Pagina 3 van 4

Geplaatst: za 19 jan, 2013 19:47
door achtpeter
O ja, om op je vraag terug te komen Simon: wat sommigen de CO-schroef noemen, heet in de handboeken (Hollands en Vlaams) ook wel de mengselregelschroef. Die regelt dus de rijkdom van het stationaire mengsel. De Eend is eerder uitgevonden dan het milieu, daarom is het CO-gehalte in de uitlaatgassen bij stationair toerental de enige milieu-eis die aan onze autootjes wordt gesteld. Vandaar dat die schroef kortweg de CO-schroef is gaan heten. Na 1973 was de boodschap af fabriek inderdaad dat je daar van af moest blijven. Maar tig jaar en ettelijke schoonmaakbeurten later is dat voorschrift natuurlijk een wassen neus.

Geplaatst: za 19 jan, 2013 21:52
door simon-95
bedankt achtpeter;
met wd40 doet hij het eventjes,en soms ook wel even op het benz-lucht mengsel zelf 6-10 seconden valt hij weer stil,accu zit ook goed vast,de massa ook wel denk ik en de kleppen... die staan goed als het 15-20 °c zou zijn dus 0.2-0.25 mm MAAR het was natuurlijk +- 0°c toen ik ze stelde, ik denk eigenlijk niet dat het aan de ontsteking ligt,eerder aan de kleppen of de co schroef.. dus die moet ik vast draaien en 7 ronden uitdraaien? trouwens een goede beschrijving van de co schroef! :wink:

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 09:17
door André Post
En een nieuw veertje op de choke klep, of was dat al.

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 11:14
door simon-95
André Post schreef:En een nieuw veertje op de choke klep, of was dat al.
nog niet,ik heb tot nu toe ng geen vervoer gehad :/

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 14:26
door simon-95
Ik heb ipv dat veertje tijdelijk een elastiekje gebruikt,
en wat met de co schroef gesteld,en na enkele pogingen en wat wd 40 en half choke startte hij! hij draait na met een draaiende motor wat af te stellen redelijk goed stationair en als ik gas geef,maar als ik ineens plank gas geef valt hij net niet net wel uit ,
waar zou dit probleem(pje) liggen ?

als ik de motor stilzet na 5 minuutjes startte hij heel goed,met warme motor dus, met koude motor is nog even afwachten ;)

alvast bedankt voor de goede hulp!!

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 15:17
door achtpeter
Ik vermoed dat de basisafstelling van je carburateur verloren is gegaan. Het lastige is dat je drie variabelen hebt: vlotterhoogte, mengselregelschroef, gasklepaanslagschroef. Soms is de aanslagschroef te ver ingedraaid om te proberen de motor niet te laten afslaan bij gas loslaten. Helaas zorgt dat voor slecht oppakken; bij abrupt gasgeven houdt de motor in of slaat zelfs af. De basisafstelling is op dit forum al eens beschreven.

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 15:29
door simon-95
achtpeter schreef:Ik vermoed dat de basisafstelling van je carburateur verloren is gegaan. Het lastige is dat je drie variabelen hebt: vlotterhoogte, mengselregelschroef, gasklepaanslagschroef. Soms is de aanslagschroef te ver ingedraaid om te proberen de motor niet te laten afslaan bij gas loslaten. Helaas zorgt dat voor slecht oppakken; bij abrupt gasgeven houdt de motor in of slaat zelfs af. De basisafstelling is op dit forum al eens beschreven.
aan de vlotterhoogte ben ik niet gekomen ,de gasklepaanslag zal ik eens proberen
ik zal eens wat opzoekken over de basisafst
elling, merci!

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 15:33
door Thijs
Wat ook mogelijk is, is dat je vlotter blijft hangen.

Dan 'schuurt' hij tegen de zijkant van de vlotterkamer.
Bij mijn Dyane heb ik dat al meerdere keren gehad, zowel in de bovenste (gesloten) stand als in de onderste (doorlaat) stand.
Een beetje bijbuigen in combinatie met de vlotterhoogte-afstelling is dan de oplossing.

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 09:48
door Twécévé
Nou, ik doe ook mee sinds vanochtend. Afgelopen weken in de vrieskou was het starten lopen met de 2cv. Vanochtend dus niet. Afgelopen zaterdag de eend, zonder problemen, voor een klein ritje gebruikt.

Vanochtend wilde de eend niet starten. Startmotor draait wel. Leek ook een paar x aan te gaan slaan maar dus niet. Na een paar minuten had de accu te weinig stroom dus was het einde verhaal.

Ik vermoed dat de accu net te weinig stroom heeft genereert om naast de startmotor ook de bougies te laten vullen.

Dat wordt dus een acculader?

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 13:14
door deusjevo
Twécévé schreef:
Dat wordt dus een acculader?
Ik denk eerder een nieuwe accu

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 14:45
door Twécévé
Tsja, als dat idd het probleem is?? Ik vermoed dat omdat paar jaar terug ik hoop frustratie had van niet startende eend en later bleek dat -omdat verlichting tijdje had gebrand- de accu niet genoem stroom genereerde. Aan de andere kant is vorig jaar november bij de winterkeuring de accu gemeten en was deze nog prima.

Is een voor een eend geschikte accu ook te halen bij Halfords of Citroendealer? Anders gevraagd: waar moet een accu voor een 87-er eend aan voldoen?

Ik zal ook al te kijken naar een acculader of startkabels.

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 16:14
door brammie
fijn te horen dat hij weer wou starten
maar hij blijft dus niet goed lopen en valt weer uit

de 7 slagen van de co schroef is een basis instelling
elke carb heeft een ander finetuning

hoe dan?

start de motor (met twee man)
en zorg dat hij blijft pruttelen (de tweede man dus)
draai de co schroef zover in of uit dat de motor zo hoog mogelijk in toeren draaid zonder gas te geven
draai nu op je gashendel de stationair schroef terug tot de motor begint te wiebelen, hobbelen, schudden nou tot hij langzaam loopt dus
draai nu de co schroef weer in of uit tot hij weer zo hoog mogelijk loopt
en dan de stationair schroef weer terug, klaar is kees

maakt het draaien aan de co schroef geen hoorbaar verschil?
dan terug naar 7 slagen en deugd er iets anders niet aan je carb

@dezilverlinde: als ik jou bericht lees en jij hebt de schroef aan de voorkant gedraaid om stationair af te stellen??
dat is de co schroef haha :wink:

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 17:55
door dezilverlinde
@dezilverlinde: als ik jou bericht lees en jij hebt de schroef aan de voorkant gedraaid om stationair af te stellen??
dat is de co schroef haha Wink

Nee Brammie, ik heb een oud enkeltrappertje, en daar waar ik aan draai is de stationair sproeier en de gasklep aanslag aan de voorzijde. Blijf fijn van de co af..

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 19:27
door brammie
oh ja ik wist natuurlijk niet dat je een 1traps hebt

ik vond het wel grappig
maar je hebt wel gelijk het is tricky om er aan te draaien
maar goed hij heeft al gedraaid dus nu proberen het weer goed te krijgen zodat ie weer goed loopt
daarna kan hij altijd nog naar een garage toe voor een CO afstelling op de machine.......waarna een eend meestal niet beter loopt :(

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 21:27
door achtpeter
Maar hoe is het intussen met Simon-95?
Ik heb het idee dat hij wat hulp kan gebruiken met het afstellen van zijn carburateur, maar ik woon wel erg ver bij hem vandaan...