Pagina 3 van 4
Geplaatst: vr 27 mei, 2005 22:44
door Lelijke Eend
Ook die optie nemen we in overweging !
Hoe dik is trouwens het plaatmateriaal boven de voorruit ?
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 06:16
door Lelijke Eend
De kogel is door de kerk: er gaat gelast worden (plaatjes boven de voorruit). Het is de bedoeling dat ik thuis alles passend maak en het er op stage (waar MIG/MAG apparatuur aanwezig is) ingelast wordt. Echter, kan ik er gegalvaniseerde plaat van 1mm dik in lassen ? Ik weet dat de beschermlaag er op de plaatsen waar ik mijn laspuntjes zet er af moet omdat het anders verrekte slecht last

Geplaatst: ma 30 mei, 2005 07:15
door Frank Munneke
klopt als een zwerende vinger.
Maak je gat zo groot mogelijk zorg dat je alle verdachte plaat wegslijpt, dat je dus perfect plaatwerk op de randen hebt.
groet frank
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 10:14
door BlueDuck
En las op een belachelijk lage stand. Probeer geen "rupsen" te leggen, want geheid dat je las dan instort.
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 11:39
door Frank Munneke
ander nog veel belangrijker nadeel van rupsen, er komt teveel warmte in je plaatwerk waardoor het kromtrekt.
zor bij de lage stand (0.6mm draad) wel voor voldoende inbranddiepte
groet frank
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 17:54
door Lelijke Eend
Vandaag even op stage gevraagd of ik daar aan m'n Eend mocht lassen. Dat mocht.
Vraag ik aan een collega of de lasapparaten ook dunnen plaat kunnen lassen (er wordt daar asociaal dik materiaal gelast, een dikte van 10mm is daar eerder regel dan uitzondering). Zijn reactie: "och, 2mm dikte moet wel lukken". Gtvrrr *$%#@ ! ! !
De lasdraad die ze daar gebruiken is minimaal 1mm dik. Misschien het apparaat op de aller- aller- allerlaagste stand zetten (zowel voor de draadtoevoer als het voltage) ? Of zal ik mijn toevlucht zoeken tot het TIG-lasapparaat dat er ook staat ?
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 18:31
door Frank Munneke
Hoi
1mm id te dik voor eendeplaatwerk, zeker als je geen ervaring hebt.
groet frank
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 18:35
door Lelijke Eend
Welke dikte adviseer jij dan ?
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 18:45
door Frank Munneke
Ik las autoblik met 0.6, kan eventueel ook met 0.8 maar de eend heeft heel dun blik.
groet frank
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 19:31
door Lelijke Eend
Even voor de zekerheid: heb jij het nu over het lasdraad of over de plaatjes die ik er in wil lassen ?
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 19:34
door Frank Munneke
lasdraad, ik zou er 0.8 of 1.0 plaatjes inlassen.
groet frank
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 19:39
door Lelijke Eend
Okee, dan heb ik in ieder geval de juiste plaatdikte liggen (gegalvaniseerd, 1 mm dik)
Maar ik zie het probleem van lasdraad van 1mm dik i.p.v. 0,6 mm dik niet zo. Kan je me uitleggen wat er mis kan gaan als ik met 1 mm dik lasdraad las ?
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 20:02
door Frank Munneke
Hoi
Als jij met een 1mm draad last moet je om die draad te smelten het apparaat op een hoger vermogen zetten als wanneer je .6mm draad hebt. het eendenblik is ongeveer .6 dik (vermoed ik) en smelt denk ik makkelijker als de 1mm draad, het word dus lastig hiermee (ik zeg niet dat het niet kan, ik heb eendeblik gelast met elektroden).
groet frank
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 20:05
door Lelijke Eend
Dan waag ik het er op (ik moet wel, het dunste draad wat ze hebben is 1mm). Als ik er gaten in brand, regel ik wel eens tukje 0,6 mm dik (ik heb veel technische familie).
Aanstaande vrijdag ga ik het proberen (dan ben ik vrij en kan/mag ik wat beunen).
(ik hou van haakjes)
Bedankt voor je adviezen en uitleg !
Geplaatst: ma 30 mei, 2005 23:12
door BlueDuck
Ik las met 0.8 dik draad en plaat uit het dak van een fiat panda. Af en toe knal ik er een gaatje in

Dat los ik op door een stuk messing achter het gat te klemmen, of door iemand vast te laten houden, en dan de lastoorts erop te houden. Zo las je gaatjes tot een milimeter of 8 doorsnee heel gemakkelijk dicht.
Ik gebruik dit toestel, is gemakkelijk, want hij werkt op 230 volt
