Plamuren
-
- Heavy user
Plamuren
M'n Eend begint onder de voorruit en tussen de ventilatieklep en het motorkapscharnier wat lelijk te worden. Roest en barstende plamuur/verf. Ik zou er dolgraag een nieuw voorruitframe + scharnier in zetten, maar die mogelijk heb ik niet (geen geschikt lasapparaat, niemand die dat voor mij kan lassen, geen geld voor een voorruitframe, en geen plek waar m'n Eend zo lang in kan/mag want m'n ouders verbieden me simpelweg om in hun garage een stuk uit de koets te slijpen). De enige oplossing is dus plamuren.
Ik had het idee om de oude plamuur en de roest er zoveel mogelijk uit te halen (ja, het is al eens eerder geplamuurd), datgene wat er dna nog aan roest in/op/aan zit goed in de owatrol te zetten en het geheel daarna met staalplamuur (dus geen polyesterplamuur) weer zo goed mogelijk af te werken en alles weer netjes in de verf te zetten. Maar kan ik wel over owatrol heen plamuren ? Owatrol is wat plakkerig, maar dondert na een maand de plamuur er niet weer uit ?
Overige tips en truucs zijn natuurlijk welkom !
Ik had het idee om de oude plamuur en de roest er zoveel mogelijk uit te halen (ja, het is al eens eerder geplamuurd), datgene wat er dna nog aan roest in/op/aan zit goed in de owatrol te zetten en het geheel daarna met staalplamuur (dus geen polyesterplamuur) weer zo goed mogelijk af te werken en alles weer netjes in de verf te zetten. Maar kan ik wel over owatrol heen plamuren ? Owatrol is wat plakkerig, maar dondert na een maand de plamuur er niet weer uit ?
Overige tips en truucs zijn natuurlijk welkom !
Afblijven.
-
- Regelmatige poster
Liever geen staalplamuur daar zitten staal deeltjes in die je niet kan behandelen tegen roesten dus gaat het weer lekker roesten. Polysterplamuur van alabastine moet goed zijn. Wel roest weghalen en zoveel mogelijk stil zetten met owatrol wel eerst paar dagen wachten tot het helemaal droog is. Daarna heel goed ontvetten.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
-
- Heavy user
-
- Heavy user
Ik hoor net een andere optie: solderen. Heeft iemand dar meer info over ?
He voordel van solderen is dat je het orginele plaatwerk niet smelt. Bij een fout maak je dus je soldeer weer heet en trek je de opgesoldeerde plaat er zo weer af, terwijl je bij lassen moet gaan slijpen en het risico loopt je plaatwerk weg te smelten.
He voordel van solderen is dat je het orginele plaatwerk niet smelt. Bij een fout maak je dus je soldeer weer heet en trek je de opgesoldeerde plaat er zo weer af, terwijl je bij lassen moet gaan slijpen en het risico loopt je plaatwerk weg te smelten.
Afblijven.
-
- Regelmatige poster
Nee want de owatrol trekt in de roest. Het geen wat te veel is en niet intrekt haal je er dan weer vanaf maar dat is niet erg.Lelijke Eend schreef:Dus plamuur er uit, roest er af, owatrol er op, ontvetten en dan polyesterplamuur ?
Haal ik bij het ontvetten de owatrol er dan niet weer af ?
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Mocht je toch gaan plamuren. Smeer het er niet te dik op...
Dus geen diepe gaten vullen. Een paar mm is geen probleem. Als het te dik wordt kan het plamuur bij temp.wisselingen gaan scheuren...Ken je opnieuw beginnen!
Genoeg plamuur in de gaten smeren (na behandeling) en dan GOED VLAK opschuren!
Ik heb mijn gedeelte tussen de ruitenwisserasjes en aircoklep ook zo gedaan (oktober 2004) en alles zit er nog goed en roestvrij op....., komt mss omdat ik weinig met me eigen een het gereden
Dus geen diepe gaten vullen. Een paar mm is geen probleem. Als het te dik wordt kan het plamuur bij temp.wisselingen gaan scheuren...Ken je opnieuw beginnen!
Genoeg plamuur in de gaten smeren (na behandeling) en dan GOED VLAK opschuren!
Ik heb mijn gedeelte tussen de ruitenwisserasjes en aircoklep ook zo gedaan (oktober 2004) en alles zit er nog goed en roestvrij op....., komt mss omdat ik weinig met me eigen een het gereden

1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Heavy user
Hier kan je wat plaatjes vinden van mijn roest en plamuur:
http://members.home.nl/lelijke-eend/Roest24-05-05/
Let op ! ! ! Alle foto's staan door elkaar, dus zowel foto's van voordat alle (nouja ... bijna alle) troep er af is als foto's van hoe het er nu bij staat !
Overigens, hoort er een dikke laag kit te zitten boven je voorruit op de plek waar die flap zit om het dakje waterdicht te maken ?
http://members.home.nl/lelijke-eend/Roest24-05-05/
Let op ! ! ! Alle foto's staan door elkaar, dus zowel foto's van voordat alle (nouja ... bijna alle) troep er af is als foto's van hoe het er nu bij staat !
Overigens, hoort er een dikke laag kit te zitten boven je voorruit op de plek waar die flap zit om het dakje waterdicht te maken ?
Afblijven.
-
- Veelvuldig poster
dag LE
nee die dikke laag kit hoor daar niet te zitten, het hoort alleen een rubber te zijn met een alu u profiel
wat betreft het motorkapscharnier: niet plamuren! iig niet het hele scharnier dichtmaken, dit gaat gegarandeerd scheuren! ik heb namelijk hetzelfde gedaan afgelopen zomer, nu issie al bijna over de hele lengte opengescheurd! en (hoe kan het ook anders bij een eend) alweer aan het roesten, moet ik weer aan de gang om het op te lossen.
Ik ga em nu op een aantal punten vastlassen, een goede antiroestbehandeling geven en dan dichtsmeren met van die zwarte kit (bitumenkit, zoals orgineel)
iig succes
greetz Rusty
nee die dikke laag kit hoor daar niet te zitten, het hoort alleen een rubber te zijn met een alu u profiel
wat betreft het motorkapscharnier: niet plamuren! iig niet het hele scharnier dichtmaken, dit gaat gegarandeerd scheuren! ik heb namelijk hetzelfde gedaan afgelopen zomer, nu issie al bijna over de hele lengte opengescheurd! en (hoe kan het ook anders bij een eend) alweer aan het roesten, moet ik weer aan de gang om het op te lossen.
Ik ga em nu op een aantal punten vastlassen, een goede antiroestbehandeling geven en dan dichtsmeren met van die zwarte kit (bitumenkit, zoals orgineel)
iig succes
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
-
- Heavy user
Als ik het niet plamuur, staat het helemaal hobbelig en bobbelig. Misschien kan de laag plamuur wat dunner ?Rusty schreef:dag LE
iig succes
greetz Rusty
Ik heb alle losse plamuur/kit los gehaald en eerlijk gezegd valt het me mee hoe het er onder de voorruit er uit zirt. Ik ben alleen geschrokken van de gaten boven de vorruit.Michiel van Ginkel schreef:dit ziet er niet zo goed uit LE,
je hebt best kans dat daar al een laag kit/plamuur zit van tich mm... haal dat eerst maar eens weg om te kijken hoe het eronder uit ziet!
Heb je overigens alle foto's bekeken ? Dan kan je zien dat ik al heel wat weggehaald heb

Afblijven.
-
- Heavy user
Vandaag gaan de laatste restjes roest er af. Plamuur wat nog goed vast is, laat ik mooi zitten.
Het is definitief beslist: er wordt plamuurd. Maar nu heb ik iets gehoord van/over aluminiumplamuur ... Iemand die daar wat van af weet ?
En wat kan ik het beste in de hlle delen van mijn voorruitframe pompen ?
Het is definitief beslist: er wordt plamuurd. Maar nu heb ik iets gehoord van/over aluminiumplamuur ... Iemand die daar wat van af weet ?
En wat kan ik het beste in de hlle delen van mijn voorruitframe pompen ?
Afblijven.
-
- Regelmatige poster
Hee LE
HEb je een flex? zo niet koop er een (2 tientjes bij de gamma oid) koop hier van die stevige roestborstels op, een platte en een kom (die dure) en maak de boel mooi schoon, je mag alleen blank metaal zien!!!!!
Want als je hierop gaat plamuten ben je binnen twee maand weer bezig. Eventueel wil ik wel (tegen betaling) een paar plaatjes met jou erin lassen.
groet frank
HEb je een flex? zo niet koop er een (2 tientjes bij de gamma oid) koop hier van die stevige roestborstels op, een platte en een kom (die dure) en maak de boel mooi schoon, je mag alleen blank metaal zien!!!!!
Want als je hierop gaat plamuten ben je binnen twee maand weer bezig. Eventueel wil ik wel (tegen betaling) een paar plaatjes met jou erin lassen.
groet frank
Hee LE je hebt een binnensluiter, dus die beugeltjes aan de buitenkant waarop je een buitensluiter kan dichtmaken zou ik als ik jou was eraf halen. Daarnaast zou ik de raad van Frank Munneke maar opvolgen. Je kan beter nu wat meer geld en tijd erin stoppen, dan dat je steeds weer een groter gat dicht staat te plamuren. Ik zit ook met zo'n vooruitframe, en ik ga binnenkort es bij de autozonnedakeninbouwboer langs om daar wat plaatmateriaal te scoren. Daarmee ga ik dan zelf passtukken maken die ik erin ga lassen. Wordt wel niet zo mooi en strak als een nieuw voorruitframe, maar tis een stuk goedkoper!