het grote tuning topic

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 22 aug, 2005 17:30

Lelijke Eend schreef:Tom, nou kan ik best ene ander stukje van die pagina hier quoten, maar ik doe het niet.

Het gaat er mij niet om dat ik als een schoolmeester met het vingertje sta te zwaaien, ik wil alleen informeren. Schijnbaar weten jij en anderen het beter, maar het zal mij een worst wezen. Ik hoop dat als er toch ruitjes getint gaan worden, er dan geen boetes van komen. Ik beb ook niets tegen tinten of wat dan ook, maar ik zou het zo jammer vinden dat iemand het wel doet, een prent krijgt en dan baalt dat niemand hem/haar op het verbod van tinten heeft gewezen.
Volgens mij sta je wel te zwaaien met je vinger...
Iemand wil z'n ruiten tinten, en jij komt meteen met "dat het niet mag". Een antwoord dat je *blijkbaar* van een politieforum hebt.
Ik ben dus ook eens gaan kijken op dat forum en heb bij zoeken "ruiten blinderen" ingetikt. Het eerste artikel dat ik aanklik, is dat wat hierboven door mij ge-quote is.

En de eerste persoon die voor het tinten van ruiten wordt beboet moet ik nog tegenkomen. Ben zelf ook 2 keer gecontroleerd met m'n eend, op papieren, remmen en verlichting enz, en er stonden 3 agenten bij m'n eend, en géén van die drie, ziei iets over mijn geblindeerde achterruit, en derde zijruitjes.

En dat ik en andere het beter weten, kan ik ook van jou zeggen, maar de afgelopen dagen heb je niet veel gelijk gekregen (vacuum in een veerpot, ruiten blinderen....), dus blijkbaar weten anderen en ik het wel beter, maar dit terzijde!

Tom D.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Matchless » ma 22 aug, 2005 19:29

Lelijk eend heeft wel gelijk. Je voorruit en de voorste zijruiten (van je voorportieren dus) mag je niet beplakkem met een getinte folie. Hier is kort geleden een uitspraak over geweest. Er is ooit weleens iemand vrijgesproken, maar dat kwam omdat de betreffende agent het verkeerde artikel ten laste had gelegd.

De uitspraak haal ik hieronder even aan, zodat er geen misverstand over kan bestaan.

Wetgeving

In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft ruiten zegt dit reglement:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:

geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

De Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
Op 4 maart 2005 heeft de kantonrechter in Utrecht een uitspraak gedaan inzake het gebruik van folie/coating. Zijn redenering was als volgt:

Volgens de betrokkene werd zijn uitzicht niet belemmerd door de coating op de rechterzijruit en de folie op de linkerzijruit van zijn auto. Bovendien, zo voerde hij aan, staat in de wet niet duidelijk wat wel en wat niet mag.

In het Voertuigreglement artikel 5.2.41 lid 1 onder a en b staat hierover:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

De kantonrechter oordeelde dat de ruit door de coating een verkleuring vertoont zoals bedoeld in het Voertuigreglement. Folie op de voorruit verklaarde hij tot onnodig voorwerp zoals bedoeld in het Voertuigreglement.

Beide beroepen werden dan ook ongegrond verklaard door de kantonrechter.

Kortom: het is niet toegestaan om autoruiten (voorruit en voorste zijruiten) te voorzien van een folie of een coating.
Beter een eend dan geen eend

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Green-Duckman » di 23 aug, 2005 12:40

Echt hoor weet je wat ik er van vind!!!!

blablablablablabladiebla!!
en nog meer blablabla!!

Hoevaak is die discussie al gweest op dit forum? (ik hoef hier geen antwoord op)

Er zijn zoveel dingen die niet mogen!!

Volgens m,ij mag je ook niet zonder moter kap aan het verkeer deel nemen!!! maar daar gaan we ook onze vingertjes niet naar wijzen!!

Als mensen hun EEND willen pimpen dan mag dat gewoon van andere eendrijders!, want de RDW of de politie er van vind zal ons dan een worst wezen (toch?) dat je elkaar op dingen wijst die niet mogen is ok maar als dat elke keer gebeurt als hetzelfde onderwerp ter sprake komt is onzin!!!

Ohw ff iets anders!
laat die foto's maar komen en ook scheurneusje mag ze posten hoor! (vind ik dan he!)

Groetjes Pieter!!
2cv Vert Bambou '79

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Matchless » di 23 aug, 2005 12:58

Er is volgens mij geen discussie over wat wel en niet mag. Volgens mij probeerde lelijk eend alleen maar te zeggen dat je de kans op een boete loopt. Wat je daarna zelf doet is natuurlijk je eigen verantwoording. Niet meteen mopperen, zie het positief dat iemand je voor een boete waarschuwd.

Dus als je folie wilt plakken, doe dat gerust, maar je weet bij deze dat het niet mag, dus zeur dan ook niet als je een prentje krijgt.

En als je mijn persoonlijke mening wilt horen, folie past op de ruiten van die Opel Astra rijders, die hun eenheidsworst eruit willen laten springen. Dat hebben wij als eendrijders niet nodig, wij springen er gewoon met onze auto al uit. Maar nogmaals ieder zijn pleziertjes.
Beter een eend dan geen eend

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Green-Duckman » di 23 aug, 2005 15:45

Er was duidelijk wel een discussie, maar het maakt ook niet uit!

We moeten elkaar als EENDrijders respecteren!!, de een houd er wel van de andere niet!!
2cv Vert Bambou '79

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » di 23 aug, 2005 17:08

En krijgen we nu een discussie over 'of er wel of niet een discussie was' ???? :?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 23 aug, 2005 17:41

Er was een discussie, maar ik had meteen na m'n eerste post over het verbod op ruiten blinderen m'n smoel moeten houden. Maar dat kan ik niet. Eigenwijsheid en koppigheid zijn niet altijd geode karaktereigenschappen ...
Afblijven.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door flusc » wo 24 aug, 2005 06:54

zolang de folie niet rood is.... :D :lol:
vroem vroem

Gast

Bericht door Gast » wo 24 aug, 2005 07:18

Wat voor lichtdoorlaat percentage heeft die dan :lol: :lol: . OK we houden ermee op. Maar waar blijven die foto's van die eend nu, je weet wel die met die folie die niet mag, :oops: sorry

2cv6spécial
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door 2cv6spécial » wo 24 aug, 2005 11:57

ok,de kuipstoelen zijn toegekomen,met onderstel en zo.Maar de gaten voor de bevestiging komen niet overeen met de bevestigingsgaten in de koets(niet zo verrassend),Moet ik nu met ijzeren balken een constructie maken zodat het past of kan ik gewoon met carrosserievijzen het onderstel vastschroeven in de koets?

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 24 aug, 2005 13:15

Heb je ook foto's :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 24 aug, 2005 15:59

hoe zit het eigenlijk met de foto's :?: :wink:

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 24 aug, 2005 17:22

2cv6spécial schreef:ok,de kuipstoelen zijn toegekomen,met onderstel en zo.Maar de gaten voor de bevestiging komen niet overeen met de bevestigingsgaten in de koets(niet zo verrassend),Moet ik nu met ijzeren balken een constructie maken zodat het past of kan ik gewoon met carrosserievijzen het onderstel vastschroeven in de koets?
Als ik me niet vergis, zitten er in je bodemplaten speciale kokers/ribels waar de bankjes op vast komen. Die zitten aan de onderkant van de bodemplaten. Daarom lijkt het mij niet slim om bevestigingsgaten in je Eend te boren. Of je nu een framepje in elkaar moet lassen/bouten of gewoon gaten in het frame van je stoelen moet maken, hangt af van je stoelen.
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 24 aug, 2005 23:49

Zoek eens op de term: BX stoelen. Daar staan enkele foto's van stoel inbouwmogelijkheden.
Ik heb een zelf gebout en gebouwd frame. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door flusc » do 25 aug, 2005 07:31

ik heb ook een frame gemaakt voor bx stoelen , nu dit was maar 4 cm hoog en moet zeggen dat dit net iets te weinig is ...
ik zie de "neus" van men eendje niet meer, dus nu even de bank er terug in en dan naar de keuring en dan zal ik wel iets zoeken om te een beetje op te hogen.
je mag ze toch wel 8 à 12 cm boven je koets zetten...
nou ja, jullie nederlanders zullen wel een stuk groter zijn dan mij :lol:
vroem vroem

Plaats reactie