Bericht
door dyane_maniac » di 30 okt, 2007 14:00
Een stukje van de eendenei site:
2CV6 en gelijksoortige motoren met afgekoelde motor:
Vang met een klein bakje de olie op die in het kleppendeksel zit. Nadat de moer van dit deksel is losgedraaid is het vaak nodig hier een kort tikje met een kunststof hamer op te geven om hem los te krijgen. Hetzelfde doen we aan de andere kant. Met behulp van de slinger draaien we dan net zolang de ventilator in de rondte totdat we een van de tuimelaars naar binnen zien gaan. We stoppen met draaien en kunnen nu de tuimelaar van de tegenoverliggende cilinder controleren en zonodig afstellen. Wanneer een voelermaatje van 0,25 mm tussen klepsteel entuimelaar door kan, moet de speling afgesteld worden op 0,20mm.
Als ik het zo doe (en wat dus volgens mij de conclusie is van hoe kleppen te stellen) zit ik met het volgende:
je wacht tot de ene tuimelaar de klep naar binnen drukt, je zorgt dat ie een beetje tussen het moment zit dat ie naar binnen gaat en weer naar buiten gaat. (je hebt een paar graden dat ie op dezelfde positie blijft staan) dit zou het punt moeten zijn dat de klepspeling gelijk blijft.
ik merk echter nog wel een behoorlijk verschil in de klepspeling in dat traject. soms wel o,o5 mm!
kun je zeggen dat je de klep op de meest groot mogelijke speling moet stellen? dus bij wijze van spreke de speling meten, stukje doordraaien weer meten enz enz, tot je de maximale speling hebt gevonden en deze dan op 0,2 stellen?
ik heb namelijk het idee dat de maximale speling zich aan het einde van het eerder genoemde "traject" zit. kan dit te maken hebben met slijtage van de nokkenas?
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction