Cilinder deksel verwijderen
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
-
- Gebruiker
Ik ga die plaatjes dan nog maar even flink inspuiten met kruipolie, want tot dusver krijg ik ze niet los ('t is eigenlijk gewoon een schroefje). Anders maar los slijpen ben ik bang.
Anders dan het controleren of er niets in de verbrandingskamer zit en het schoonmaken van het geheel is er nog iets dat ik gelijk mee moet pakken nu de cilinderkop eraf ligt? Ik neem aan dat ik bij het terugplaatsen ook een momentsleutel nodig heb? Want dan ga ik deze hiervoor (en voor vele andere dingen) aanschaffen.
Anders dan het controleren of er niets in de verbrandingskamer zit en het schoonmaken van het geheel is er nog iets dat ik gelijk mee moet pakken nu de cilinderkop eraf ligt? Ik neem aan dat ik bij het terugplaatsen ook een momentsleutel nodig heb? Want dan ga ik deze hiervoor (en voor vele andere dingen) aanschaffen.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.
-
- Gebruiker
Inmiddels heb ik de plaatjes eraf (wel de schroefjes dol gedraaid, maar die kan ik vast wel nieuw krijgen). Dus ook de cilinderkop van de cilinder gescheiden. Nu de hele handel schoonmaken.
Ik ben een leek op dit gebied (eigenlijk op alle techniek van de eend, al begin ik er steeds meer van af te weten), dus daarom vraag ik het maar gewoon. Waar moet ik precies op letten als het aankomt op de zuigerveren bij het terugplaatsen van de cilinder?
Ik ben een leek op dit gebied (eigenlijk op alle techniek van de eend, al begin ik er steeds meer van af te weten), dus daarom vraag ik het maar gewoon. Waar moet ik precies op letten als het aankomt op de zuigerveren bij het terugplaatsen van de cilinder?
En: de olieschraapveer lijkt in ontspannen toestand te ruim. Kan alleen gemonteerd worden met een (al of niet geïmproviseerde) klemband. En: let er vooral op dat de merktekentjes naar de bovenkant van de zuiger gericht zijn. Anders heb je heel gauw een gebroken bovenste zuigerveer. En: Als er geen hoonsporen meer zichtbaar zijn, cilinderwand licht en gelijkmatig dwars opruwen met schuurlinnen korrel 80 (Of een hoonapparaatje voor op de boortol aanschaffen)
-
- Gebruiker
De geïmproviseerde klemband ben ik na enig zoekwerk al wel tegengekomen, bijvoorbeeld een opengeknipte pvc buis (vond ik wel creatiefachtpeter schreef:En: de olieschraapveer lijkt in ontspannen toestand te ruim. Kan alleen gemonteerd worden met een (al of niet geïmproviseerde) klemband. En: let er vooral op dat de merktekentjes naar de bovenkant van de zuiger gericht zijn. Anders heb je heel gauw een gebroken bovenste zuigerveer. En: Als er geen hoonsporen meer zichtbaar zijn, cilinderwand licht en gelijkmatig dwars opruwen met schuurlinnen korrel 80 (Of een hoonapparaatje voor op de boortol aanschaffen)

En dan te bedenken dat dit begon met het vervangen van de brilrubbers... Hoe dan ook, ik hoop deze week m'n motorbeplating binnen te krijgen. Volgende week even aanpoten voor de toetsweek en dan de weken daarop kan ik jullie het resultaat gaan laten zien (hoop ik)!
-
- Regelmatige poster
Nu je de cilinderkoppen los hebt zou je kunnen overwegen de kleppen in te slijpen voor optimale afdichting. Hiervoor dien je de klepveren te verwijderen mbv een speciale tang of geimproviseerd hulpmiddel, slijpen met klepslijppasta (staan diverse filmpjes op you tube hoe je dit kunt doen)
BARE METAL CAR
- André Post
- Heavy user
-
- Gebruiker
Het was even zoeken, maar met behulp van een zaklampje kon ik de lettertjes vinden. Zuigerveren zitten er goed op. Voor het terugplaatsen, is het dan gemakkelijk om de zuiger eraf te halen? Zo ja, hoe doe ik dit dan? Ik neem aan door het borgveertje eruit te halen, ik zie alleen niet hoe ik dat veertje eruit moet krijgen.achtpeter schreef:Die merktekentjes: op de zuigerveren, bij de slotopeningen.
Dat veertje is een heel gepriegel. En als het los komt, vliegt het weg. Voor de veiligheid kun je een ruime lus ijzerdraad door de zuigerpen leggen. Er is een kleine inham waar je een puntig gereedschapje achter het veertje kunt drukken. (tandartshaakje, spanningzoeker oid.) Zuigerpen laat zich daarna net wel/net niet met de hand uit de zuiger en de drijfstang drukken. Bij net niet: Een verlengstukje uit een doppendoos 3/8 is goed bruikbaar als drevel.
Dan: zuiger en cilinder flink in de olie,klemband om de zuigerveren en de zuiger van onderaf in de cilinder duwen. Eventueel zachte dwang met een hamersteel. En bij het terugplaatsen op de drijfstang natuurlijk oppassen dat de onderste zuigerveer niet uit de cilinder piept...
Dan: zuiger en cilinder flink in de olie,klemband om de zuigerveren en de zuiger van onderaf in de cilinder duwen. Eventueel zachte dwang met een hamersteel. En bij het terugplaatsen op de drijfstang natuurlijk oppassen dat de onderste zuigerveer niet uit de cilinder piept...
-
- Gebruiker
Het veertje ging er nog vrij makkelijk af (even met z'n tweeën priegelen en hup hij vloog eruit). Zuigerpen met voorzichtig tikken eruit gekregen. Gewoon 10W40/15W40 motorolie neem ik aan? Onderstaande wat foto's van de cilinder, zuiger en cilinderkop. Moet er nog een vorm van pakking worden aangebracht op de cilinder bij het terugplaatsen? Of kan het er gewoon droog op? Ook het nieuwe brilrubber is te zien. De aluminium stoterstangbuisjes passen er niet helemaal doorheen, hoort dat?achtpeter schreef:Dat veertje is een heel gepriegel. En als het los komt, vliegt het weg. Voor de veiligheid kun je een ruime lus ijzerdraad door de zuigerpen leggen. Er is een kleine inham waar je een puntig gereedschapje achter het veertje kunt drukken. (tandartshaakje, spanningzoeker oid.) Zuigerpen laat zich daarna net wel/net niet met de hand uit de zuiger en de drijfstang drukken. Bij net niet: Een verlengstukje uit een doppendoos 3/8 is goed bruikbaar als drevel.