motor start niet,kou?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 19 jan, 2013 19:47

O ja, om op je vraag terug te komen Simon: wat sommigen de CO-schroef noemen, heet in de handboeken (Hollands en Vlaams) ook wel de mengselregelschroef. Die regelt dus de rijkdom van het stationaire mengsel. De Eend is eerder uitgevonden dan het milieu, daarom is het CO-gehalte in de uitlaatgassen bij stationair toerental de enige milieu-eis die aan onze autootjes wordt gesteld. Vandaar dat die schroef kortweg de CO-schroef is gaan heten. Na 1973 was de boodschap af fabriek inderdaad dat je daar van af moest blijven. Maar tig jaar en ettelijke schoonmaakbeurten later is dat voorschrift natuurlijk een wassen neus.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » za 19 jan, 2013 21:52

bedankt achtpeter;
met wd40 doet hij het eventjes,en soms ook wel even op het benz-lucht mengsel zelf 6-10 seconden valt hij weer stil,accu zit ook goed vast,de massa ook wel denk ik en de kleppen... die staan goed als het 15-20 °c zou zijn dus 0.2-0.25 mm MAAR het was natuurlijk +- 0°c toen ik ze stelde, ik denk eigenlijk niet dat het aan de ontsteking ligt,eerder aan de kleppen of de co schroef.. dus die moet ik vast draaien en 7 ronden uitdraaien? trouwens een goede beschrijving van de co schroef! :wink:
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 20 jan, 2013 09:17

En een nieuw veertje op de choke klep, of was dat al.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » zo 20 jan, 2013 11:14

André Post schreef:En een nieuw veertje op de choke klep, of was dat al.
nog niet,ik heb tot nu toe ng geen vervoer gehad :/
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » zo 20 jan, 2013 14:26

Ik heb ipv dat veertje tijdelijk een elastiekje gebruikt,
en wat met de co schroef gesteld,en na enkele pogingen en wat wd 40 en half choke startte hij! hij draait na met een draaiende motor wat af te stellen redelijk goed stationair en als ik gas geef,maar als ik ineens plank gas geef valt hij net niet net wel uit ,
waar zou dit probleem(pje) liggen ?

als ik de motor stilzet na 5 minuutjes startte hij heel goed,met warme motor dus, met koude motor is nog even afwachten ;)

alvast bedankt voor de goede hulp!!
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 20 jan, 2013 15:17

Ik vermoed dat de basisafstelling van je carburateur verloren is gegaan. Het lastige is dat je drie variabelen hebt: vlotterhoogte, mengselregelschroef, gasklepaanslagschroef. Soms is de aanslagschroef te ver ingedraaid om te proberen de motor niet te laten afslaan bij gas loslaten. Helaas zorgt dat voor slecht oppakken; bij abrupt gasgeven houdt de motor in of slaat zelfs af. De basisafstelling is op dit forum al eens beschreven.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » zo 20 jan, 2013 15:29

achtpeter schreef:Ik vermoed dat de basisafstelling van je carburateur verloren is gegaan. Het lastige is dat je drie variabelen hebt: vlotterhoogte, mengselregelschroef, gasklepaanslagschroef. Soms is de aanslagschroef te ver ingedraaid om te proberen de motor niet te laten afslaan bij gas loslaten. Helaas zorgt dat voor slecht oppakken; bij abrupt gasgeven houdt de motor in of slaat zelfs af. De basisafstelling is op dit forum al eens beschreven.
aan de vlotterhoogte ben ik niet gekomen ,de gasklepaanslag zal ik eens proberen
ik zal eens wat opzoekken over de basisafst
elling, merci!
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 20 jan, 2013 15:33

Wat ook mogelijk is, is dat je vlotter blijft hangen.

Dan 'schuurt' hij tegen de zijkant van de vlotterkamer.
Bij mijn Dyane heb ik dat al meerdere keren gehad, zowel in de bovenste (gesloten) stand als in de onderste (doorlaat) stand.
Een beetje bijbuigen in combinatie met de vlotterhoogte-afstelling is dan de oplossing.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 21 jan, 2013 09:48

Nou, ik doe ook mee sinds vanochtend. Afgelopen weken in de vrieskou was het starten lopen met de 2cv. Vanochtend dus niet. Afgelopen zaterdag de eend, zonder problemen, voor een klein ritje gebruikt.

Vanochtend wilde de eend niet starten. Startmotor draait wel. Leek ook een paar x aan te gaan slaan maar dus niet. Na een paar minuten had de accu te weinig stroom dus was het einde verhaal.

Ik vermoed dat de accu net te weinig stroom heeft genereert om naast de startmotor ook de bougies te laten vullen.

Dat wordt dus een acculader?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 21 jan, 2013 13:14

Twécévé schreef:
Dat wordt dus een acculader?
Ik denk eerder een nieuwe accu
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 21 jan, 2013 14:45

Tsja, als dat idd het probleem is?? Ik vermoed dat omdat paar jaar terug ik hoop frustratie had van niet startende eend en later bleek dat -omdat verlichting tijdje had gebrand- de accu niet genoem stroom genereerde. Aan de andere kant is vorig jaar november bij de winterkeuring de accu gemeten en was deze nog prima.

Is een voor een eend geschikte accu ook te halen bij Halfords of Citroendealer? Anders gevraagd: waar moet een accu voor een 87-er eend aan voldoen?

Ik zal ook al te kijken naar een acculader of startkabels.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 21 jan, 2013 16:14

fijn te horen dat hij weer wou starten
maar hij blijft dus niet goed lopen en valt weer uit

de 7 slagen van de co schroef is een basis instelling
elke carb heeft een ander finetuning

hoe dan?

start de motor (met twee man)
en zorg dat hij blijft pruttelen (de tweede man dus)
draai de co schroef zover in of uit dat de motor zo hoog mogelijk in toeren draaid zonder gas te geven
draai nu op je gashendel de stationair schroef terug tot de motor begint te wiebelen, hobbelen, schudden nou tot hij langzaam loopt dus
draai nu de co schroef weer in of uit tot hij weer zo hoog mogelijk loopt
en dan de stationair schroef weer terug, klaar is kees

maakt het draaien aan de co schroef geen hoorbaar verschil?
dan terug naar 7 slagen en deugd er iets anders niet aan je carb

@dezilverlinde: als ik jou bericht lees en jij hebt de schroef aan de voorkant gedraaid om stationair af te stellen??
dat is de co schroef haha :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » ma 21 jan, 2013 17:55

@dezilverlinde: als ik jou bericht lees en jij hebt de schroef aan de voorkant gedraaid om stationair af te stellen??
dat is de co schroef haha Wink

Nee Brammie, ik heb een oud enkeltrappertje, en daar waar ik aan draai is de stationair sproeier en de gasklep aanslag aan de voorzijde. Blijf fijn van de co af..
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 21 jan, 2013 19:27

oh ja ik wist natuurlijk niet dat je een 1traps hebt

ik vond het wel grappig
maar je hebt wel gelijk het is tricky om er aan te draaien
maar goed hij heeft al gedraaid dus nu proberen het weer goed te krijgen zodat ie weer goed loopt
daarna kan hij altijd nog naar een garage toe voor een CO afstelling op de machine.......waarna een eend meestal niet beter loopt :(
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 21 jan, 2013 21:27

Maar hoe is het intussen met Simon-95?
Ik heb het idee dat hij wat hulp kan gebruiken met het afstellen van zijn carburateur, maar ik woon wel erg ver bij hem vandaan...

Plaats reactie