Olie, Welke moet er nu in???

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Olie, Welke moet er nu in???

Bericht door Punky » ma 7 apr, 2003 19:18

ik zit hier in diverse eendenboeken te kijken, en allemaal praten ze over een andere soort motorolie.
SAE 10W50, SAE20W50 of SAE 20W40.

Welke kan ik er nu het beste gebruiken??? :?:

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 7 apr, 2003 19:24

Je kan ook alle 3 gebruiken. 20 W 40 en 20W50 zijn tegenwoordig wat moeilijker te vinden.
Probeer in ieder geval wel de zefde te blijven gebruiken , en zo min mogelijk te mixen.
Daffy

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 7 apr, 2003 22:32

Dan ga ik denk ik maar voor de 10W50.

Deze is makkelijk aan te komen.

Wat er nu in zit is voor mij toch een groot raadsel. Ik ga hem pas voor de eerste keer verversen. Dus het maakt niet zoveel uit welke van de 3 het wordt. De andere keren gebruik ik dan gewoon dezelfde.

Bedankt :wink:

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 7 apr, 2003 22:59

10W50 zou ik niet doen, want deze moet haast wel (semi-)synthetisch zijn, en dat geeft problemen als je eend eerder minerale olie heeft gekregen.

15W50 is wel mineraal.

Bullit

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 7 apr, 2003 23:02

Bullit schreef:10W50 zou ik niet doen, want deze moet haast wel (semi-)synthetisch zijn, en dat geeft problemen als je eend eerder minerale olie heeft gekregen.

15W50 is wel mineraal.

Bullit
Zit ik met 15w50 zowiezo veilig dan???

ik weet niks van olieen, dus je kunt me van alles wijsmaken :oops:

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

olieen

Bericht door Handjes » di 8 apr, 2003 08:57

Bullit schreef:10W50 zou ik niet doen, want deze moet haast wel (semi-)synthetisch zijn, en dat geeft problemen als je eend eerder minerale olie heeft gekregen.

15W50 is wel mineraal.

Bullit
?? Hoe kun jij hier aan of het mineraal is of semi-synthetisch?

Minerale olieen worden zelden meer gebruikt in garages en in de winkels. Minerale olieen kunnen veel minder aan dan semi-synthetische. Je moet veel vaker verversen. Je kunt met een Eend gerust op semi-synthetisch, ook overstappen. Ik zou niet zo snel overstappen op vol synthetisch, want dat zal allerlei aangekoekte olie in je blok losweken en dat gaat z'n eigen leven lijden met alle gevolgen van dien.

xW40 is eigenlijk ietsje te dun voor een 2cc motor, xW50 olie is de betere dikte. Het getal voor de W is de dikte in koude toestand. Die wil je het liefst zo laag mogelijk hebben. Dus 10W50 zorgt voor een goede start in de winter met uitstekende smeereigenschappen als de motor op temperatuur is.
La vie est belle.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » di 8 apr, 2003 11:56

we zijn het eens dat xW50 beter is dan xW40, al zou dat in de winter misschien niet zoveel uitmaken.

minerale olien worden wel degelijk nog heel veel verkocht, grootste deel van alle verkochte olien is mineraal.

10W50 is altijd semi-s 5W50 is vol synth, 15W50 is de modernere variant van de good old 20W50 en zijn mineraal. (hoewel er ook semi-synth varianten op zijn)
Veel klassieker olien zoals duckhams, millers en penrite zijn 20W50, dit zijn echt goede dikke olien, alleen toch wat dik voor als het echt koud is.
(Ik merk dit nu het 's ochtends nog behoorlijk koud kan zijn en dat het motortje dan toch wat moeite heeft om zich te bewegen in die dikke stroop.)

Overigens een semi-synthetische olie heb ik nog nooit geprobeerd, ik redeneer dat als een vol-syntheet problemen geeft dat een semi-syntheet ook wat problemen zal geven.

De officiele manier om over te stappen op een synthetische olie is door gebruik te maken van een flush-olie. De motor enkele minuten met een speciale zeer dunne olie stationair laten draaien, en dan weer aftappen inclusief alle losgekomen drab.
Maar ook deze methode schijnt problematisch te zijn vanwege het verwijderen van alle aanslag die op dichtingen zit en mede helpt ze dicht te houden etc.

Vaak is het allemaal goed bedoeld, maar werkt het averechts.....

Als iemand toch gebruik gaat maken of ervaring heeft met half-synthetische 10W50 zou ik graag horen wat de bevindingen zijn...

groeten Bullit

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » do 10 apr, 2003 23:14

Ik ben bij de autohandel geweest en was in eerste instantie op zoek naar de 10w50. Deze hadden ze echter niet en werd me de 10W40 aangeboden van Duckhams. Deze is begreep ik toch te dun en daarom ben ik met een fles all-seasons olie 20W50 uit de winkel vertrokken.

Ik rij toch bijna alleen maar in de zomer, dus dat zal wel goed komen!!! :lol:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 14 apr, 2003 14:19

Okee, ik snap er nu helemaal geen ene klap meer van. Ik heb hier semi synthetische 15w-40 olie. Kan die in mijn Eend ? Ik heb daar ook al 1 dag (niet meer dan 100 km) mee gereden. Door een defect liep de olie er uit (zie ook hier) en aangezien het vast niet goed is om de olie weer uit de straat te zuigen en weer in m'n carter te kieperen moet er nu weer nieuwe olie in. Als die semie synthetische 15w-40 dan fout (of iig minder goed) is, kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om er goeie (of betere) olie in te doen.

Als ik het me goed herinner, stond er ook een link in dit onderwerp naar een lijst met verschillende motorolieën die geschikt zijn voor de Eend. Waar is die link gebleven?
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 14 apr, 2003 14:31

Ik lees net hier het volgende stukje over olie:
De olie
Motorolie (uit AVN Amilogie publicatie):
Bekende typen zijn SAE 10W40, SAE 15W40, SAE 15W50 en SAE 20W50. De SAE-indeling werkt als volgt: de x in het xWy-getal geeft de viscositeit (vloeibaarheid) van de olie in koude toestand aan. Een xWy olie heeft nog voldoende viscositeit x-30 graden. Dus een 10Wy olie heeft nog voldoende viscositeit bij -20 en een 15Wx-olie bij -15. De y in het xWy getal geeft aan hoe een olie zich gedraagt als 'ie op temperatuur (vanaf een graad 0f 60-80) is gekomen. Deze index loopt van 0 (lage vsicositeit) tot 60 (hoge viscositeit). De getallen boven de 60 zijn voor bakolie.
Daarnaast is er nog de API-kwaliteitsclassificering, die de vorm API SxCy heeft, waarbij op de plek x en y letters staan. Cy slaat op dieselmotoren en is voor ons dus niet van belang. De S is belangrijk. Hoe verder de letter in het alfabet staat, hoe beter de olie. Goede olie zit tussen de SH en de SJ.
Conventionele minerale olie die 130°C bereikt halveert iedere 10 gradentemperatuurvehoging de levensduur van de olie. Als de olie 180°C is geweest moet hij direkt worden vervangen.
Synthetische olie heeft een groter temperatuurbereik en is minder dik bij lage temperaturen en kan beter tegen extreem hoge temperaturen.
Bij de API-codering staat bij mijn semi synthetische 15w-40 olie:
API SL CF
Ik weet dat ik me geen reet van dat "CF" aan hoef te trekken, maar "SL" duidt er op dat mijn olie van een (te) hoge kwaliteit is?

Ik snap er nu echt geen jota meer van ...

Mammie ... :cry:
Afblijven.

Gast

Bericht door Gast » ma 14 apr, 2003 16:38

Lelijke Eend schreef:Als die semie synthetische 15w-40 dan fout (of iig minder goed) is, kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om er goeie (of betere) olie in te doen.
'Fout' of 'minder goed' is hier geen sprake van. Het gaat om de viscositeit, de stroperigheid. De kwaliteit van de meeste olieen is tegenwoordig wel goed, zelfs de allergoedkoopste, maar kwaliteit vanaf SF is wel welkom. Zorg wel dat je olie voor benzinemotoren koopt.

Koop gewoon een olie eindigend op xW50, dan zit je altijd goed. Semi-synthetisch is prima, is ook het best verkrijgbaar, en gaat langer mee (maar wel elke 10.000 km vervangen) dan mineraal. Volledig synthetisch is niet aan te raden.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 14 apr, 2003 16:45

overigens om de verwarring compleet te maken: die kwaliteitscodes zeggen vaak ook niet alles; dure klassieker-oliën hebben vaak een lagere code. Dit komt omdat ze misschien niet goed zijn voor moderne lagers etc, voor klassiekers zijn ze wel goed omdat ze geen slechte dopes hebben en niet alle rotzooi losmaken.

Bullit

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » ma 14 apr, 2003 16:48

Bullit schreef:overigens om de verwarring compleet te maken: die kwaliteitscodes zeggen vaak ook niet alles; dure klassieker-oliën hebben vaak een lagere code. Dit komt omdat ze misschien niet goed zijn voor moderne lagers etc, voor klassiekers zijn ze wel goed omdat ze geen slechte dopes hebben en niet alle rotzooi losmaken.
Precies. Maar 2cv6'jes vallen niet echt onder klassiekers op motorisch gebied. ze kunnen prima overweg met moderne olieen zolang die maar niet te dun zijn of 100% synthetisch.
La vie est belle.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 14 apr, 2003 16:52

Nou, het ontwerp is gebaseerd op een vooroorlogs BMW blokje zoals je waarschijnlijk weet. Ook als je de toleranties bekijkt van zuigers, lagers etc. kun je niet anders dan concluderen dat het ouderwets blokje is.

Maar nogmaals, misschien ben ik te voorzichtig: misschien is een semi-synthetische olie perfect voor de eend. Ervaring leert, dus...laat maar horen

voor wie nog meer wil weten:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » ma 14 apr, 2003 16:55

Bullit schreef:Nou, het ontwerp is gebaseerd op een vooroorlogs BMW blokje zoals je weet, ook als je de toleranties bekijkt van zuigers, lagers etc. kun je niet anders dan concluderen dat het ouderwets blokje is.
De 602 cc blokken hebben totaal niets met voorgaande generaties te maken. Ze vallen nog niet onder 'klassiekers'.
Wat die toleranties betreft: daarvoor moet je inderdaad een dikkere olie (xW50) gebruiken.
La vie est belle.

Gesloten