Pagina 3 van 5

niet alleen de bandenspanning...

Geplaatst: do 12 jun, 2003 12:56
door plop
ook de belading van je eend kan bijdragen tot een hoger benzine gebruik. Als ik mijn boxen uit mijn eend haal zie ik gewoon dat de achterkant een cm of 5 omhoog komt. Kan dus ook nooit goed zijn voor het benzinegebruik, alhoewel de eend ligt wel dichter op de weg en heeft dus minder weerstand :lol:

Plop :twisted:

Benzine verbruik

Geplaatst: wo 16 jul, 2003 15:30
door Gerard2cv
Nee,Afstelln dat hij zuiniger loopt gaat niet,maar als je de snelheid rijdt die je wilt(!120)
probeer dan eens hoe ver je je gaspedaal omhoog kan laten komen zonder snelheids-
verliest.Dat is een stuk zuiniger rijden

verbruik

Geplaatst: di 9 sep, 2003 16:39
door Syntax
Ik ben benieuwd of mijn verbruik normaal is, verbuikt 1 op 13, gemixt met snelweg en hoofdzakelijk stadswerk.
2cv6 '87 met 130000 op het tellertje en 123 ignition.

Geplaatst: di 9 sep, 2003 17:02
door Bjorn
klinkt heel normaal.

Re: verbruik

Geplaatst: di 9 sep, 2003 22:19
door Hanzzl69
Syntax schreef:Ik ben benieuwd of mijn verbruik normaal is, verbuikt 1 op 13, gemixt met snelweg en hoofdzakelijk stadswerk.
2cv6 '87 met 130000 op het tellertje en 123 ignition.
De mijne is een 2cv6 club uit 1985, heeft nu 123198 op de teller, heeft 123 ontsteking en liep bij de laatste meeting in april 2003 ongeveer 1:14,90. Ook deels snelweg en deels stadsritjes. Het eerste wat meer dan het tweede. Ik heb tot nu toe niks aan de olie toegevoegd. Wel nu en dan een beetje loodvervanger aan de benzine (als ik er aan denk, meestal niet dus). Het merk olie wisselt regelmatig. Haalt ook de 120 wel maar niet van harte. De 110 gaat wel makkelijk. Ik probeer ook rustig 100 te rijden en ik haal inderdaad mijn voet omhoog als ik op snelheid zit. Rijdt rustiger en toch vlot.

Vraagje, heeft het zin, uit zuinigheids-oogpunt, om bij het afremmen vrij snel je koppeling in te trappen en zo al remmend uit te rollen naar bijvoorbeeld een rood verkeerslicht?

Hanzzl

Geplaatst: wo 10 sep, 2003 07:48
door BlueDuck
Ons ben suunig!! Ligt eraan Hanzzl, op de motor afremmen kost dan misschien iets meer brandstof, ontkoppelen en op de remmen remmen, kost meer remblokken en schijven. Denk dat situatie inschatten, en anticiperend rijden t suunnigtste is. Verder denk ik dat Gerard een punt te pakken heeft met zijn verhaal over toleranties. Het ene blok is simpelweg het andere niet. Onder t kopje tuning had ik ook al een topic gepost m.b.t. het zogenaamde "blueprinten". Iets wat in gsi/gti land regelmatig gebeurd, maar blijkbaar in eendenland een nog onbekend verschijnsel. Hierbij worden de maten zoals deze bedoeld zijn zo dicht mogelijk benaderd. M.a.w. de toleranties worden zo klein mogelijk gemaakt. Komt dus neer op het verhaal van Gerard.. Schijnt gruwelijk duur te zijn om te laten doen, dus wil je t terugverdienen met je brandstofverbruik... :?
Groetjes, Niels

Geplaatst: wo 10 sep, 2003 08:55
door Bjorn
blueprinten, andere luchtfilter, visamotor.. ik vind het allemaal een beetje ver gezocht voor een eend. Probeer geen eer te behalen waar geen eer te behalen valt..
Wat je ook doet aan je eend, iedere andere moderne auto is standaard toch sneller..
Heb je heeel je eend opgevoerd, wordt je toch nog ingehaald door een Deawoo Nexia...
En om je eend nou speciaal te prepareren om er Fiat Panda's mee uit te trekken......

Geplaatst: wo 10 sep, 2003 09:54
door Gerard2cv
Hallo Bjorn.
Jij moet toch ook weten dat een visa club motor in je eend met de zelfde hoeveelheid
benzine veel makkelijker rijdt.Je hoeft nl.veel minder gas te geven om 120 te rijden

Geplaatst: do 11 sep, 2003 18:28
door Lelijke Eend
Over remmen/motorremmen gesproken, ik heb wel eens gehoord dat als je remt op de motor (dus geen gas geven en in een versnelling lager gaan rijden) je dan geen brandstof verbruikt omdat je motor dan niets hoeft te doen. Daarom ben ik toen vol enthausiastme gaan motor-remmen (ik heb ooit eens 70 km/u in z'n 2 gereden :shock: ). Later hoorde ik dat dit juist weer enorm veel bnenzine neemt omdat je motor dan wel draait en dus benzine aanzuigt. Wat is nou waar ?

Geplaatst: vr 12 sep, 2003 01:45
door BlueDuck
Remmen op de motor kost brandstof. 70 in zn 2??? Geen kleppen door je spatborden geschoten?? Hoeveel toeren draai je dan?? Volgens mij maak je iedere japanse motorfietsrijder helemaal gek met zulke toerentallen.. :D

Geplaatst: vr 12 sep, 2003 08:57
door Bjorn
natuurlijk verbruikt je motor dan brandstof. Je gasklep is welliswaar bijna gesloten maar er wordt gewoon brandstof aangezogen. Als de motor stationair loopt wordt er immers ook brandstof aangezogen.

Benzine verbruik

Geplaatst: vr 12 sep, 2003 10:14
door Gerard2cv
Remmen op de motor is alleen voor in de bergen,omdat de remmen anders te veel belast
worden.In ons Nederland bestaat zuinig rijden uit altijd poberen zo weinig gas geven.idg.
betekend gas.BENZINE.Dus altijd pobeen of je met minder hetzelfde kan presteren
En als je een stoplicht ziet op rood,gas los en uit laten rijden in de versnelling waar hij
in staat en op het laatste moment koppeling in en evt remmen.Remmen betekend energie
omzetten in warmte(wat zonde)kost dus benzine.Het zuinigste is achter een vrachtauto
gaan hangen,scheelt je misschien een paar minuten op een rit,maar wel in je portemonee

Geplaatst: zo 14 sep, 2003 20:35
door Dude
BlueDuck schreef: Volgens mij maak je iedere japanse motorfietsrijder helemaal gek met zulke toerentallen.. :D
hahahhaha


Anyway, mijn eend rijdt 1 op 17 bij 110 (getest door een kilometer of 50 110 te rijden en daarna meteen vol te gooien, vrij precies lijkt me dus)

Geplaatst: ma 15 sep, 2003 11:18
door Gerard2cv
Hallo Dude.
Wil je lachen,moet je dezelfde test eens doen met een snelheid van 90 km/u,want de
luchtweerstand loopt quadratich omhoog.en dat werkt bij een eend heel erg.

Geplaatst: ma 15 sep, 2003 12:45
door Christian
Anyway, mijn eend rijdt 1 op 17 bij 110 (getest door een kilometer of 50 110 te rijden en daarna meteen vol te gooien, vrij precies lijkt me dus)
Zo precies is dat nou ook weer niet, je auto hoeft maar een fractie scheef te staan en er gaat al minstens een halve liter meer of minder in. Dat maakt dan bij 50 km een verschil van 1 op 14 tot 1 op 20!
Zelfs bij het vergelijken van het verbruik over de hele tank, met dezelfde ritten, rijstijl, enz, krijg je nog verschillen uit van 1km/liter.

Christian