klopt, ik heb nog gezocht, maar kon het niet direct terugvinden. Met een andere bout geprobeerd en die friemel ik er nog wel in, de handel is aan de onderkant licht verbogen en moet nog teruggeklopt worden. Ook moet er nog een stukje weggeslepen worden.
Project AK400 1974
Re: Project AK400 1974
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
Re: Project AK400 1974
Ik gebruik inderdaad ook 0.6 mm draad, werkt erg fijn.Boudewijn schreef: ↑di 23 apr, 2019 18:24 Dat beugeltje ziet er goed uit.
Lassen is vooral durven en oefenen. En dan natuurlijk goed voorbereiden. Zorg er voor dat de te lassen oppervlakten goed schoon zijn. Ook de roest weg halen. Stel de lasstroom goed in. Voor dun plaatwerk stand 1 of 2. Ik gebruik zelf ook de cebora 155 met 0.6 mm lasdraad. Prima apparaat. Ik zag dat de leverancier in Ede nu ook lasdraad heeft voor roestig plaatwerk. Wel erg duur, maar je doet ook erg lang met een spoel van 5 Kg.
De foto's zijn nu wel zichtbaar.
Wat voor dikte plaatwerk raad je aan om te verwerken in het chassis? Zag dat de 2 s'jes erg dun waren, maar zat te denken aan een 1 mm plaat om hem weer dicht te maken. En qua reparatie stukjes... tja.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Project AK400 1974
Voor het chassis hebben we 1 mm plaat gebruikt. Voor de rest 0.8 mm. Neem zinkcor dat is voorzien van een zink laag maar is toch goed te lassen. Er is ook speciale carrosserie plaat te koop, deze is zachter en daardoor beter te vervormen vooral voor bolle oppervlakken. Ik heb het zelf altijd gewone (harde ) zinkcor plaat gebruikt omdat ik die via mijn werk kon bestellen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Project AK400 1974
Ziet er nderdaad goed uit. Lassen is erg leuk ik krijg er altijd goeie zin van. Je maakt iets moois met je handen!!
Kijk wel uit met metalen platen die verzinkt zijn. Als je de plekken waar je last niet schoon slijpt komt er een giftige damp af.
Ook wil de lak die je daarna aanbrengt vaak minder goed hechten.
Kijk wel uit met metalen platen die verzinkt zijn. Als je de plekken waar je last niet schoon slijpt komt er een giftige damp af.
Ook wil de lak die je daarna aanbrengt vaak minder goed hechten.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Project AK400 1974
Die problemen heb je met verzinkte plaat. Dat is elektrolytisch verzinkt en heeft een glanzend oppervlak. Zinkcor plaat is mat grijs van kleur en is goed te lassen en de lak hecht er goed aan. Je hoeft de zinklaag niet weg te schuren als je gaat lassen.AK freak schreef: ↑do 25 apr, 2019 16:19 Ziet er nderdaad goed uit. Lassen is erg leuk ik krijg er altijd goeie zin van. Je maakt iets moois met je handen!!
Kijk wel uit met metalen platen die verzinkt zijn. Als je de plekken waar je last niet schoon slijpt komt er een giftige damp af.
Ook wil de lak die je daarna aanbrengt vaak minder goed hechten.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Project AK400 1974
Het lijkt me tijd voor een korte update, laatste is immers al weer even terug.
Het project heeft even stil gestaan, heb in de tussentijd in mijn berging een kleine werkplaats ingericht waar ik ongestoord mijn gang kan gaan.
Zo ben ik begonnen aan de revisie van de vooras en het stuurhuis. Hoop rood vet en de handel kon wel een likje verf gebruiken.
Ook weer wat klein grut aangepakt, zoals de handremstang en de schakelpook, kleine dingen maar alleraardigst om me bezig te houden.
Ook het laswerk aan het chassis begint te vlotten. Hoe langer ik bezig ben, hoe meer lol ik er in krijg. Wel goed op blijven letten. Maar als je een paar keer door je plaatwerk heen geblazen hebt en een aantal keer niet diep genoeg hebt ingebrand, dan leer je vanzelf de juiste instellingen en hoe lang je puls moet zijn. En als het mislukt, slijpen-schuren en opnieuw beginnen.
4 asbouten waren klem blijven zitten in het chassis en wilde niet thuisgeven. 2 heb ik uiteindelijk toch kunnen verwijderen met veel tikken en een handig stukje gereedschap met een goede punt. De andere 2 wilden niet thuisgeven en met wat goede moed heb ik besloten het busje open te slijpen. En ja, dan moet je ook weer lassen, ik had er goede zin aan.
En ohja, de citroen familie is ook weer wat groter geworden, we hebben er een nieuwe 'vriend' bij.
Het project heeft even stil gestaan, heb in de tussentijd in mijn berging een kleine werkplaats ingericht waar ik ongestoord mijn gang kan gaan.
Zo ben ik begonnen aan de revisie van de vooras en het stuurhuis. Hoop rood vet en de handel kon wel een likje verf gebruiken.
Ook weer wat klein grut aangepakt, zoals de handremstang en de schakelpook, kleine dingen maar alleraardigst om me bezig te houden.
Ook het laswerk aan het chassis begint te vlotten. Hoe langer ik bezig ben, hoe meer lol ik er in krijg. Wel goed op blijven letten. Maar als je een paar keer door je plaatwerk heen geblazen hebt en een aantal keer niet diep genoeg hebt ingebrand, dan leer je vanzelf de juiste instellingen en hoe lang je puls moet zijn. En als het mislukt, slijpen-schuren en opnieuw beginnen.
4 asbouten waren klem blijven zitten in het chassis en wilde niet thuisgeven. 2 heb ik uiteindelijk toch kunnen verwijderen met veel tikken en een handig stukje gereedschap met een goede punt. De andere 2 wilden niet thuisgeven en met wat goede moed heb ik besloten het busje open te slijpen. En ja, dan moet je ook weer lassen, ik had er goede zin aan.
En ohja, de citroen familie is ook weer wat groter geworden, we hebben er een nieuwe 'vriend' bij.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
Re: Project AK400 1974
Ha, jij bent lekker bezig !
En inderdaad , gaat het mis, opnieuw beginnen, daar leer je weer van !
Succes !
En inderdaad , gaat het mis, opnieuw beginnen, daar leer je weer van !
Succes !
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Project AK400 1974
Goed bezig!
Dat truukje wat je uit haalt bij de bouten die er niet uit willen, heb ik toegepast bij het motorkapscharnier van m'n Dyane.
De bbq pen wilde er met geen mogelijkheid uit...
Even openslijpen en weer dicht lassen.
Dat truukje wat je uit haalt bij de bouten die er niet uit willen, heb ik toegepast bij het motorkapscharnier van m'n Dyane.
De bbq pen wilde er met geen mogelijkheid uit...
Even openslijpen en weer dicht lassen.
Re: Project AK400 1974
Korte update:
Laatste tijd wat aandacht besteed aan de stoffering en rijdend krijgen van de Ami.
Van de AK is het stuurhuis schoongemaakt, alles nagekeken en opnieuw in het vet gezet. Het huis staat nu in de RX5 en krijgt nog een laagje RX10, daarna kan alles weer inelkaar. Vervolgens ga ik eens beginnen met het schoon en gangbaar maken van de stuurstangen. Ook de draagarmen neem ik dan mee, zodat ik dat als geheel weer met elkaar kan verenigen.
Wie heeft er een kasteeldop nodig
Iemand die me kan zeggen hoeveel vet voldoende is?
Bij het chassis was een van de structurele bogen (voorste) volledig doorgerot. Daar moest dus een nieuwe voor komen. Hiervoor heb je een boog nodig met een flens/rand onder een hoek van 90 graden t.o.v. de bolling. Oei, dat wordt kloppen.
Het is mijn eerste keer, niet moeders mooiste en op locatie maar even wat details bijwerken. Maar we lassen hem erin !
Komend weekend ga ik verder met het chassis, kijken of we het een beetje af kunnen maken.
Laatste tijd wat aandacht besteed aan de stoffering en rijdend krijgen van de Ami.
Van de AK is het stuurhuis schoongemaakt, alles nagekeken en opnieuw in het vet gezet. Het huis staat nu in de RX5 en krijgt nog een laagje RX10, daarna kan alles weer inelkaar. Vervolgens ga ik eens beginnen met het schoon en gangbaar maken van de stuurstangen. Ook de draagarmen neem ik dan mee, zodat ik dat als geheel weer met elkaar kan verenigen.
Wie heeft er een kasteeldop nodig
Iemand die me kan zeggen hoeveel vet voldoende is?
Bij het chassis was een van de structurele bogen (voorste) volledig doorgerot. Daar moest dus een nieuwe voor komen. Hiervoor heb je een boog nodig met een flens/rand onder een hoek van 90 graden t.o.v. de bolling. Oei, dat wordt kloppen.
Het is mijn eerste keer, niet moeders mooiste en op locatie maar even wat details bijwerken. Maar we lassen hem erin !
Komend weekend ga ik verder met het chassis, kijken of we het een beetje af kunnen maken.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
Re: Project AK400 1974
Nou daar gaan we, update van afgelopen (4 daagse) weekend.
De nieuwe boog zit er in, was even passen en meten en natuurlijk nog wat kleine aanpassingen, maar hij zit.
Vervolgens bezig gegaan met een een nieuwe plaat voor de bovenkant.
Kwam erachter dat de achterkant van deze steun rot was en het plaatwerk aan de zijkant van het chassis. Dus: lassen!
En het resultaat:
De nieuwe boog zit er in, was even passen en meten en natuurlijk nog wat kleine aanpassingen, maar hij zit.
Vervolgens bezig gegaan met een een nieuwe plaat voor de bovenkant.
Kwam erachter dat de achterkant van deze steun rot was en het plaatwerk aan de zijkant van het chassis. Dus: lassen!
En het resultaat:
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
Re: Project AK400 1974
Bij het maken van zo´n boog is een krimpapparaat wel gemakkelijk, maar als je dat niet hebt moet je wat anders.
Ziet er goed uit !
Ziet er goed uit !
Re: Project AK400 1974
Kopt helemaal, maar wel veel geleerd weer van het handwerk.
En je zult net zien, ik bespreek het resultaat met een collega en laat die nu toevallig zo'n krimpaparaat in zijn schuur hebben liggen
En je zult net zien, ik bespreek het resultaat met een collega en laat die nu toevallig zo'n krimpaparaat in zijn schuur hebben liggen
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969
Re: Project AK400 1974
Op een paar kleine details na, verklaar ik het stuurhuis klaar.
Zitten ook al nieuwe lagers op de uiteindes. Om het e.e.a. in de tussentijd te beschermen(tot het huwelijk met de draagarmen) heb ik dat in plastic verpakt.
Volgende projectje zijn de spoorstangen. Het kwam allemaal redelijk eenvoudig los gelukkig.
Zitten ook al nieuwe lagers op de uiteindes. Om het e.e.a. in de tussentijd te beschermen(tot het huwelijk met de draagarmen) heb ik dat in plastic verpakt.
Volgende projectje zijn de spoorstangen. Het kwam allemaal redelijk eenvoudig los gelukkig.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969
Ami 8 Break 1969