Pagina 3 van 28
Geplaatst: wo 6 sep, 2006 18:33
door Jorg
Punky schreef:Weet je echt niet meer de naam of het adres. Elke Hint is welkom. Ik kom namelijk uit Veghel en dit lijkt me een leuk adresje.
Ik zal eens kijken of ik hier achter kan komen bij wie dit is gedaan. Kan even duren.
Maikel schreef:@jorg
Blijft toch pijn doen, zo'n leuke eend slopen voor een Burton
Anyway toch succes met bouwen !
( Wat heb je trouwens met de koets van de eend gedaan ? )
De koets is verkocht aan iemand uit Groningen (dacht ik), die deze weer heeft gebruikt voor de opbouw van zijn eend.
TB schreef:Dat is echt niet te duur gedaan dan! Nice. Hoe is de vooras eraf gekomen of had je echt alles eruit gehaald?
Ik had de hele vooras uit elkaar gehaald en is er vooralsnog goed uitgekomen. Ik heb bij Godfried in Ophemert de naaldlager voor het stuurrondsel al enkele weken in bestelling staan. Schijnt moeilijk aan te komen zijn, dus ik kan je niet met zekerheid zeggen of alles weer net zo soepeltjes gaat verlopen. Planning is dat de lager eind september dan eindelijk binnen komt en dan kan ik beginnen met opbouwen. Evaluatie volgt ....
Geplaatst: wo 6 sep, 2006 22:33
door Jorg
Punky schreef:Weet je echt niet meer de naam of het adres. Elke Hint is welkom. Ik kom namelijk uit Veghel en dit lijkt me een leuk adresje.
Helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen waar mijn onderdelen zijn gestraald en gescoupeerd. Ik weet wel een adres in de buurt van Veghel waar je tegen een redelijke prijs (35 euri per uur) vanalles kunt laten lassen. Zelfs aluminium lassen is mogelijk voor die prijs. Stuur me een PM als je dit wilt laten doen. De beste man is dyslectisch en ik heb mezelf opgeworpen om hem te helpen een breder publiek te bereiken (via 2CV.nl)
Geplaatst: do 7 sep, 2006 09:46
door leo top
Geplaatst: do 7 sep, 2006 10:06
door CitRoel
Daar gaat ie weer...
Geplaatst: za 9 sep, 2006 22:08
door Lelijke Eend
Lelijke Eend schreef:De maat van de bouten voor de achtergordels op de vloer is M11 fijn (universele gordelbouten).
Vergeet dit bericht, het blijkt namelijk dat de schroefdraad een Engelse maat is (de bouten pasten er ook niet helemaal lekker in maar ik dacht dat dat door vuil in de schroefdraad kwam).
Vandaag heb ik de complete achteras uit elkaar getrokken. Alle lagers heb ik gelijk in de prullenbak geflikkerd. Geen gedonder en er mooi nieuwen op zetten. Echter bij het demonteren van de draagarmlagers zijn de pasvlakken waar de lagers tegen aan komen licht beschadigd. Dat vind ik niet grappig (understatement). Ook heb ik een leiding + wartel niet uit een remcylindertje gekregen. Waarschijnlijk zit dat zo vastgeroest dat die tot het eind der tijden met elkaar verenigd zullen zijn. Nieuwe remcylindertjes er op dus. Zal ook wel niet gratis en/of grappig zijn. Wegens het ontbreken van een dop 44 heb ik de moerten waarmee de remtrommels/wielnaven vast zitten losgeslagen met een hamer en een beitel. Die moeren zijn daardoor beschadigd en kan ik er (naar mijn mening) niet meer opnieuw opzetten. Ook niet grappig.
Wat wel grappig is, is dat je met een gewoon wiel met daarin een blokje om een wieldop vast te zetten en een bout M10x70 die achterremtrommels vrij gemakkelijk van de lagers krijgt. Die bout van 70mm is precies lang genoeg ! En het is ook grappig dat ik er achter kwam dat de rubbertjes uit de schroefdraadgaten van de remleidinge eenvoudig te verwijderen zijn met een schroevendraaier van 4,5mm breed (schacht+ platte gedelte). Schroevendraaier er in steken en je kan de rubbers er zo uit schroeven.
Gister kreeg ik per post o.a. 4 nieuwe transversebouten. Echter, in tegenstelling tot wat afgesproken was waren het niet 4 langen maar 2 korten en 2 langen. Reden: voor 2 langen moet ik 3 weken wachten. Dan dacht de man van Duckservice dat het handiger zou zijn om gewoon de lange bouten uit m'n vooras te plukken en daar korten in te zetten zodat ik netjes 4 lange bouten voor m'n achteras heb. Logische gedachte, maar m'n achteras is nog (lang) niet toe aan montage. Wanneer dat wel het geval is dan bel ik hem of de bouten er zijn, dan stuurt hij me ze op.
Geplaatst: zo 10 sep, 2006 19:50
door Lelijke Eend
Geplaatst: di 12 sep, 2006 22:49
door thomaaas
Grondig te werk! Hoe lang heeft dat nou geduurt?
Geplaatst: vr 15 sep, 2006 14:06
door Lelijke Eend
As uit elkaar halen ? Uurtje of 3-4-5 gok ik. Ik houd het niet bij. En misschien lijkt die tijd vrij lang, maar ik heb nog nooit eerder een achterasuit elkaar geplukt.
Geplaatst: vr 15 sep, 2006 14:34
door Lelijke Eend
Deze week doordeweeks ook maar wat geklust. Niet veel hoor. Afgelopen dinsdag heb ik ronde plaatjes uit hout gezaagd om de grote gaten in de achteras en draagarm af te dichten en draadeind (M6) gehaald. Woensdag heb ik die houten plaatjes d.m.v. dat draadeind gemonteerd en M9 boutjes besteld ! Eindelijk eenbedrijf gevonden die dat levert en dat bedrijf zit nog in Joure ook ! Ideaal !
Weet iemand overigens de lengte van de schroefdraad van de bout waarmee de ventilator vast zit ? Het is M9, dat heb ik al wel begrepen.
Geplaatst: vr 15 sep, 2006 17:54
door backfire
het is m6, steek 9 dan.
Geplaatst: za 16 sep, 2006 22:47
door Lelijke Eend
Ik heb even gekeken welke maat pijpsleutel ik voor de ventilatorbout heb. Die pijpsleutel (de enige die ik heb) is maat 14/15. En ik kan me niet voorstellen dat een boutje M6 een kop heeft met een sleutelwijdte van 14 of 15 mm.
Geplaatst: za 16 sep, 2006 23:00
door Lelijke Eend
Vandaag geprobeerd de aanslagrubbers van de vooras (nog op het oude chassis) los te krijgen. 1 bout draaide door, andere zat gewoon compleet vast. Kruipolie op spuiten is zinloos want dat dondert gelijk weer naar beneden en warmstoken lijkt me niet handig i.v.m. het rubber. Wel heb ik de pennen aan het chassis waarmee de schokdempers vast ziten los gehaald. Eerst de schokdempers zelf er af, dan een bahco op de zeskant en dan een krik onder de bahco. Eend ging bijna met z'n wieltjes van de grond, maar uiteindelijk kwamen de pennen los. De bahco overleefde dit avontuur. Vervolgens de pennen + wat ringen mooi schoon gemaakt en in de owatrol gezet. Morgen weer verder. Planning is om dan de pennen en de ringen in de anti-steenslag te zetten + nog wat andere kleine klusjes te doen.
Geplaatst: zo 17 sep, 2006 15:00
door Punky
Die aanslagrubbers zijn te demonteren, maar met iets meer moeite.
Ik heb ze ingespoten met kruipolie. Er trekt altijd wel iets van in en een paar keer spuiten doet wonderen. En als de bout meedraait, dan kun je tussen het chassis en de voet van het rubber een platte schroevendraaier steken, waardoor er meer druk op de bout komt. Vaak kun je dan de moer wel loskrijgen.
Suc6.
Geplaatst: zo 17 sep, 2006 17:48
door Tom Duckpower
rubber kun je er ook uit trekken, kun je mooi bij de zeskant die aan die kant zit.
om het zaakje weet te monteren, is het een kwestie van het ijzeren gedeelte te monteren (de zeskant aan de kant vna het rubber er op de goede manier in vast houden
dan de 4 zijden die het rubber vastklemmen openbuigen, rubber erin en de randen weer omslaan
Geplaatst: zo 17 sep, 2006 20:32
door Lelijke Eend
Ik ga gewon achter een reeds-gedemonteerd rubber aan. Aan de ene kant is de schroefdraad al aan gort, aan de andere kant komt er geen beweging in. De kans is groot dat als ik doorzet ik daar ook alles aan gort draai.
Vandaag heb ik de pennen in de anti-steenslag gezet, de moeren van 1 veerpot heb ik d.m.v. een beitel naar een andere wereld geholpen (1 keer eerder een veerpot gedemonteerd en dat spul zit zo enorm vast geroest dat ik niet eens de moeite wil nemen om d.m.v. een bahco de moeren los te draaien) maar die veerpot zit nog steeds zo vast als een huis (help!). Verder heb ik nog even gekeken hoe krom m'n velgen zijn. Ze zijn niet recht, maar ik heb geen flauw idee wat nog wel acceptabel is en wat niet. Ook heb ik de koets van m'n Eend weer op het chassis gezet (staat er los op) en de achterkant op bakstenen gezet en de voorkant op assteunenen. De voorkant stond eerst op z'n wieltjes en en de achterkant op assteunen.
Ohja,
de foto's.