Pagina 3 van 3

Geplaatst: di 7 jan, 2014 12:12
door dyane_maniac
wat is dat dan voor benzine? ik mag hopen dat de benzine die ze bij normale pompen verkopen toch voor alle bouwjaren geschikt is? (lettende op het octaangehalte ed)

Geplaatst: di 7 jan, 2014 15:43
door Michiel van G.
SP95E10 oid?

Geplaatst: di 7 jan, 2014 16:01
door dyane_maniac
Daar rijdt een eend normaal gesproken prima op (en is volgens mij nix goedkoper)

Geplaatst: di 7 jan, 2014 18:28
door Thijs
Misschien RON91 bij een Duits tankstation?

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 08:20
door bob2027
nee Blue one 95 heet t
tankstation de haan gebruikt dit.


Wat is Blue One 95?

Blue One 95 is een nieuwe, innovatieve brandstof, ontwikkeld door Argos. Blue One 95 is schoner en goedkoper en levert betere prestaties dan reguliere brandstoffen.

Blue One 95 is geschikt voor alle benzinemotoren die vanaf 2001 op de markt zijn verschenen.
Waarom is Blue One 95 schoner?
De 15% ethanol die wordt toegevoegd aan Blue One 95 heeft een lagere CO2-uitstoot dan benzine. Voor Blue One 95 wordt gebruikgemaakt van natte ethanol. Omdat dit minder intensief hoeft te worden gedroogd is dit nog minder belastend voor het milieu dan de productie van droge ethanol. Daarnaast verhoogt dit de kwaliteit van de brandstof en de prestaties van de motor.

Kan iedereen Blue One 95 tanken?

Blue One 95 is een goed alternatief voor alle benzinemotoren die vanaf 2001 op de markt zijn verschenen. Uit onderzoek van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) blijkt dat er geen verhoogd risico is voor deze motoren. De impact op oudere motoren is niet onderzocht.

lekker dus..

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 09:05
door Michiel van G.
toch gek, een eend kan ook op e85 (=85 % ethanol) rijden...

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 09:13
door Evenementen CCFryslân
De ethanol schijnt de benzineslangen van de oudere auto's aan te tasten. Heb al van een aantal citroënrijders gehoord dat ze probemen kregen, het bleek te liggen aan de slang tussen de tank en kunstof benzineleiding. Deze wordt vaak vergeten te vervangen met de restauratie of blokwissel.

Gr Wouter

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 09:35
door bob2027
tjah ik weet t verder ook niet van de zomer gaat t blokje helemaal uit elkaar voor verder onderzoek. ben toch benieuwd!
ben nu druk met mn azu tje

gr bob

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 10:14
door dyane_maniac
Tsja dat oude rubberdelen aangetast kunnen worden is bekend. Maar als je al zulke oude leidingen hebt is het Zoiezo niet slecht deze te vervangen.

Verder zou een eend zonder problemen moeten kunnen lopen met een 10-15% bijmenging met ethanol (been there done that) en met een kleine aanpassing ook op E85 (been there done that ;)

Mogelijkerwijs komt het hier door die niet gedroogde bio-ethanol dat ie er niet op liep. Maar het zou me sterk verbazen als er echt schade aan de motor is opgetreden door deze brandstof. Heb je het oude blok al geprobeerd te starten met echte benzine?

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 14:24
door voeteir
bob2027 schreef:tjah ik weet t verder ook niet van de zomer gaat t blokje helemaal uit elkaar voor verder onderzoek. ben toch benieuwd!
ben nu druk met mn azu tje

gr bob
Ik ben ook wel benieuwd.
Het zou mij verbazen dat de kleppen volledig verbrand zijn van op minder dan 1 tank 'nieuwe' benzine te rijden.
Trouwens je zegt dat de compressie in orde is...

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 15:53
door bob2027
de eend waar t om gaat heeft de hele zomer op deze benzine gereden en heeft ook zwaar werk uitgevoerd.

de mankementen kwamen langzaam op, van ploffen in de uitlaat naar slecht starten en uiteindelijk naar niet meer normaal lopen en inhouden.

Ik denk dat t de kleppen of iets dergelijks zijn weet t niet zeker.
en ja als je alles een beetje gelezen hebt had je kunnen zien wat ik allemaal geprobeerd heb.

waaronder ook een volle verse can benzine aan het slangetje links voor net voor de pomp.

Verder wist ik niet meer wat het anders kon zijn dus had ik het blok maar vervangen!

De eend loopt nu heerlijk!

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 19:49
door Willem2
Als je kleppen verbrand zijn heb je ook geen goede compressie lijnkt me. En dat beetje ethanol in de benzine richt niet zo veel schade aan in de motor. Rubber zou misschien aangetast worden, maar dat betwijfel ik ook.
Het zijn simpele motortjes zonder alle poespas, die doen niet zo moeilijk over de soort benzine, zolang ze maar niet pingelen.

Welke ontsteking zit er in je nieuwe blok?

Wel tof dat je weer kunt rijden!

Geplaatst: do 9 jan, 2014 12:09
door j b
ik heb op E10 in frankrijk gereden en dat gaf problemen met het membraam in de benzinepomp. uitvallen van de motor als gevolg en niet meer starten. benzine pomp openschroeven en het membraam met de hand bewegen, weer inelkaar zetten en ik kreeg de auto weer gestart en kon weer heel wat kilometers (enkele honderden) verder rijden.
Thuis de benzinepomp vervangen en sindsdien ruim 50 000 km gerreden zonder dat ik zulke problemen verder gehad heb

Maar voor de duidelijkheid: dit was dus op E10 en met mijn motorblok. kan me bedenken dat als een motorblok in een twijfelachtige staat is dit andere gevolgen zou kunnen hebben