Pagina 3 van 4
Geplaatst: ma 20 jan, 2014 08:37
door DucKKnutsel
let je wel op de stand van de zuigerveren met het terug zetten. laat die plaatjes ook meestal weg. Mij is ook nooit goed uit gelegd waarvoor die dingen zijn.

Geplaatst: ma 20 jan, 2014 18:02
door maartenmaris12
Ik ga die plaatjes dan nog maar even flink inspuiten met kruipolie, want tot dusver krijg ik ze niet los ('t is eigenlijk gewoon een schroefje). Anders maar los slijpen ben ik bang.
Anders dan het controleren of er niets in de verbrandingskamer zit en het schoonmaken van het geheel is er nog iets dat ik gelijk mee moet pakken nu de cilinderkop eraf ligt? Ik neem aan dat ik bij het terugplaatsen ook een momentsleutel nodig heb? Want dan ga ik deze hiervoor (en voor vele andere dingen) aanschaffen.
Geplaatst: ma 20 jan, 2014 21:04
door Erikjan
Ik heb altijd begrepen dat die plaatjes er voor zorgen dat er geen uitlaatgas in de koellucht komt mocht hij iets lekker bij de kop. Anders komt het in je cabine via de kachel.
Geplaatst: ma 20 jan, 2014 21:42
door maartenmaris12
Inmiddels heb ik de plaatjes eraf (wel de schroefjes dol gedraaid, maar die kan ik vast wel nieuw krijgen). Dus ook de cilinderkop van de cilinder gescheiden. Nu de hele handel schoonmaken.
Ik ben een leek op dit gebied (eigenlijk op alle techniek van de eend, al begin ik er steeds meer van af te weten), dus daarom vraag ik het maar gewoon. Waar moet ik precies op letten als het aankomt op de zuigerveren bij het terugplaatsen van de cilinder?
Geplaatst: ma 20 jan, 2014 21:45
door Thijs
Dat ze steeds op 1/3 van elkaar af staan qua opening.
Geplaatst: di 21 jan, 2014 10:02
door achtpeter
En: de olieschraapveer lijkt in ontspannen toestand te ruim. Kan alleen gemonteerd worden met een (al of niet geïmproviseerde) klemband. En: let er vooral op dat de merktekentjes naar de bovenkant van de zuiger gericht zijn. Anders heb je heel gauw een gebroken bovenste zuigerveer. En: Als er geen hoonsporen meer zichtbaar zijn, cilinderwand licht en gelijkmatig dwars opruwen met schuurlinnen korrel 80 (Of een hoonapparaatje voor op de boortol aanschaffen)
Geplaatst: di 21 jan, 2014 19:34
door maartenmaris12
achtpeter schreef:En: de olieschraapveer lijkt in ontspannen toestand te ruim. Kan alleen gemonteerd worden met een (al of niet geïmproviseerde) klemband. En: let er vooral op dat de merktekentjes naar de bovenkant van de zuiger gericht zijn. Anders heb je heel gauw een gebroken bovenste zuigerveer. En: Als er geen hoonsporen meer zichtbaar zijn, cilinderwand licht en gelijkmatig dwars opruwen met schuurlinnen korrel 80 (Of een hoonapparaatje voor op de boortol aanschaffen)
De geïmproviseerde klemband ben ik na enig zoekwerk al wel tegengekomen, bijvoorbeeld een opengeknipte pvc buis (vond ik wel creatief

). Hoonsporen zijn nog wel zichtbaar volgens mij, heb die van mij vergeleken met verschillende foto's die ik kon vinden op het internet. Ik zal er wel een fotootje van maken. Wat bedoel je precies met de stand van de merktekentjes? Bedoel je merktekentjes op de zuigerveren? Zo ja, waar kan ik deze vinden?
En dan te bedenken dat dit begon met het vervangen van de brilrubbers... Hoe dan ook, ik hoop deze week m'n motorbeplating binnen te krijgen. Volgende week even aanpoten voor de toetsweek en dan de weken daarop kan ik jullie het resultaat gaan laten zien (hoop ik)!
Geplaatst: di 21 jan, 2014 20:18
door azuiper
Nu je de cilinderkoppen los hebt zou je kunnen overwegen de kleppen in te slijpen voor optimale afdichting. Hiervoor dien je de klepveren te verwijderen mbv een speciale tang of geimproviseerd hulpmiddel, slijpen met klepslijppasta (staan diverse filmpjes op you tube hoe je dit kunt doen)
Geplaatst: wo 22 jan, 2014 10:50
door André Post
Je kan eerst controleren op mogelijke lekkage door wat benzine in de in en uitlaat kanalen te gieten en dan in de verbrandingsruimte te kijken of dat doorsijpeld.
Geplaatst: vr 24 jan, 2014 20:20
door achtpeter
Die merktekentjes: op de zuigerveren, bij de slotopeningen.
Geplaatst: vr 24 jan, 2014 23:25
door maartenmaris12
achtpeter schreef:Die merktekentjes: op de zuigerveren, bij de slotopeningen.
Het was even zoeken, maar met behulp van een zaklampje kon ik de lettertjes vinden. Zuigerveren zitten er goed op. Voor het terugplaatsen, is het dan gemakkelijk om de zuiger eraf te halen? Zo ja, hoe doe ik dit dan? Ik neem aan door het borgveertje eruit te halen, ik zie alleen niet hoe ik dat veertje eruit moet krijgen.
Geplaatst: za 25 jan, 2014 11:43
door achtpeter
Dat veertje is een heel gepriegel. En als het los komt, vliegt het weg. Voor de veiligheid kun je een ruime lus ijzerdraad door de zuigerpen leggen. Er is een kleine inham waar je een puntig gereedschapje achter het veertje kunt drukken. (tandartshaakje, spanningzoeker oid.) Zuigerpen laat zich daarna net wel/net niet met de hand uit de zuiger en de drijfstang drukken. Bij net niet: Een verlengstukje uit een doppendoos 3/8 is goed bruikbaar als drevel.
Dan: zuiger en cilinder flink in de olie,klemband om de zuigerveren en de zuiger van onderaf in de cilinder duwen. Eventueel zachte dwang met een hamersteel. En bij het terugplaatsen op de drijfstang natuurlijk oppassen dat de onderste zuigerveer niet uit de cilinder piept...
Geplaatst: zo 26 jan, 2014 18:04
door maartenmaris12
Geplaatst: zo 26 jan, 2014 18:37
door Thijs
Die buisjes moeten wel door de rubbers worden gedrukt.
Ga je de kleppen er ook uit halen?
Geplaatst: ma 27 jan, 2014 08:45
door Gerard2cv
Maarten,aangezien dat er geen pakking tussen de cilinder en de kop zit,zou ik je aanraden om met een oude kapotte cilinder,waarvan je de kooelribben wegslaat,met klepslijppasta de kop pas te slijpen.
Let er goed op dat bij de 425/435cc motoren en de 602cc de klepstootrubbers pecies anderom zitten