Pagina 3 van 5
Geplaatst: zo 31 mei, 2015 10:41
door Michiel van G.
Ik heb geen speling gevoeld, maar ik zal het voor de zekerheid nog een keer controleren.
Geplaatst: vr 5 jun, 2015 14:10
door Michiel van G.
Nog even een vraag: Klepgeleiders.
Is het verstandig ze te vervangen?
Geplaatst: zo 7 jun, 2015 16:06
door Michiel van G.
Geplaatst: ma 8 jun, 2015 10:42
door schermer
Klepseals vervangen is altijd een goed idee. Ik vind de kop er van binnen nog best redelijk uitzien. In de koppen van mijn visa zat een enorme dikke zwarte aanslag.
Geplaatst: ma 8 jun, 2015 12:33
door Thijs
Zover het van de foto te beoordelen is lijken de cilinders nogal wat krassen te hebben in de lengterichting...

Geplaatst: ma 8 jun, 2015 14:27
door Michiel van G.
op de krassen van de 1e foto's na is er niets aan de hand, dit zijn oliesporen. Omdat het blokje heeft stilgestaan zijn de zuigers/cilinders voorzien van flink wat olie.
Geplaatst: ma 8 jun, 2015 21:21
door Hans B
Die sporen op foto 1 gaan in ieder geval zorgen dat er wat olie in de kop gaat komen, en dat wil je niet... Bovendien als de andere cilinder prima is, heb je dus compressieverschil tussen beide cilinders.
Ik zou ze lichtjes gaan honen als de krassen niet al te diep zijn en nieuwe zuigerveren plaatsen, of nog mooier een nieuwe set...
Geplaatst: ma 8 jun, 2015 21:26
door Hans B
Ik maak uit je verhaal op dat je het blok niet gesplitst hebt?
Geplaatst: di 9 jun, 2015 07:54
door Michiel van G.
Maar die olie was in de kop gegoten en ligt dus vóór de zuigerveren. Heeft dat enige invloed? Want de zuigers en cilinders (toen ik ze uit elkaar had) zagen er best goed uit.
Ik heb het blok niet gesplitst. Ik heb de krukas axiaal en radiaal getest op speling en die is er niet. Verder liep het motortje keurig.
Ik wil geen nieuwe zuigers/cilinders plaatsen omdat ik dan 2 jaar in het inrijden ben met mijn aantal km's per jaar...
Geplaatst: di 9 jun, 2015 13:55
door TB
Ik vind het altijd lastig te beoordelen van een foto. Maar als Michiel ze heeft bekeken en ze goed genoeg vindt om weer te monteren, prima. Scheelt je ook centen. Blijkt dat t toch niet goed is, kun je alsnog andere zuigers/ cilinders monteren.
Over dat inrijden. Gewoon normaal doen en toerental lekker varieren. Al zou je er 2 jaar overdoen... Geen ramp toch? En anders gewoon wat vaker rijden

.
Geplaatst: di 9 jun, 2015 15:17
door Michiel van G.
de vorige eigenaar haalde met het blok gemakkelijk de 130; dus qua compressie zit het wel goed. En zoals je zegt, mocht het echt tegenvallen of een oliestoker zijn kan ik de zuigers/cilinders alsnog vervangen. En er zitten dus een paar hele kleine krasjes in de cilinderwand, maar het is niet bijster veel, en diep zijn ze ook niet...
Geplaatst: di 9 jun, 2015 16:48
door Thijs
Ik heb het blok niet gesplitst.
Met de ervaring die ik nu heb zou ik het blokje wel splitsen.
Ik heb 6 AM2 blokken gesloopt en er kwam niet 1 bruikbare nokkenas uit...
Maar ach, als je maar 500km per jaar rijdt dan kun je er zomaar 10 jaar mee doen.
Over dat inrijden. Gewoon normaal doen en toerental lekker varieren. Al zou je er 2 jaar overdoen...
Je kunt de auto ook bij mij inleveren... binnen een week ingereden...

Geplaatst: di 9 jun, 2015 18:12
door Michiel van G.
Ik zie wel...
Minder vermogen dan m'n huidige motor zal hij niet hebben
En 500 km/j is wel heel weinig. Afhankelijk of ik op vakantie ga (à 2500 km) met de auto kom ik op zo 3000 km/j. Maar met de huidige motor doe ik dat niet omdat ik met 100 km/h tussen overig verkeer dat 130 racet niet zo fijn vind...
Geplaatst: di 9 jun, 2015 18:25
door Thijs
Heb je ook een idee wat er mankeert aan de huidige motor?
Geplaatst: wo 10 jun, 2015 20:59
door Michiel van G.
Nee. geen flauw idee. Alles is al eens nagekeken en op een vermoeide olievulpijp na was hij in principe oké. Compressie kan beter, maar hij is gewoon niet vooruit te branden. Dus dat ligt mogelijk aan een nokkenas die heel wat vlakker geworden is dan dat hij ooit was.