V-snaar
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
bovenste dode punt, het punt dat de zuiger precies boven in de cilinder staat.
Er zit een gaatje in je vliegwiel en in het motor blok. Hier kan je een pen van 6mm (of een boortje van 6mm) in steken als deze recht voor elkaar zitten. En dan staat je vliegwiel op 8 graden voor bdp geblokkeerd.
Dit gaatje zit van voor af gezien in rechts in het uitsteeksel waar je versenellings bak aan vast zit geschroeft. Ik moetst zelf een stuk van het boortje af zagen anders was ie te lang.
Vergeet hem er niet uit te halen als je klaar bent. Anders weet ik niet wat er gebeurd als je gaat starten maar ik denk dat de boel dan kapot draait
Er zit een gaatje in je vliegwiel en in het motor blok. Hier kan je een pen van 6mm (of een boortje van 6mm) in steken als deze recht voor elkaar zitten. En dan staat je vliegwiel op 8 graden voor bdp geblokkeerd.
Dit gaatje zit van voor af gezien in rechts in het uitsteeksel waar je versenellings bak aan vast zit geschroeft. Ik moetst zelf een stuk van het boortje af zagen anders was ie te lang.
Vergeet hem er niet uit te halen als je klaar bent. Anders weet ik niet wat er gebeurd als je gaat starten maar ik denk dat de boel dan kapot draait

Ja da's wel een goede tip. Ik dacht vandaag toen ie weer in elkaar zat: wat start en loopt ie slecht. Bleek dat ik een bougie-kabel was vergeten. Dus ik zal een memo'tje op het stuur plakken
. Moet ik trouwens bij het afstellen van de 123 nog de bougie-kabels losmaken of kan ik alles laten zo als het is?

Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965
Mercedes L319D 1965
Gaatje zit volgens mij niet in de rand maar meer de rand eronder zeg maar, meer naar het midden dus.Francois schreef:Ik kan nergens het gaatje vinden waar ik dat boortje in moet steken? Zit dat bij een acadiane op een andere plek? Of zit het ergens verstopt waar je er bijna niet bij kan?
Tip voor als je het gevonden hebt: pak wat verf (zo'n klein busje om lak bij te stippen) en zet op de tandwiel van het vliegwiel en op de (bevestiging van) de startmotor een stip op dezelfde plek.
Hoef je dus nooit meer met die pen te werken maar kan je gelijk het goede punt vinden.
Nee, je moet die stippen pas zetten als de pen erin zit. Dan komt de stand voortaan precies overeen.Erikjan schreef:Is een pen niet nauwkeuriger?
En het werkt tich keer makkelijker. Want als je de auto heen en weer beweegt (in versnelling) kun je precies zien of het lampje op tijd gaat branden en hoef je dus niet met die pen staan friemelen.
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Het is toch de bedoeling dat je de ontsteking verdraait tot het lampje aan gaat. Dat lijkt me makkelijker dan met de auto rijden en tegelijk kijken of het lampje aan gaat en of de stippen bij elkaar staan.
Maar goed ieder z'n manier. Ik kan me alleen niet herineren dat het z'n gepiel was met die pen.
Maar goed ieder z'n manier. Ik kan me alleen niet herineren dat het z'n gepiel was met die pen.
Het is gelukt! Het gaatje zat verstopt onder het luchtfilter. Ik kon er zonder problemen een 6mm boortje in steken en er zat ook nog een verfstreepje op het vliegwiel. De 123 eerst naar links gedraaid en toen naar rechts tot het ledje aan ging en toen vast gezet. Dus volgens mij staat ie nu weer goed afgesteld. Bedankt nog voor de hulp en de foto's!
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965
Mercedes L319D 1965
Klopt, maar het kan geen kwaad om nog een extra slag te maken met het vliegwiel om te kijken of het dan ook klopt.Erikjan schreef:Het is toch de bedoeling dat je de ontsteking verdraait tot het lampje aan gaat. Dat lijkt me makkelijker dan met de auto rijden en tegelijk kijken of het lampje aan gaat en of de stippen bij elkaar staan.
Voordeel van stippen vind ik dat je geen pen nodig hebt en je gewoon even het vliegwiel ronddraait tot de stippen bij elkaar staan. Maar idd wat je zegt: ieder zn manier.