Pagina 3 van 5

Geplaatst: zo 24 nov, 2013 15:05
door Dabdriver
Eh nog niet, ben even de rommel aan het opruimen.
Druk bezig dus.
En dan komt de Sint er ook nog tussen.
Misschien nog wat extra tijd halen als het kan.
Volgende week ga ik er verder mee.
Stap voor stap veder. :wink:

Geplaatst: di 26 nov, 2013 20:38
door Dabdriver
Bertje Beige schreef:En, is hier al duidelijk wat het probleem is?
jazeker, vanmiddag even versnellingsbak van motor gedemonteerd. En gelijk had ik gezien dat de schotel los zat van de koppelingsplaat.
Volgens mij moet ik ook nog wat lagers vervangen en keerringen.

Afbeelding

Afbeelding

en hier zit ook speling in.
Afbeelding

Wel vreemd want ik merkte tijdens het rijden er niets van! :!:

Het zal wel een behoorlijk lijstje wezen met onderdelen? :?:

Geplaatst: di 26 nov, 2013 20:45
door dyane_maniac
er zit altijd wel wat speling op je prise as. die zit in het vliegwiel ook gelagerd.

qua onderdelen vermoed ik alleen een nieuwe koppelingsplaat? of er moet door de snelheid enzo meer stukgeslagen zijn? maar misschien beter de hele koppelingsset aan te schaffen en te vervangen.

Geplaatst: di 26 nov, 2013 20:48
door Bertje Beige
Ach, het hart is uit de plaat gebroken, als ik de veren van de drukgroep zo zie zou ik er maar een complete nieuwe set in zetten.
En op de prise as heb ik ook een beetje speling, hebben ze volgens mij allemaal.

Welke lagers en keerringen wil je nog gaan vervangen?

Geplaatst: di 26 nov, 2013 20:50
door Dabdriver
veel ook veel olie of smeer aan versnellingsbak. ( buiten en binnenkant )
Dat kan nooit goed wezen toch?

Geplaatst: di 26 nov, 2013 21:29
door Dabdriver
Bertje Beige schreef:Ach, het hart is uit de plaat gebroken, als ik de veren van de drukgroep zo zie zou ik er maar een complete nieuwe set in zetten.
En op de prise as heb ik ook een beetje speling, hebben ze volgens mij allemaal.

Welke lagers en keerringen wil je nog gaan vervangen?
Ik dacht differentieel 2x en zit er bij de prise as toch ook één?

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 18:55
door Bertje Beige
Als je differentieelpakking lekt dan merk je dat wel, ik merkte het aan een vet wordende remschijf.
Ik weet niet of een prise as een keerring heeft, maar als daar olie zou lekken dan zou je koppelingsplaat zo vet zijn dat die zou gaan slippen, toch?
Ik zou nu alles lekker schoonmaken en met een nieuwe koppelingsset en misschien een nieuw toplagertje in het vliegwiel weer terugbouwen.
Bakoliepeil controleren of bakolie verversen en dan gewoon in de gaten houden of je een lekkage hebt.
Maar oude motoren en versnellingsbakken zijn gewoon vies :)

En het bouwt makkelijker terug als je toch de koplampsteun even verwijderd.
Nu je er makkelijk bij kunt; hoe is het achterste ophangrubber van de versnellingsbak op de vooras? Bij twijfel vervangen!

Succes :wink:

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 19:03
door Dabdriver
Bertje Beige schreef:Als je differentieelpakking lekt dan merk je dat wel, ik merkte het aan een vet wordende remschijf.
Ik weet niet of een prise as een keerring heeft, maar als daar olie zou lekken dan zou je koppelingsplaat zo vet zijn dat die zou gaan slippen, toch?
Ik zou nu alles lekker schoonmaken en met een nieuwe koppelingsset en misschien een nieuw toplagertje in het vliegwiel weer terugbouwen.
Bakoliepeil controleren of bakolie verversen en dan gewoon in de gaten houden of je een lekkage hebt.
Maar oude motoren en versnellingsbakken zijn gewoon vies :)

En het bouwt makkelijker terug als je toch de koplampsteun even verwijderd.
Nu je er makkelijk bij kunt; hoe is het achterste ophangrubber van de versnellingsbak op de vooras? Bij twijfel vervangen!

Succes :wink:
Bak olie was er namelijk zowat op.
Dus het lekt volgens mij wel erg.

Omdat ik deze eend pas heb weet ik niet waar deze lekt.
Dus kan ik nu toch nu beste gewoon goed aanpakken.
Anders moet hij er weer uit.

Vraagje;
Waar lekt het versnellingsbakken het meest standaard?

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 19:13
door Bertje Beige
Ik weet eigenlijk niet waar versnellingsbakken het meeste lekken :roll:'.

Is het ook erg vet achter de remschijven? Misschien toch even de schijven verwijderen
?
Schakelde de bak goed en maakte die geen rare geluiden?

Er gaat maar 0.9 liter in de bak, verkijk je je daar niet op?

Zou geloof ik de bak gewoon weer terug bouwen, als er al een differentieel of differentieelpakking lek is, is dat ook te repareren zonder de bak uit te bouwen.

Dat de prise as lekt lijkt mij erg onwaarschijnlijk, maar misschien hebben mede forummers een andere mening :?:

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 20:51
door André Post
Prise as heeft geen keerring in ieder geval.

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 21:45
door Dabdriver
Dat scheelt dan weer werk.
Bedankt!

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 23:16
door AZL57
een klein beetje olie en slijpstof van de koppeling geeft een mooie zwarte drablaag... ziet vaak erger uit dan het is.

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 23:42
door marcopr
Vervang het koperen ringetje bij je aftapbout en ook gelijk het ringetje van je vulbout.
Kan geen kwaad.

Geplaatst: do 28 nov, 2013 01:29
door voeteir
Ik zou, nu de alles openligt druplaat, drukgroep en druklager vervangen.
Er zit volgens mij ook een lager (of bronzen bus) en dichtring in het vliegwiel. Het is de moment om daar ook eens naar te kijken.

Geplaatst: do 28 nov, 2013 08:52
door Gerard2cv
Als het sterstuk uit de plaat is gebroken,moet het een oorzaak hebben.
Contoleer met het sterstuk met een opgelaste strip (zodat je naar de motor-bak bevestigingen kan kijken) Of de bak recht tegen de motor staat.
Dit ook met een strip op het vliegwiel voor de motor.