kleppen gesteld.

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » di 30 okt, 2007 12:56

Gerard Maas schreef:Je moet de kleppen op zijn tijd stellen omdat door het gebruik de kleppen
inslaan op de zittingen en daardoor dus nauwer komen te staan en dus
zouden verbranden
Als de kleppen te nauw staan en de stoterstangen relatief veel uitzetten gaan de kleppen niet lang genoeg meer dicht.
Dan raken ze hun warmte niet meer kwijt via de klepzitting en verbranden ze?? Of roep ik nu onzin??

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 30 okt, 2007 13:02

Nee hoor Willem,dat is de spijker op zijn kop.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 30 okt, 2007 14:00

Een stukje van de eendenei site:

2CV6 en gelijksoortige motoren met afgekoelde motor:

Vang met een klein bakje de olie op die in het kleppendeksel zit. Nadat de moer van dit deksel is losgedraaid is het vaak nodig hier een kort tikje met een kunststof hamer op te geven om hem los te krijgen. Hetzelfde doen we aan de andere kant. Met behulp van de slinger draaien we dan net zolang de ventilator in de rondte totdat we een van de tuimelaars naar binnen zien gaan. We stoppen met draaien en kunnen nu de tuimelaar van de tegenoverliggende cilinder controleren en zonodig afstellen. Wanneer een voelermaatje van 0,25 mm tussen klepsteel entuimelaar door kan, moet de speling afgesteld worden op 0,20mm.


Als ik het zo doe (en wat dus volgens mij de conclusie is van hoe kleppen te stellen) zit ik met het volgende:
je wacht tot de ene tuimelaar de klep naar binnen drukt, je zorgt dat ie een beetje tussen het moment zit dat ie naar binnen gaat en weer naar buiten gaat. (je hebt een paar graden dat ie op dezelfde positie blijft staan) dit zou het punt moeten zijn dat de klepspeling gelijk blijft.

ik merk echter nog wel een behoorlijk verschil in de klepspeling in dat traject. soms wel o,o5 mm!

kun je zeggen dat je de klep op de meest groot mogelijke speling moet stellen? dus bij wijze van spreke de speling meten, stukje doordraaien weer meten enz enz, tot je de maximale speling hebt gevonden en deze dan op 0,2 stellen?

ik heb namelijk het idee dat de maximale speling zich aan het einde van het eerder genoemde "traject" zit. kan dit te maken hebben met slijtage van de nokkenas?

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 30 okt, 2007 14:20

Hallo Douwe.
De nok heeft een hoogste punt en daar recht tegenover zit het laagste punt,waar je dus moet stellen.Maar de nokkenas slijt niet op dit laagste punt,want het is maar de vraag of de stoter hem dan nog raakt,in ieder
geval staat er dan geen spanning meer op.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 30 okt, 2007 20:13

@dyane_maniac: mijn ervaring met de eendmotor lijkt anders. Wanneer de ene klep open staat, maakt het juist niet uit of je op de graad nauwkeurig werkt. Werk jij misschien aan één kant? Dus uitlaatklep open en dan inlaatklep stellen?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 30 okt, 2007 21:13

Links voor dicht -> rechts voor stellen
Rechts voor dicht -> links voor stellen
Links achter dicht -> rechts achter stellen
Rechts achter dicht -> links achter stellen

Eitje

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 30 okt, 2007 22:16

Het schema klopt maar naar mijn idee moet 'dicht' juist 'open' zijn. Het is misschien hoe je er naar kijkt? Het meest duidelijk is te kijken waar de klepstoter maximaal naar buiten komt. Feitelijk duwt hij daarmee -via de tuimelaar- de klep open.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 30 okt, 2007 22:25

Met dicht bedoel ik dat de veer maximaal is ingedrukt, dan de recht tegenoverliggende klep stellen.

Maar zoals een paar postings terug al gezegd spreekt vraagbaak Olving over de klep maximaal open. :?:

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 30 okt, 2007 22:33

Olving klopt dus: de veer maximaal ingedrukt, is de klep maximaal open.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 30 okt, 2007 22:38

landloper schreef:Olving klopt dus: de veer maximaal ingedrukt, is de klep maximaal open.
Pfff... nou snap ik hem.

Babylonische spraakverwarring van mijn kant dus. Ja idd als de veer maximaal in is, is de klep maximaal open (alleen zie ik dat niet omdat het in de cylinder gebeurd).

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 30 okt, 2007 22:52

Overigens, zaterdag heb ik van iemand dit apparaatje geleend om de kleppen van een eend te stellen.

Afbeelding


Nog een beetje aan te komen dat iemand weet?

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » wo 31 okt, 2007 08:09

Vast een handig onderdeel dat niet goedkoop zal zijn. Met een steeksleutel en juiste maat schroevendraaier lukt het ook prima.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 31 okt, 2007 08:36

Ik heb hem alle 41 jaar mogen gebruiken en bij een eend alleen de 2 voorste moeren van het scherm los en een blokje hout er tussen en bij de
Dyane ging het zo,zonder iets te demonteren.Misschien hebben de Facom
verkopers er nog wel liggen of kunnen ze hem bestellen.Als de fotomaker
het nummer wat er opstaat nog even kan melden,weet je precies wat je
moet bestellen

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 31 okt, 2007 13:38

landloper schreef:@dyane_maniac: mijn ervaring met de eendmotor lijkt anders. Wanneer de ene klep open staat, maakt het juist niet uit of je op de graad nauwkeurig werkt. Werk jij misschien aan één kant? Dus uitlaatklep open en dan inlaatklep stellen?
nee links gaat de tuimelaar naar binnen van of de uit of de inlaat en dan aan de andere kant dezelfde (in of uit) stellen.

wat ik me kan voorstellen is dat het begin van de nok iets afslijt. zoiets dus:

Afbeelding

anyway, ik ben toch echt wel bedreven in het onderhouden van mn eendje, maar dat kleppen stellen blijft toch gewoon heel veel werk, door de redelijk grote variatie biju "klep open". maarja tot nu toe is het altijd wel gelukt. hoewel het me misschien ook wel wat lijkt om in de toekomst het eendje voor zo'n saaie beurt gewoon es weg te brengen :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 31 okt, 2007 13:45

Dyane Maniac,als je de prijs ziet van een grote beurt(ik moet wel,kan het
zelf niet meer) dan ga je het gelijk weer zelf doen.

Plaats reactie