Pagina 3 van 24
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 19:28
door voeteir
De dyane is voorlopig een bodemloze geldput...We moeten niet met geld gooien maar het zou spijtig zijn als de auto af is dat er dan na 1000km al problemen zijn met de motor. Dus ik heb een pakkingset, cilinders en zuigers besteld. Ik kan de oude nog altijd laten honen, dan heb ik een reserve setje staan.
Ik zal de technische vragen ivm de motor in het motorenrevisie gedeelte zetten. hier dus:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12795
Uiteraard zullen hier nog andere vragen komen.
De motordelen zijn terug toonbaar en de onderdelen zijn geinspecteerd. Tot mijn verbazing is de oliekoeler niet zwart.
Wie is het geheim van dit gat?
Dit was enkel aan de rechter cardan. Links is geen gat te zien. (links en rechts zoals ze op de auto zitten, niet zoals ze op de foto staan

)
Ik heb de zoekfunctie op het forum gebruikt maar vind bijna geen resultaten met cardan. Welk woord gebruiken jullie?
Ik ben ook al begonnen met het kuisen van de luchtkappen die op de motor zitten. Kunnen die met gewone lak gespoten worden of is het aan te raden hittebestendige lak te gebruiken?
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 20:43
door LPGo
cardan wordt hier aandrijfas genoemd, waarvoor het gat dient geen idee....
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 21:55
door Hans B
Hoogte van de standaard 2cv6 nokkenas is 33,0 mm. dacht ik.
Tot 32,6mm is nog toelaatbaar mits de nokken ook onderling niet teveel verschil hebben.
Ik denk dat je de nokhoogte niet helemaal goed gemeten hebt.
Hoe zijn de vier nokvolgers eraan toe? Erg belangrijk dat deze aan de bovenkant mooi vlak zijn, en er niet uitzien als damstenen.
Leuk project trouwens!
Geplaatst: ma 16 sep, 2013 09:20
door dyane_maniac
Kan me bijna niet voorstellen hoor maar is dat gat in de cardan niet om ze te balanceren?
Geplaatst: ma 16 sep, 2013 11:36
door Erikjan
Heb voor de koeltunnel hammerite hamerslag verf gebruikt dat zit er na 70.000 km nog perfect op ook de kachelpotten zijn nog mooi in de lak.
Alleen het uitlaatspruitstuk blijft geen verf op zitten ook de hittebestendige verf is zo weg.
Dat wordt te heet.
Hittebestendige verf zou ik zelf niet gebruiken veel hittebestendige verf is niet bestand tegen benzine. Als je eens wat benzine morst is je lak beschadigd.
Geplaatst: ma 16 sep, 2013 21:31
door voeteir
Mijn werkvolgorde kan een beetje chaotisch overkomen maar ik had vandaag zin om te lassen.
Dus ik heb eerst de kas verstevigd.
Ik heb overal eens goed aan getrokken en geduwd maar ik heb de indruk dat dit stevig is.

Wat vinden de kenners? IS er nog ergens een profiel te kort?
Daarna heb ik deze hoek eens bekeken en ik vond dit een ideaal hoekje om te beginnen.
De rotte stukken wegslijpenen en dan plooien en kloppen tot het past.
Het was al lang geleden dat ik nog carrosserie plaat gelast had. Dus in het begin wat bakken en braden. Maar dit moet zeker beter kunnen. Maar eens de lassen opgekuist zijn en er kit over is ziet dit er als nieuw uit.
Als het meezit morgen de andere kant ertegen.
Geplaatst: di 17 sep, 2013 11:16
door Erikjan
Die rolkooi ziet er goed stevig uit. Het is inderdaad erg belangrijk de koets in model te houden.
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Voorlopig ben je nog wel even van de straat denk ik. Succes
Geplaatst: di 17 sep, 2013 16:37
door voeteir
Ik heb inderdaad nog een hele hoop werk.
Voor de moment vergeet ik het geheel en pak stukje per stukje aan.
De rechtervoorkant komt in elk geval goed. Een beetje knippen, slijpen, kloppen wat bakken en braden,... en dan stoppen om de kindjes van school te halen. Straks als ze in hun bed zitten nog wat afwerken of met de vriendin teevee kijken...

Geplaatst: vr 20 sep, 2013 21:25
door voeteir
Het eerste pakje met motoronderdelen is toegekomen.
Maar op de carrosseriestukken is het nog wachten. Maar er is nog werk genoeg....
Vandaag heb ik de rechtervoorkant aangepakt.
De lassen zien er al beter uit dan aan de andere kant en vooral met minder "opkuis" werk.
Het ging zelfs zo vlot dat er nog tijd over was om de kas van het chassis te halen.
Samen met mijn helper hebben we het chassis buiten gerold en eens overal van dichtbij bekeken
Dit is de slechtse plaats. Hoe kan dit best hersteld worden?
welke geheimen komen hier nog boven?
Dit staat op het linker chassisbeen naast het plaatje met chassisnummer.

Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:39
door voeteir
Vandaag niets gedaan aan de dyane.
Maar wel een werkje voor de dyane:
Er is nog wel wat werk aan maar de basis is er.
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 19:38
door AZL57
rode chassisplaatje is een carrosserienummer.
Wat de chassis reparatie betreft. Felsnaad voorzichtig insnijden (bovenste plaatlaag) Dan open vouwen met een platte scherpe beitel de puntlassen weg slaan. Daarna bovenplaat wegsnijden tot op het goede metaal. Kun je gelijk even het inwendige van chassis bekijken/behandelen Daarna nieuw stuk plaat inlassen, felsnaad dicht kloppen en vast lassen.
Succes
Geplaatst: wo 25 sep, 2013 11:43
door voeteir
Ik wacht nu op de grote carrosserie stukken om aan de kas verder te werken.
ondertussen maak ik alle motor onderdelen en "motoraanhangsels" proper.
Een werkje waar veel behoorlijk wat tijd in kruipt.
een sfeerbeeldje.
Het lager aan de kant van de pulley is defect. Daar komt een nieuw in.

Geplaatst: vr 27 sep, 2013 12:39
door voeteir
er zit een nieuw lager in de alternator, de rest van slijtdelen was nog in orde.
De startmotor is propergemaakt en geinspecteerd.
Ik heb besloten om de cilinderkoppen weg te doen naar Meetjeslander motorenrevie. Vriendelijke mensen met jaren ervaring. Na een inspectie hebben we in overleg besloten om de klepzittingen te slijpen. Nu alles toch openligt worden nieuwe kleppen gestoken en deze worden gerodeerd.
De vloerplaten en kofferbodem zijn geleverd dus ik kan al eens bekijken hoe ik dat ga aanpakken.
De straalkast is operationeel

Geplaatst: vr 27 sep, 2013 18:34
door Robcap
Goed bezig, zeg!
Geplaatst: vr 27 sep, 2013 21:14
door Thijs
Ik ben erg benieuwd waar je die kofferbakbodem vandaan hebt en of hij goed past.
Heb je het model met de opstaande rand?