1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 9 mar, 2013 19:25

azuiper schreef:precies, laat je niet bang maken met verhalen over de belastingdienst - ga gewoon eens vrijblijvend informatie vragen bij de Kamer van Koophandel, overleg met je werkgever over een kleine nevenactiviteit en je zal zien dat het niet zo'n vaart loopt allemaal - ik heb zelf een klein bedrijf, weet waar ik het over heb, valt best wel mee.
Dit is ook mijn gedachte, ik kan nu wel meteen een bedrijf opstarten maar ik wil eerst eens kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld....... Opgeven aan de belastingdienst kan ik
altijd doen...

Mijn baas weet ik niet,,, zo lang ik mijn werk doe heeft hij er naar mijn mening niets mee te maken, vinden mij zowieso een rare gast (wat betreft auto's), wie rijdt er nu nog in een eend...... zomer en winter...... en ook nog eens van die roestbakken.....

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » za 9 mar, 2013 23:48

haha LPGO, dat is één van de redenen voor mij om een eigen bedrijf te beginnen, voor zakelijke bezoeken gebruik ik mijn Dyane of pickup-eend van de zaak - meestal levert dat een glimlach op, sommigen begrijpen het niet maar dat zegt meer over hen dan over mij. Zolang ik mijn produkten volgens afspraak en op tijd aflever dan bepal ik zelf hoe en waarin ik mij verplaats en hoef ik ook geen verantwoording aan een baas af te leggen
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 mar, 2013 09:37

OnsEendje2 schreef:Wat knap in elkaar geknutseld!
Ben je er al eens op een rollerbank mee geweest. Zou leuk zijn om wat "harde" cijfers te zien.
Rollerbank laat ik aan jullie over, jullie zouden me toch niet geloven,
Ik voel gewoon dat er meer vermogen inzit, dat hij "vloeiender"rijdt en dat hij zuiniger is aan de pomp.

Nogmaals als jullie motor nu goed afgesteld is (net niet pingelen op volgas 6000 toeren) dan komt daar geen vermogen bij, maar alles daaronder geeft je meer vermogen zeker weten en al "cruisend" (90-105) is hij echt zuiniger aan de pomp door de mapsensor. Ik rij veel stadsverkeer en ben van 1/13 naar 1/14,5 gegaan..
(sorry, zware rechtervoet syndroom)

Even uitleg: Mapsensor, dit is een sensor die de luchtdruk in het inlaatspruitstuk meet,
elke moderne auto heeft deze, maar de eend dus niet.....

Als je volgas geeft dan is je gasklep geheel geopend dus dan is de luchtdruk in het spruitstuk gelijk aan de luchtdruk buiten.... geef je minder gas dan sluit de glasklep (een beetje) en creer je een onderdruk in je inlaatspruitstuk, de sensor meet dit dus..

Nu komt de (magische) truc, als je cilinder niet meer volledig gevuld wordt met lucht, dan verbrandt het mengsel langzamer, dus je moet je vonk eerder laten komen om zo optimaal mogelijk gebruikt te maken van de energie in je mengsel.

Doordat ik dus een tabel heb toegevoegd, waarbij je per drukgebied de vonk verder
kunt vervroegen, wordt je motor dus veel efficienter (tot wel 20% zeggen mijn testrijders'.... overigens tussen de hokjes wordt er liniear gerekend zowel tussen druk als tussen vervroeging, dus eigenlijk wordt er eindeloos gerekent (tot op 0,1) graden.

Kijk maar naar mijn filmpjes, het advancehokje is de hele tijd aan het veranderen tijdens het rijden....... meer gas/minder gas + meer toeren/minder toeren

p.s in de chip worden zo´n 20.000.000 berekeningen per seconde gedaan!!!!

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 10 mar, 2013 11:01

De mapsensor kan die toevallig ook worden aangesloten op de vacuum aansluiting van de visa carburateur?

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » zo 10 mar, 2013 11:37

Ik volg je met veel interesse. Ben erg geïnteresseerd en ook in je andere ideeën.

Je testrijders hebben ervaring met een brandstofbesparing van tot 20% en jij niet? Heb je dat nooit eens reëel uitgeprobeerd?

Met de ACA rij ik met een elektronische Albertronic in combinatie met een elektronische bobine van Dyna. Ik zou niet anders meer willen want ik heb nooit startproblemen. Op LPG tijdens afgelopen vorst altijd op dezelfde manier starten/aanslaan van de motor. Ik rij ong. 1:12,5/1:13 in de winter op LPG. Ik heb overigens een licht voetje...hihi.

We hebben het hier al een keertje over gehad vanwege het feit dat door de aankomende MRB ik iets anders moet gaan doen. Ik heb geen zin om €58,=/mnd te gaan betalen. Als ik dus zuiniger kan gaan rijden zie ik dit wel zitten.

Kan jouw ontsteking overweg met de Dyna?
Kan dit in combi met jouw inspuiting?
Durf je dan ook een reële besparing te noemen?

Ik heb een gereviseerde AM2 liggen en wil die misschien wel gaan ombouwen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 mar, 2013 13:44

Mart schreef: Kan jouw ontsteking overweg met de Dyna?
Ja kan eventueel de dwelltabel aanpassen....
Mart schreef: Kan dit in combi met jouw inspuiting?
eigen inspuiting heb ik (nog) niet, als de ontsteking klaar is ga ik dit wel doen, theoretisch moet dit nu kunnen. LPG Injectie die ik gebruikt heb voor mijn (turbo_eend) is van Megasquirt.... en ja die kan wel door mij aangestuurd worden...
Mart schreef:Durf je dan ook een reële besparing te noemen?
Ik schreef dat ik van 1/13 naar 1/14,5 gegaan zie mijn voorgaande post. Met mijn rekenmachientje is dit een besparing van ruim 11%

Nogmaals het is heel simpel. Als je de hele tijd alleen maar volgas geeft dan is de besparing nihil. Zodra je het gas iets loslaat ontstaat er een vacuum in het inlaatspruitstuk, dit wordt vertaald naar extra vervroeging hoe rustiger aan je doet hoe groter de besparing is....

dit is het letterlijke citaat uit een mail van de testrijder
You've given me 20% improvement on MPG for free
en hier een foto van de persoon.... inclusief zijn Barbour 4x4 raid eend

Afbeelding
Foto is genomen toen ik de testunit bij hem ingebouwd heb..

Verdere opties zijn kleinere sproeiers gebruiken waardoor je verbruik verder omlaag gaat maar de motor eerder begint te pingelen wat je weer kunt ondervangen door de ontsteking minder te laten vervroegen maar ook je vermogen iets minder wordt....... Ik laat dit aan jullie eigen fantasie / tuningsvermogen over.........
Laatst gewijzigd door LPGo op zo 10 mar, 2013 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 mar, 2013 13:47

schermer schreef:De mapsensor kan die toevallig ook worden aangesloten op de vacuum aansluiting van de visa carburateur?

Dat is nu net de bedoeling :wink: :wink:

De Visa doet dit met een kastje, dit is alleen een aan en uit schakelaar, als het vacuum beneden een bepaalde waarde komt dan gaat een schakelaar over en krijgt de motor 10 graden extra vervroeging. Bij mij gebeurt dit dus vloeiend, van o tot zeg maar 10 a 15 graden......

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 10 mar, 2013 15:21

Dat vroeg ik me dus af, bij de visa is het een aan/uitschakelaar, is de aansluiting ook goed voor een gevoeligere sensor. Tjonge jonge, kan bijna niet wachten tot ik aan mijn visa kan gaan prutsen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 mar, 2013 16:07

schermer schreef:Dat vroeg ik me dus af, bij de visa is het een aan/uitschakelaar, is de aansluiting ook goed voor een gevoeligere sensor. Tjonge jonge, kan bijna niet wachten tot ik aan mijn visa kan gaan prutsen.
Daarvoor heb ik nog eens een factor in gebouwd 0 tot 100% hiermee kun je het verschil tussen de nieuwe en de oude waarden verkleinen;
een soort demping dus, ik zelf rijd met deze waarde op 70%.....

Van het verschil tussen de nieuwe en oude waarde wordt maar 70 % doorgegeven... en dit wordt bij de oude waarde opgeteld cq afgetrokken........

er wordt ongeveer 50 keer per seconde gemeten........

deze factor (maplagfactor) is uiteraard ook door jezelf in te stellen!!

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » zo 10 mar, 2013 17:12

LPGo schreef: Ik schreef dat ik van 1/13 naar 1/14,5 gegaan zie mijn voorgaande post. Met mijn rekenmachientje is dit een besparing van ruim 11%
Nogmaals het is heel simpel. Als je de hele tijd alleen maar volgas geeft dan is de besparing nihil. Zodra je het gas iets loslaat ontstaat er een vacuum in het inlaatspruitstuk, dit wordt vertaald naar extra vervroeging hoe rustiger aan je doet hoe groter de besparing is....
Aha, ik had het op deze manier nog niet zo begrepen... dat maakt jouw mindere besparing (toch altijd nog 11%) verklaarbaar vanwege je wat zwaardere voet...hihi. Ik vind het een zéér interessante modificatie. Ik ben wel geïnteresseerd dus ik ga je zien op de A-markt.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » zo 10 mar, 2013 20:05

... NOG drukker op dat kraampje met oranje dak ...
BARE METAL CAR

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 10 mar, 2013 22:59

LPGo schreef:
schermer schreef:Dat vroeg ik me dus af, bij de visa is het een aan/uitschakelaar, is de aansluiting ook goed voor een gevoeligere sensor. Tjonge jonge, kan bijna niet wachten tot ik aan mijn visa kan gaan prutsen.
Daarvoor heb ik nog eens een factor in gebouwd 0 tot 100% hiermee kun je het verschil tussen de nieuwe en de oude waarden verkleinen;
een soort demping dus, ik zelf rijd met deze waarde op 70%.....

Van het verschil tussen de nieuwe en oude waarde wordt maar 70 % doorgegeven... en dit wordt bij de oude waarde opgeteld cq afgetrokken........

er wordt ongeveer 50 keer per seconde gemeten........

deze factor (maplagfactor) is uiteraard ook door jezelf in te stellen!!
Tjonge jonge er is ook wel ook wel overal over nagedacht. Nog even en de eend bestuurd zichzelf :shock:

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

MULTISPARK zelf programmeren

Bericht door LPGo » wo 13 mar, 2013 23:20

Bij deze een eerste gedachte om multispark te programmeren!!! zoals door Azuiper gevraagd.

Benodigde gegevens (in te voeren via de computer)

Tot hoeveel graden voor/na het dode punt mag een vonk nog plaatsvinden.
- aangenomen 0 graden (in de praktijk kan dit misschien tot zo'n 6 graden na het dode punt)

dwell (laadtijd van de bobine)
- 0.004 sec (reeele waarde)

vonkduur tijdsduur nadat een vonk heeft plaatsgevonden voordat er weer stroom op de bobine gezet mag worden
- 0.001 sec (reeele waarde)

Stel de 1e vonk komt 8 graden voor het dode punt (standaard instelling 2 cv)

stel het toerental is 200 toeren (starten met startmotor)

Berekening:

200 toeren per minuut = 200/60 = 3.3333 toeren per seconde

360 graden * 3.3333 =1200 graden per seconde.

Het vliegwiel draait dus zo'n 1200 graden per seconde.

vonk komt op 8 graden, mag maximaal op 0 graden komen dus

8 - 0 = 8 graden

tijdsduur 8 graden = 8/1200 = 0.00666 sec.

De tijd die nodig is om nog een vonk te produceren duurt
0.004 +0.001 = 0.005sec.

0.005 sec is kleiner dan 0.00666 sec.

ER MAG DUS NOG EEN VONK PLAATSVINDEN!!!!

En we hebben multispark in dit geval...

Andersomgerekend: de 2e vonk komt 6.00024 graden na de eerste vonk..

De vraag is nu alleen hoe merk je dat je multispark hebt?????
Wie weet hier het antwoord op????

Wil dit gaan programmeren en testen iemand nog suggesties?
Laatst gewijzigd door LPGo op do 14 mar, 2013 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » do 14 mar, 2013 08:02

vindt de bobine dit wel leuk? en kan je voordeel behalen met een andere (visa) bobine?
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 14 mar, 2013 12:23

rusty schreef:vindt de bobine dit wel leuk? en kan je voordeel behalen met een andere (visa) bobine?
Nee hoor de bobine maakt dit niets uit; een bobine gewoon op puntjes krijgt meer op zijn donder dan door een precies getimde vonk....

Ja een visa bobine zal zeer zeker voordelen hebben, de laadtijd is in elk
geval korter (ongeveer de helft tot 1/3 van de zwarte) dus in mijn rekenvoorbeeld van hierboven zouden er dus 3 tot 4 vonken geproduceerd kunnen worden!!!

Binnenkort ga ik dit zeker testen en ook of er een merkbaar verschil is met starten en/of stationeer lopen.....

Op dit moment ben ik echter volop bezig met het aanpassen van mijn printplaat layout zodat ze professioneel bestukt kunnen worden, de bestukker komt namelijk met steeds nieuwe eisen, daar wordt ik dus een beetje ziek van.......

Plaats reactie