Verzinken van de koets!

Alles in, over, rond en op de koets.

Verzinken koets goed idee??

Ja, absoluut voor het behoud van je eend!
35
55%
Nee, is niet origineel
5
8%
Nee, want het helpt niet want ....
9
14%
Ik heb geeeeeen idee en wacht op antwoord!
15
23%
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 28 aug, 2006 17:51

backfire schreef:euh vlamverzinken werkt toch plaatselijk?? of heb ik het nou verkeerd?? boehoee. ;(
Ja, dat kan kloppen ....Ik heb geen idee! ;) (kan me er wel wat bij voorstellen natuurlijk! ;))

Is dat zelf te doen :roll: :oops: :oops: :?:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 28 aug, 2006 17:54

pfff denk het niet, is volgens mij erg speciaal aparatuur en denk ook behoorlijk giftig.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 28 aug, 2006 17:55

tadaa:

Schooperen

Schooperen is het aanbrengen van een zinklaag door midden van het erop branden met een handpistool, hierbij is het zeer belangrijk dat de ondergrond goed schoon is. Het schooperen wordt bijna alleen gebruikt bij chassisbouw en machinebouw. Dit omdat een schoopeerlaag enkel en alleen gebruikt wordt als ondergrond voor een coating.

Schooperen is dan ook een minder gebruikelijke methode van verzinken. De zinklaag wordt hierbij met een spuitpistool op het vers gestraalde oppervlak gespoten. De zinkdraad wordt vloeibaar gemaakt met behulp van een vlamboog en daarna met perslucht op het te behandelen werkstuk gespoten. Een laagdikte van tussen de 50 µm tot 200 µm kan met deze techniek worden opgebracht. Het substraat wordt vooraf op Sa-2,5 met een minimale ruwheid van Ra 12,5 gestraald voor een maximale hechting tussen substraat en zink. Een natlak epoxy grondlaag dekt daarna de poreuze zinklaag af, eventueel gevolgd door een polyurethaan aflak. Op de metalen delen worden laagdiktes van 100 µm en 180 µm aangebracht.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 28 aug, 2006 17:58


Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 28 aug, 2006 18:11

OOOOOOOOOh, dus dat is schoperen! ;) ThnX!


Oke, ...dus om even het overzicht te houden:

- Thermisch verzinken
- elektrolytisch verzinken
- schoperen

Allen met voor en nadelen dus ... :?

Ik weet dat delen van een kevercarrosserie goed te stralen zijn, maar lang niet alles. Is een eendenkoets goed te stralen??

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 28 aug, 2006 19:13

thermisch verzinken, elektrolytisch verzinken, schoperen, klinkt leuk allemaal, tot je de prijs hoort, 4.000 euri's. en dan heb je een verzinkte koets. die nog nabewerkt moet worden. en dan in de primer. en dan gespoten. reken dus maar op 5.000 euri's.

zoals hiervoor al eens genoemd, eendjes roesten maar op een paar plekken, dus als je die plekken vervangt en weer laat spuiten ben je wel 40 jaar verder voordat je 5.000 euri's op zijn.

verzinkt chassis is een ander verhaal. als je toch je chassis vervangt scheelt het maar zo'n 170 euro wat je meer kwijt bent voor de verzinkte versie.

en over het stralen van eendenplaatwerk: alles kan gestraald worden, als het maar goed gebeurt. eendenplaatwerk is net iets dikker dan aluminiumfolie, dus vergt uiterste nauwkeurigheid door de straler om de kans op vervormingen, die door plaatselijk optredende warmte kunnen onstaan, te voorkomen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 28 aug, 2006 20:06

't spuiten kost iets meer vanwege de ruwheid en speciale behandeling van het zink. Die krijg je ook met electrolitisch verzinken. Verzinken op gevoelige plekjes kan idd ook, maar dat is nog duurder dan in een thermisch zinkbad gooien. Daarbij moet namelijk de koets niet alleen in een ontvervingsbad worden gegooid en opgelapt worden zoals bij schoperen, maar idd ook specialistisch gespoten en met de hand verzinkt worden.

Note: de meeste eenden van 30 jaar oud die rotte plekken hebben, zijn de eenden die de 30 gehaald hebben door een goede verzorging blablabla. Dit zijn alleen láng niet alle eenden die er 30 jaar geleden zijn geproduceerd. Waarschijnlijk zijn dit echte vertroetelde auto's geweest, want de meeste eenden hebben de 30 helaas neit kunnen halen.
Maar als je eend in de garage staat roest ie vééél minder snel, dat ben ik met je eends. Wij hebben haar gewoon verzinkt om absoluut zeker te zijn dat ze niet meer roest. Bepaalde plekken moeten namelijk gevoeliger en halen de 30 niet, zoals de bodemplaten onder de charleston, die houden het nu 10 jaar vol maar zijn écht aan vervanging toe.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 28 aug, 2006 20:11

Dat van die bodemplaten is ook niet best!

En trouwens, die van mij is ook bijna 30 en is echt nog niet vertroeteld geweest! Heeft een beste tijd met een imperial buiten gestaan, en er zit gewoon een soort van dakleer aan de voetenbak, kwam ik eergisteren achter.

Dus echt nog niet vertroeteld. De koets heeft ook wel plekjes maar het chassis is echt keihard. En dat na 30 jaar!

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 28 aug, 2006 20:16

Dat van die bodemplaten komt denk ik vooral door de relatief slechte wegen hier. Veel opstoffende troep zorgt dat ze slechter worden. Het chassis onder mijn oranje 74'er is op zich ook nog redelijk goed. Maar weet je zeker of je er het originele chassis er nog onder hebt zitten?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 28 aug, 2006 20:19

Nee die zit er niet meer onder maar van een kenner (lees: Expert) heb ik gehoord dat dit chassis waarschijnlijk uit 1973 komt...

Alleen maar beter! :D

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 29 aug, 2006 02:14

Okeej dat is natuurlijk heel mooi dan!!!

Helaas ben ik alleen nog steeds van mening dat je als je je eend dagelijks wilt gebruiken er nooit kwaad aan kunt doen om r te verzinken. En als iemand mij op een ander idee wil brengen; helaas je bent al te laat. Mijn eend is al verzonken :P
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 29 aug, 2006 09:14

thomaaas schreef:Okeej dat is natuurlijk heel mooi dan!!!
Mijn eend is al verzonken :P

ik hoop toch niet verzonken :P maar verzinkt 8)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 29 aug, 2006 11:37

Of bedoel je GEzonken! ;) Eendjes moet je ook niet in het water gooien! :P :P :P

NEe, maar ik ben het er mee eens dat het absoluut mogelijk is om je eend goed te houden zonder verzinken. Maar het blijft een feit dat de eenden onder je kont wegroesten als je er niets aan doet en full-pull gebruikt!

IDd is 4000 euro een hoop geld, en waarschijnlijk is dat het alleen waard als je er nooit meer afstand van doet. Maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen. Ik ben niet in de gelegenheid om mijn eend binnen te zetten, dus gaat het allemaal net wat harder de verkeerde kant op .... :? :?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 29 aug, 2006 11:48

misschien een idee om die mannen in maastricht eens te bellen, wie weet ben je een stuk goedkoper uit dan die 4000 Euro.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 29 aug, 2006 17:48

Nogmaals ik heb er geen 4000 euro voor betaald en ja ik ben van plan mijn eend hééééél lang te houden, stukje zekerheid voor onzekere tijden zullen we maar zeggen :P

Owja en rond kwart over 2 is het bij mij wél verzonken en niet verzinkt vergeef mij mijn eigenwijsheid
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie