V-snaar

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » wo 27 feb, 2008 21:49

@Hanzelman:

Ok bedankt, ik zal het morgen meteen proberen. Nog een vraagje: wat is het BDP?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 27 feb, 2008 22:03

bovenste dode punt, het punt dat de zuiger precies boven in de cilinder staat.

Er zit een gaatje in je vliegwiel en in het motor blok. Hier kan je een pen van 6mm (of een boortje van 6mm) in steken als deze recht voor elkaar zitten. En dan staat je vliegwiel op 8 graden voor bdp geblokkeerd.

Dit gaatje zit van voor af gezien in rechts in het uitsteeksel waar je versenellings bak aan vast zit geschroeft. Ik moetst zelf een stuk van het boortje af zagen anders was ie te lang.

Vergeet hem er niet uit te halen als je klaar bent. Anders weet ik niet wat er gebeurd als je gaat starten maar ik denk dat de boel dan kapot draait ;)

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » wo 27 feb, 2008 22:34

Bij een vergeten boortje,die knapt gewoon kapot,zonder andere schade,maar fijn is t niet,dus wel aan denken,ff een memo aan t stuur plakken bv :wink:
~:-)~

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » wo 27 feb, 2008 22:40

Ja da's wel een goede tip. Ik dacht vandaag toen ie weer in elkaar zat: wat start en loopt ie slecht. Bleek dat ik een bougie-kabel was vergeten. Dus ik zal een memo'tje op het stuur plakken ;). Moet ik trouwens bij het afstellen van de 123 nog de bougie-kabels losmaken of kan ik alles laten zo als het is?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » wo 27 feb, 2008 22:44

Kunt alles lekker laten zitten zoals t zit,mits alles goed zit natuurlijk :wink:
~:-)~

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 27 feb, 2008 23:34

Het is niet goed als de 123 met een losse bougiekabel loopt daar schijnt ie kapot van te kunnen gaan.
diverse Citroens, wat anders.

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » do 28 feb, 2008 13:27

Ik kan nergens het gaatje vinden waar ik dat boortje in moet steken? Zit dat bij een acadiane op een andere plek? Of zit het ergens verstopt waar je er bijna niet bij kan?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 28 feb, 2008 14:04

Francois schreef:Ik kan nergens het gaatje vinden waar ik dat boortje in moet steken? Zit dat bij een acadiane op een andere plek? Of zit het ergens verstopt waar je er bijna niet bij kan?
Gaatje zit volgens mij niet in de rand maar meer de rand eronder zeg maar, meer naar het midden dus.

Tip voor als je het gevonden hebt: pak wat verf (zo'n klein busje om lak bij te stippen) en zet op de tandwiel van het vliegwiel en op de (bevestiging van) de startmotor een stip op dezelfde plek.
Hoef je dus nooit meer met die pen te werken maar kan je gelijk het goede punt vinden.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 28 feb, 2008 14:19

Afbeelding

Is een pen niet nauwkeuriger?


Edit Jeroen-citroen
van 2 berichten 1 gemaakt

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 28 feb, 2008 16:16

Erikjan schreef:Is een pen niet nauwkeuriger?
Nee, je moet die stippen pas zetten als de pen erin zit. Dan komt de stand voortaan precies overeen.

En het werkt tich keer makkelijker. Want als je de auto heen en weer beweegt (in versnelling) kun je precies zien of het lampje op tijd gaat branden en hoef je dus niet met die pen staan friemelen.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 28 feb, 2008 16:21

Het is toch de bedoeling dat je de ontsteking verdraait tot het lampje aan gaat. Dat lijkt me makkelijker dan met de auto rijden en tegelijk kijken of het lampje aan gaat en of de stippen bij elkaar staan.

Maar goed ieder z'n manier. Ik kan me alleen niet herineren dat het z'n gepiel was met die pen.

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » do 28 feb, 2008 16:46

Het is gelukt! Het gaatje zat verstopt onder het luchtfilter. Ik kon er zonder problemen een 6mm boortje in steken en er zat ook nog een verfstreepje op het vliegwiel. De 123 eerst naar links gedraaid en toen naar rechts tot het ledje aan ging en toen vast gezet. Dus volgens mij staat ie nu weer goed afgesteld. Bedankt nog voor de hulp en de foto's!
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 28 feb, 2008 17:09

Erikjan schreef:Het is toch de bedoeling dat je de ontsteking verdraait tot het lampje aan gaat. Dat lijkt me makkelijker dan met de auto rijden en tegelijk kijken of het lampje aan gaat en of de stippen bij elkaar staan.
Klopt, maar het kan geen kwaad om nog een extra slag te maken met het vliegwiel om te kijken of het dan ook klopt.

Voordeel van stippen vind ik dat je geen pen nodig hebt en je gewoon even het vliegwiel ronddraait tot de stippen bij elkaar staan. Maar idd wat je zegt: ieder zn manier.

Plaats reactie