Benzine verbruik

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Benzine verbruik

Bericht door Gerard2cv » ma 12 mei, 2003 13:36

Mijn idee over het verschillendde verbruik van de verschillende eenden
zelfs door de zelfde mensen onder de zelfde mensen gereden is vrij simpel.want zoals
jullie allemaal zullen begrijpen: Een maat van een onderdeel bestaat niet. elk onderdeel
valt tussen tolleranties.Als je nu toevallig een auto bezit waar een aantal tolleranties
lekker kloppen dan heb je een fijne zuinige auto.Maar tref je een auto waarvan ze wel
binnen de grenzen zitten maar niet precies combineren,dan heb je pech.Hoe duurder
een auto is,hoe kleiner die tolleranties zitten.want buiten de maat betekend weggooien.
Laatst gewijzigd door Gerard2cv op do 15 mei, 2003 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

2cvman
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: za 10 mei, 2003 17:30

Bericht door 2cvman » di 13 mei, 2003 12:10

hmmmm, die van mij rijdt 110 en bij 90 rijdt hij 1 op 15, dan hebben de heren "eend-motor-bouwers" in de fabriek dus niet zo heel veel hun best gedaan. :lol: .........wat ook mee kan spelen is dat mijn blokje al 147ooo km heeft gedraaid 8)

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Verbruik

Bericht door Christian » di 13 mei, 2003 17:15

Ik heb een 2cv6 special uit 1985. Mijn verbruik ligt tussen 1:20 en 1:23. Het is dus wel degelijk mogelijk om zuinig te rijden. Toen ik mijn 2cv aangeschaft heb, reed ik 1:14 a 1:15. Ik heb het volgende eraan gedaan om zuiniger te rijden:
Het verbruik hangt, zoals de meesten wel weten, het meest af van de rijstijl. Ik rijd meestal niet veel harder dan 100 km/u. Dit heeft twee redenen:
Ten eerste neemt de luchtweerstand kwadratisch toe met de snelheid, waardoor de 2cv met zijn slechte aerodynamische vorm boven de 100 km/u behoorlijk veel gaat slurpen. Ten tweede spaar je het motortje door het niet constant maximaal te belasten. Met een andere auto rijd je toch ook niet constant boven de 5000 toeren!
Verder heb ik een electrische ontsteking ingebouwd en Tecflow aan de motorolie toegevoegd. Hierdoor heeft het motortje o.a. meer vermogen, loopt soepeler en verbruikt minder. Het toevoegen van dopes aan de olie kan echter wel risico's met zich meebrengen, zoals het verstoppen van olieleidingen door het losweken van aanslag.
Mijn eend rijdt makkelijk 120 km/u en dan heb ik nog lang geen plankgas. Maar dit zal de levensduur van de motor niet zal bevorderen. Je moet je dus een beetje kunnen beheersen met je rechter voet :twisted: .
Ten slotte spreekt het voor zich dat een slecht afgestelde motor, aanlopende remmen enz. het verbruik ook nogal opschroeven.

greetz 8) ,

Christian

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 14 mei, 2003 20:14

Ik rij ook max. 100 (en als ik met de vriendin er op uit ben zelfs minder, want das het mooiste) maar heb geen dopes in mijn olie en geen electronische ontsteking, toch kom ik 6 km. minder ver op een liter benzine dan jij, komt dat echt alleen door die ontsteking en die olie ?
Afblijven.

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

verbruik

Bericht door Christian » wo 14 mei, 2003 20:30

Het kan natuurlijk zijn dat je ontsteking, je carburateur, of je kleppen iets minder goed staan afgesteld. Bij een electrische ontsteking zijn er geen contactpuntjes die slijten, dus als de ontsteking eenmaal goed staat, blijft die goed. Naarmate contactpuntjes slijten verloopt het ontstekingstijdstip. De olietoevoeging scheelde bij mij ongeveer 15%.

greetz 8) ,

Christian

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 14 mei, 2003 20:55

1 op 23?? Zijn dat liters of gallons?

Ikzelf geloof niet in additieven; als ze echt zouden schelen dan zouden ze niet bij Tell-Sell aangeprezen worden, maar gewoon door de grote oliefabrikanten worden toegepast. Ik heb ze echter nooit geprobeerd, dus als je echt denkt dat het wat uitmaakt... overtuig me en vele ander sceptici maar.

B. - in een bijzonder sceptische bui vandaag. :wink:

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 14 mei, 2003 21:14

hallo

ik weet niet hoe mijn eend reed voor de elec ontsteking want ik kocht hem met de 123 ignition en ik rij zo ongeveer 250 km met 20 liter benzine
dus dat lijkt wel op een amerikaan maar sinds ik lood erbij gooi is het verbruik afgenomen niet veel rij nu met 20 liter 280 km ik moet hem denk eens een keer goed laten afstellen

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

verbruik

Bericht door Christian » do 15 mei, 2003 12:10

Bullit schreef:1 op 23?? Zijn dat liters of gallons?

Ikzelf geloof niet in additieven; als ze echt zouden schelen dan zouden ze niet bij Tell-Sell aangeprezen worden, maar gewoon door de grote oliefabrikanten worden toegepast. Ik heb ze echter nooit geprobeerd, dus als je echt denkt dat het wat uitmaakt... overtuig me en vele ander sceptici maar.

B. - in een bijzonder sceptische bui vandaag. :wink:


Bij mij maakt het in ieder geval wel wat uit. Als je overtuigd wil worden, moet je het zelf maar uitproberen. Er zijn, zoals ik eerder heb vermeld, wel risico's aan verbonden.

Christian

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 15 mei, 2003 12:20

Ik blijft er van overtuigd dat de rijstijl van het rijden het belangrijkste
is.De bestelautotjes daar gelaten,die hebben het moeilijker.Maar als je vooral rustig en
altijd probeerd je gas zo weinig mogelijk in te trappen en dus steeds probeert of je met
minder gas de zelfde snelheid kan rijden je best een leuk esultaat kan behalen.Maar
dit is voor elke persoon verschillend.Om zuinig te rijden moet je er natuurlijk niet voor
gaan om een Porche te passeren(alhoewel dat toch ook een kick geeft).

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 15 mei, 2003 14:44

Wat veel gebruikt wordt onder eend-rijders is TSL. Ik gebruik het zelf al jaren.. Je hoort het verschil zelfs!!

gr Bjorn

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 15 mei, 2003 16:29

Weet iemand een manier om de snelheid een beetje mooi constant op +/- 100 km/u te houden ? Plankje onder het gaspedaal ofzo ?
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » do 15 mei, 2003 20:04

Hoi,
Wat is TSL, er staat dat je het verschil kunt horen, ben benieuwd want vergeleken met de eend van een vriend van mij maakt de mijne toch duidelijk meer herrie, dit verbaasde mij behoorlijk toen ik dat blokje voor het eerst hoorde, waar komt dit verschil in geluid vandaan, het zijn allebei standaart 602cc blokjes..............
2cv az 1968

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 15 mei, 2003 20:20

Cubitus schreef:Hoi,
Wat is TSL, er staat dat je het verschil kunt horen, ben benieuwd want vergeleken met de eend van een vriend van mij maakt de mijne toch duidelijk meer herrie, dit verbaasde mij behoorlijk toen ik dat blokje voor het eerst hoorde, waar komt dit verschil in geluid vandaan, het zijn allebei standaart 602cc blokjes..............
De mijne geeft ook een takke-herrie, maar dat heeft er vast mee te maken dat ik er amper bekleding in heb (1 klein lapje onder de motorkap en in het dashboard zie je alleen maar lak, er zit niets op geplakt) :lol: Mijn tip: vergelijk eerst die bekleding maar eens :)
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » do 15 mei, 2003 21:27

Hoi,
tja das het gekke de bekleding van zijn motorkap ligt eruit terwijl die van mij er nog voor bijna 100% op zit. Het verschil in geluid is ook duidelijk hoorbaar met motorkap open, dat vond ik juist zo vreemd
2cv az 1968

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 15 mei, 2003 21:45

Dan is het iets anders en moet je ff aan iemand die wel kennis van zaken heeft vragen en niet mij :D
Afblijven.

Gesloten