Pagina 3 van 91

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 19:49
door Punky
Yeps, of je moet ff trekken. Wil wel eens vast gaan zitten. Maar de zaak kapot trekken lijkt me sterk. Of je vlotter moet erg verroest zijn of je leiding slecht.

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 20:08
door backfire
Ok, zaterdag ff kijken. eerst wat houten balkjes halen om koets op te zetten.

Geplaatst: za 18 nov, 2006 18:47
door backfire
vandaag weer verder gegaan, maar gaat de tank er wel via de onderzijder er uit? Lijkt alsof ie nog ergens op hangt.

Anyway, vandaag remmerij er af gehaald binnenkort ff openmaken en kijken hoe het er van binnen uit ziet. Als er slijtagesporen inzitten dan komt er een nieuwe in.

Stuurbuis ook de stuurstangen losgemaakt, gelukkig had ik nog een stuurkogel trkker van een andere auto. Met een beetje knutselen er tussen gekregen. Wel jammer dat je dat rubber moet kapotknippen.

Geplaatst: za 18 nov, 2006 18:49
door backfire
Ships helemaat vergeten, kan iemand mij vertellen hoe ik de binnenste lagers van de draararmbuis af krijg?

Geplaatst: zo 19 nov, 2006 11:38
door TB
backfire schreef:Ships helemaat vergeten, kan iemand mij vertellen hoe ik de binnenste lagers van de draararmbuis af krijg?
Daar is gereedschap voor te koop. Zo een halve maan vormige trekker. Ik heb het met een blokje hout gedaan. Die keerring moet je toch vervangen dus als die beschadigd is dat niet zo erg. Waren bij mij nog van die ranzige stoffen dingen in iets van aluminium. Nu heb ik rubberen exemplaren erop zitten.

Gewoon blokje hout erachter en rustig rondom lostikken. Duurt wel even maar met veel geduld krijg je ze los. Maar is het nodig dat ze eraf gaan. Het is veel werk dus als het even kan zou ik gewoon de as compleet met draagarmen eraf halen. Scheelt je veel werk. Scheelt ook bij dat stuurhuis.

Geplaatst: zo 19 nov, 2006 23:50
door backfire
Die ranzige stoffen dichten wel goed af mits ingevet. Dus sonde om te slopen. Alle draagarmen zijn al los en assen ook.

Alles moet eigenlijk gestraald of geschuurt worden zodat het weer allemaal picobello is, en dan demonteer ik liever de lagers. Ik kijk wel, misschien hebben we op t werk nog iets liggen.

Lagers zijn nog goed, dus wil ze schoonspoelen en opnieuw invetten.

Vandaag is motorblok geligt en staat nu bij maat van me, daarna de koets geligt en achteras los gemaakt. Ik heb nu dus losse koets en los chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Van het chassis zie ik dat bodemplaat en bovenste plaat nieuw moeten worden en achterste armen moeten 4 nieuwe stukjes in. Grootste probleem achter is ontstaan bij de aanhechting van de reservewiel bak, veel roest door vastzittend vocht.

nieuw chassis met fsc keurmerk

Afbeelding

ik ben aan het twijfelen of ik die plaaten van rvs maak, als het niet te duur is, want ik hoorde dat de prijs van rvs erg omhoog is gegaan.

ps iemand nog trekstangen en ogen liggen voor 1 pot, voor en achter?

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 00:20
door thomaaas
Ja maar dan wel oude systeem met batteurs én schokbrekers [overgangsmodel]. sowiso nog n hoop troep aan t chassis vastzitten wat ik allemaal dubbel heb.

Trouwens heel erg bedankt voor die foto van de koplampverstelling!!!!!!! Ik had namelijk even geen idee meer hoe dat in elkaar zat en die van jou is iets groter dan de schematische tekening van het handboek!

Leip zo'n fotoverslag..... had k ook moeten doen, maar ik ben nu wat te laat ben k bang :P

owja, als je zelf platen van RVS gaat maken, dan moet je gewoon een rvs aanrecht kopen op de sloop, kost een tientje, je snijt de wasbak eraf en je walst m ergens plat.

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 08:53
door backfire
ik heb net even de prijzen nagekeken. RVS voor plaat van 2000x1000x1 mm is 110 euro

CorTenA (staalplaat met hoge corrosie bestendigheid) 2000x1000x1 is 50 Euro

ST12.03 (normaal staalplaat) 2000x1000x1 is 31 Euro.

Ja die foto's zijn handig, ook voor mij straks. En dan nog vergeet je vaak detailfoto's.

Oud systeem? zit er verschil in de trekstangen, trekogen?

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 09:35
door backfire
PS nog een opmerking aan de opknappers op het forum. Na een duurtest van 8 jaar.

De ventilatieklep is tig jaar geleden nieuw gekocht en gepoedercoat. Bij montage van de rubberflap is deze op de rand gebroken. Om dit te beschermen tegen roest heb ik dit indertijd ingesmeerd met ijzermenie.

Na demontage is gebleken dat de ijzermenie nog in goede staat verkeerd, geen roestvorming. Echter onder de poedercoating is toch roestvorming opgetreden.

Conclusie, ijzermenie is een goed product als roestbeschermer en zal nog beter zijn werk doen alshet afgelakt wordt.

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 10:24
door thomaaas
Ik heb rvs klep, verreweg het handdigst, maar 8 jaar geleden misschien nog niet te krijgen.

Ik heb geen idee of het oude systeem wat trekogen betreft verschilt, dat zou je Yannick moeten vragen. Ze zitten alleen nog wel op het chassis vast, dus of ze heel blijven zou ik niet weten ;)
maar ik zou denken van wel aangezien de rest van het chassis dmv van corrosie al aan het loskomen was

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 14:13
door backfire
Jawel 8 jaar geleden goed te verkrijgen maar toen betaaldje nog voor een ventilatieklep 30 gulden en 120 gulden voor de rvs versie. Tegenwoordig is dat verschil niet meer zo groot.

Ik zat 1st te denken om de klep deels van glasfiber te maken en dan de beugel voor klepopenener er in te maken. Maar denk niet dat ik de rubberflap ooit mooi er om heen krijg dan.

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 22:55
door thomaaas
nej denk ook dattie breekt mocht je m te strak aan trekken ;)

Geplaatst: di 21 nov, 2006 10:15
door Tom Duckpower
backfire schreef:ik heb net even de prijzen nagekeken. RVS voor plaat van 2000x1000x1 mm is 110 euro
CorTenA (staalplaat met hoge corrosie bestendigheid) 2000x1000x1 is 50 Euro
ST12.03 (normaal staalplaat) 2000x1000x1 is 31 Euro.
kunt ook kijken voor Zincor platen. Dit zijn platen met een klein laagje zink erover, zijn goed te lassen naar wat ik gehoord heb..

Geplaatst: di 21 nov, 2006 11:25
door backfire
klopt zijn iets van 33 euro per plaat, maar heb zelf slechte las ervaringen met verzinkt spul (wasmachinebeplating bv)

Geplaatst: di 21 nov, 2006 22:40
door thomaaas
schijnt hardsolderen goed mee te zijn ofzo..... tenminste dat zeiden ze bij waar mn eend staat. anyhow, aan mijn zinklaag geen gelas dus ook geen gehardsoldeer, ben veels te bang dattie roeste gaat.