Ze zijn in elk geval veel beter dan die gewone massieve platte ringen.

Geplaatst: di 2 dec, 2003 16:27
door Joos
de schroefdraad in het carter is kapot,
maar met teflon rind de plug blijft het boeltje mooi zitten,
hij lekt niet meer...

(kan het aan de ietwat dikke olie 15W40 liggen dat mn eendje zo slecht startte?)

Geplaatst: di 2 dec, 2003 16:42
door Handjes
rocco schreef:(kan het aan de ietwat dikke olie 15W40 liggen dat mn eendje zo slecht startte?)
Nee, ligt aan andere zaken (ontsteking bijv.)

Geplaatst: za 3 apr, 2004 01:10
door respect the duck
he dudes ik heb er vanmiddag de olie ververst. ik wou 15w50 halen en bij de auto vriend hadden ze die niet maar wel n boekje waar ze in op konden zoekken welke olie er in n eend moet en daar stond 10W40...... die zit er nu in en daar ben ik van plan mee te gaan rijden zowel zomer als winter. als iemant denkt dat dat niet goed is en weet wat beter is en of t dan ook merkbaar scheelt laat t dan alsjebieft ff weten. alvast bedankt

Geplaatst: za 3 apr, 2004 08:40
door Handjes
respect the duck schreef:he dudes ik heb er vanmiddag de olie ververst. ik wou 15w50 halen en bij de auto vriend hadden ze die niet maar wel n boekje waar ze in op konden zoekken welke olie er in n eend moet en daar stond 10W40...... die zit er nu in en daar ben ik van plan mee te gaan rijden zowel zomer als winter. als iemant denkt dat dat niet goed is en weet wat beter is en of t dan ook merkbaar scheelt laat t dan alsjebieft ff weten. alvast bedankt
Kun je prima mee rijden op zich (het is de officiele viscositeit inderdaad). xW50 smeert echter ietsje beter/dicht beter af.