SAE 10W50, SAE20W50 of SAE 20W40.
Welke kan ik er nu het beste gebruiken???

?? Hoe kun jij hier aan of het mineraal is of semi-synthetisch?Bullit schreef:10W50 zou ik niet doen, want deze moet haast wel (semi-)synthetisch zijn, en dat geeft problemen als je eend eerder minerale olie heeft gekregen.
15W50 is wel mineraal.
Bullit
Bij de API-codering staat bij mijn semi synthetische 15w-40 olie:De olie
Motorolie (uit AVN Amilogie publicatie):
Bekende typen zijn SAE 10W40, SAE 15W40, SAE 15W50 en SAE 20W50. De SAE-indeling werkt als volgt: de x in het xWy-getal geeft de viscositeit (vloeibaarheid) van de olie in koude toestand aan. Een xWy olie heeft nog voldoende viscositeit x-30 graden. Dus een 10Wy olie heeft nog voldoende viscositeit bij -20 en een 15Wx-olie bij -15. De y in het xWy getal geeft aan hoe een olie zich gedraagt als 'ie op temperatuur (vanaf een graad 0f 60-80) is gekomen. Deze index loopt van 0 (lage vsicositeit) tot 60 (hoge viscositeit). De getallen boven de 60 zijn voor bakolie.
Daarnaast is er nog de API-kwaliteitsclassificering, die de vorm API SxCy heeft, waarbij op de plek x en y letters staan. Cy slaat op dieselmotoren en is voor ons dus niet van belang. De S is belangrijk. Hoe verder de letter in het alfabet staat, hoe beter de olie. Goede olie zit tussen de SH en de SJ.
Conventionele minerale olie die 130°C bereikt halveert iedere 10 gradentemperatuurvehoging de levensduur van de olie. Als de olie 180°C is geweest moet hij direkt worden vervangen.
Synthetische olie heeft een groter temperatuurbereik en is minder dik bij lage temperaturen en kan beter tegen extreem hoge temperaturen.
Ik weet dat ik me geen reet van dat "CF" aan hoef te trekken, maar "SL" duidt er op dat mijn olie van een (te) hoge kwaliteit is?API SL CF
'Fout' of 'minder goed' is hier geen sprake van. Het gaat om de viscositeit, de stroperigheid. De kwaliteit van de meeste olieen is tegenwoordig wel goed, zelfs de allergoedkoopste, maar kwaliteit vanaf SF is wel welkom. Zorg wel dat je olie voor benzinemotoren koopt.Lelijke Eend schreef:Als die semie synthetische 15w-40 dan fout (of iig minder goed) is, kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om er goeie (of betere) olie in te doen.
Precies. Maar 2cv6'jes vallen niet echt onder klassiekers op motorisch gebied. ze kunnen prima overweg met moderne olieen zolang die maar niet te dun zijn of 100% synthetisch.Bullit schreef:overigens om de verwarring compleet te maken: die kwaliteitscodes zeggen vaak ook niet alles; dure klassieker-oliën hebben vaak een lagere code. Dit komt omdat ze misschien niet goed zijn voor moderne lagers etc, voor klassiekers zijn ze wel goed omdat ze geen slechte dopes hebben en niet alle rotzooi losmaken.
De 602 cc blokken hebben totaal niets met voorgaande generaties te maken. Ze vallen nog niet onder 'klassiekers'.Bullit schreef:Nou, het ontwerp is gebaseerd op een vooroorlogs BMW blokje zoals je weet, ook als je de toleranties bekijkt van zuigers, lagers etc. kun je niet anders dan concluderen dat het ouderwets blokje is.