Motorrevisie Dyane
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Motorrevisie Dyane
Zoals de topictitel al zegt ga ik voor mijn Dyane een blokje reviseren. Ik heb een goed am2 blok met weinig km's en zonder speling op de kop weten te tikken waar ik veel aan wil doen.
In de eerste plaats waren zuigers en cilinders niet gepland, maar omdat ik toch met de brilrubbers bezig moest de hele boel maar even gedemonteerd. In de cilinderwand en op de zuiger zitten helaas wat krassen. Klein beetje te voelen, vooral ook te zien. Zie ook de foto's.
Wat zeggen jullie, nieuwe zuigers/cilinders plaatsen of lekker deze laten zitten?
Verder denk ik dat het slim is de kleppen te laten inslijpen. Met name de uitlaatklep stond m.i. wel erg los van z'n zitting, en gezien de massa koolaanslag op de kop lijkt het me geen overbodige luxe...
In de eerste plaats waren zuigers en cilinders niet gepland, maar omdat ik toch met de brilrubbers bezig moest de hele boel maar even gedemonteerd. In de cilinderwand en op de zuiger zitten helaas wat krassen. Klein beetje te voelen, vooral ook te zien. Zie ook de foto's.
Wat zeggen jullie, nieuwe zuigers/cilinders plaatsen of lekker deze laten zitten?
Verder denk ik dat het slim is de kleppen te laten inslijpen. Met name de uitlaatklep stond m.i. wel erg los van z'n zitting, en gezien de massa koolaanslag op de kop lijkt het me geen overbodige luxe...
Dat vind ik lastig in te schatten zo. Die krassen lijken me niet zo diep. De hoonsporen zijn nog goed zichtbaar in de cilinder dus heb het idee dat het allemaal wel ok is.
Vind de cilinderkop wel behoorlijk zwart dus vermoed wel wat olieverbruik.
Wat weet je van dit blok verder? Heb je t bijvoorbeeld horen draaien?
Kun je de cilinders niet opnieuw laten honen? Overmaat zuigerveren en dan is t weer als nieuw. Weet niet wat dit bij elkaar kost, maar een nieuwe set zuigers en cilinders kost ook niet echt de hoofdprijs.
Kleppen kun je zelf met klepslijppasta inslijpen. Maar deze kleppen moet je wel eruit halen en goed (laten) beoordelen. Klepgeleiders moet je ook bekijken en de klepseals zoiezo vervangen.
Je kunt t ook aanzien, het blok schoonmaken, splitsen en daar de goede dingen doen. Gaat ie toch olie verbruiken of duidelijk compressie verliezen, dan kun je alsnog de cilinders vervangen. Dat kan gewoon als het blok in de auto zit.
Vind de cilinderkop wel behoorlijk zwart dus vermoed wel wat olieverbruik.
Wat weet je van dit blok verder? Heb je t bijvoorbeeld horen draaien?
Kun je de cilinders niet opnieuw laten honen? Overmaat zuigerveren en dan is t weer als nieuw. Weet niet wat dit bij elkaar kost, maar een nieuwe set zuigers en cilinders kost ook niet echt de hoofdprijs.
Kleppen kun je zelf met klepslijppasta inslijpen. Maar deze kleppen moet je wel eruit halen en goed (laten) beoordelen. Klepgeleiders moet je ook bekijken en de klepseals zoiezo vervangen.
Je kunt t ook aanzien, het blok schoonmaken, splitsen en daar de goede dingen doen. Gaat ie toch olie verbruiken of duidelijk compressie verliezen, dan kun je alsnog de cilinders vervangen. Dat kan gewoon als het blok in de auto zit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik weet niet veel van het blokje.
Het heeft sinds '99 stil gelegen maar was wel regelmatig even gedraaid, met wat olie op de zuigers etc. Het ziet er in ieder geval allemaal nog erg netjes uit.
Ik denk dan dat ik deze zuigers/cilinders volgens de juiste volgorde weer monteer, kleppen wel inslijp, en dan ga rijden.
Bij nieuwe zuigers/cilinders zit ik met mijn max van 2000 km/j een paar jaar te wachten tot het inrijden klaar is
Dank voor de tip over de klepzetels! Dat binnenkort dus maar even testen.
Het heeft sinds '99 stil gelegen maar was wel regelmatig even gedraaid, met wat olie op de zuigers etc. Het ziet er in ieder geval allemaal nog erg netjes uit.
Ik denk dan dat ik deze zuigers/cilinders volgens de juiste volgorde weer monteer, kleppen wel inslijp, en dan ga rijden.
Bij nieuwe zuigers/cilinders zit ik met mijn max van 2000 km/j een paar jaar te wachten tot het inrijden klaar is
Dank voor de tip over de klepzetels! Dat binnenkort dus maar even testen.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Iemand nog tips voor de koperen ringetjes bij de banjobouten? Bij de welbekende kitcarleverancier hebben ze alleen een soort koperen plaatjes in het assortiment, maar dit is gewoon een ringetje... Ik heb geen zin in lekkage straks.
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op ma 4 mei, 2015 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
nee, precies.
Ik had deze dingen nog nooit gezien, en kende alleen de losse ringetjes. Gaan we gewoon hiervoor
Morgen de cilinder/zuiger nog eens losmaken, nog even de zuigerveren controleren (ook of ze ten opzichte van elkaar 180 graden gedraaid zitten - dat weet ik natuurlijk niet meer...moet dit echt exact 180 graden zijn?) en dan weer in elkaar zetten.
Volgende stap is dan de kopjes onder handen nemen. Nieuwe klepseals erin, kleppen inslijpen en klepgeleiders controleren.
Dan bouw ik het blokje lekker op met de huidige zuiger/cilinders. Mochten het dan toch oliestokers zijn kan ik ze altijd nog vervangen.
Ik had deze dingen nog nooit gezien, en kende alleen de losse ringetjes. Gaan we gewoon hiervoor
Morgen de cilinder/zuiger nog eens losmaken, nog even de zuigerveren controleren (ook of ze ten opzichte van elkaar 180 graden gedraaid zitten - dat weet ik natuurlijk niet meer...moet dit echt exact 180 graden zijn?) en dan weer in elkaar zetten.
Volgende stap is dan de kopjes onder handen nemen. Nieuwe klepseals erin, kleppen inslijpen en klepgeleiders controleren.
Dan bouw ik het blokje lekker op met de huidige zuiger/cilinders. Mochten het dan toch oliestokers zijn kan ik ze altijd nog vervangen.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Die plaatjes werken perfect alleen maar makkelijk kan je er nooit 1 vergeten. Maar je kan ook prima die oude weer gebruiken als je deze niet vertrouw hoewel daar geen rede voor is. Als je de oude ringen rood gloeiend stookt word koper weer zacht en kan je ze opnieuw gebruiken.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle