OnsEendje2 schreef:Wat knap in elkaar geknutseld!
Ben je er al eens op een rollerbank mee geweest. Zou leuk zijn om wat "harde" cijfers te zien.
Rollerbank laat ik aan jullie over, jullie zouden me toch niet geloven,
Ik voel gewoon dat er meer vermogen inzit, dat hij "vloeiender"rijdt en dat hij zuiniger is aan de pomp.
Nogmaals als jullie motor nu goed afgesteld is (net niet pingelen op volgas 6000 toeren) dan komt daar geen vermogen bij, maar alles daaronder geeft je meer vermogen zeker weten en al "cruisend" (90-105) is hij echt zuiniger aan de pomp door de mapsensor. Ik rij veel stadsverkeer en ben van 1/13 naar 1/14,5 gegaan..
(sorry, zware rechtervoet syndroom)
Even uitleg: Mapsensor, dit is een sensor die de luchtdruk in het inlaatspruitstuk meet,
elke moderne auto heeft deze, maar de eend dus niet.....
Als je volgas geeft dan is je gasklep geheel geopend dus dan is de luchtdruk in het spruitstuk gelijk aan de luchtdruk buiten.... geef je minder gas dan sluit de glasklep (een beetje) en creer je een onderdruk in je inlaatspruitstuk, de sensor meet dit dus..
Nu komt de (magische) truc, als je cilinder niet meer volledig gevuld wordt met lucht, dan verbrandt het mengsel langzamer, dus je moet je vonk eerder laten komen om zo optimaal mogelijk gebruikt te maken van de energie in je mengsel.
Doordat ik dus een tabel heb toegevoegd, waarbij je per drukgebied de vonk verder
kunt vervroegen, wordt je motor dus veel efficienter (tot wel 20% zeggen mijn testrijders'.... overigens tussen de hokjes wordt er liniear gerekend zowel tussen druk als tussen vervroeging, dus eigenlijk wordt er eindeloos gerekent (tot op 0,1) graden.
Kijk maar naar mijn filmpjes, het advancehokje is de hele tijd aan het veranderen tijdens het rijden....... meer gas/minder gas + meer toeren/minder toeren
p.s in de chip worden zo´n 20.000.000 berekeningen per seconde gedaan!!!!