Pagina 3 van 10
Geplaatst: wo 1 aug, 2007 19:47
door Lelijke Eend
Punky schreef:Geloof me, als er schone LHM uit de uitgangen van de leidingen komen zonder luchtbellen dan heb ik er alle vertrouwen in dat alles goed zit.
Dat klinkt wel goed ja.
Geplaatst: do 2 aug, 2007 23:43
door Punky
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:11
door Punky
Het probleem is er weer.
Kleine update:
Tijdens de blokrevisie is de remklauw gedemonteerd en waren de zuigers goed te bewegen. Daarna nieuwe schijven gemonteerd en alle LHM wederom vervangen. Remblokken waren pas een half jaar oud. Deze wel gereinigd met remmenreiniger voor montage.
Van te voren waren de leidingen al doorgespoeld en een nieuwe HRC gemonteerd.
Na de eerste 430km inrijden niks gemerkt en remde het zaakje goed en waren er geen problemen.
Na een kleine beurt van het blok vandaag iets sneller gaan optrekken en met de wintergril gereden bij 10 graden. Hierdoor werd de motorolie iets warmer dan die normaal is, maar zeker niet te hoog. Op een snelweg zal ie zeker hoger komen. Na een uur gereden te hebben trap ik wederom door de rem en na 3x pompen komt de kracht wederom terug. Om deze reden wintergril eraf gehaald en rustig naar huis gereden en probleem leek weer over te zijn.
Probleem lijkt begonnen te zijn na montage van de ribbelkap, maar vraag me af of dat veel kan schelen. Ook heb ik een motorbeschermingsplaat gemonteerd zitten van een Mehari die loopt dus veel verder door en geen koelkappen om de schijven.
Remleiding loopt nergens tegenaan en is na een rit koud. De HRC is handwarm zoals alles onder de kap na een ritje.
Vandaag dus de motorkap vervangen door een modern exemplaar en morgen eens kijken of dat het is. al heb ik hier sterk mijn twijfels bij.
Andere opties zijn:
Wederom LHM vervangen.
- Koelkappen om de remschijf monteren voor extra koeling van de voorremmen.
- Achterremmen nakijken. Kan geen kwaad is nog nooit gebeurt, maar uit bovenstaande verwacht ik eerder problemen aan het voorste deel van de remmen. Gezien er een relatie bestaat met de warmte van de motorolie en dus ook de warmte onder de kap.
Heeft iemand nog andere opties?
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:27
door backfire
Inderdaad lijkt er op alsof de LHM gaat koken? Ribbel heeft volgens mij inderdaad minder koeling dan de moderne kap, de driehoek is niet voor niets zo gevormd, deze trekt de warmte onder de motorkap weg. En omdat een 6je meer warmte produceert hebben ze bij citroen bedacht om de afvoer te verbeteren, terwijl jij het dan weer slechter maakt.
Simpel voorbeeld is de intel pentium 4, vanwege de hogere warmte zijn er andere kasten ontworpen om de extra warmte beter af te kunnen voeren. Zelfs nu nog ondervinden gamers last van slechte warmteafvoer.
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:39
door Punky
Ik dacht dat die nieuwe kappen er waren ivm ruimtevervruik in de opslag en de productiekosten.
De gaten van een moderne kap lijken me kleiner als die van een ribbelkap namelijk, al zal de airflow zeker anders zijn. Ik ken ook geen ribbelmensen die ook problemen hebben met de remmerij dat is het vreemde van het hele verhaal. Maar we gaan het eens proberen.
Neus lijkt meteen wel een stuk langer met de moderne kap.
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:41
door backfire
Heb je ook al getest zonder motorbeschermingsplaat?
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:44
door Punky
Nee, heb ik ook al aan gedacht, maar die plaat heb ik wel nodig aangezien ik lager sta. Zal eerder overwegen de koelkappen te monteren om voor extra koeling te zorgen. Alleen moet ik de kap misschien iets inkorten ivm die Y-pijp. Die loopt namelijk ook langs de schijf af.
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:51
door backfire
Koelsleuven in de beschermplaat is ook mooi.
Geplaatst: di 26 feb, 2008 23:52
door AZL57
In plaats van de carterplaat kun je een bescherming framepje maken van T-profieltjes. Net als bij de geprepareede eenden voor de raid afrique. Heb je gecontroleerd of je koelsleuven in het chassis (onder de voorste demper) niet dicht zitten. Ik vond het ook ontzettend heet in mijn eend afgelopen zomer. Het bleek dat die sleuven dicht gebogen waren omdat het chassis bij de restauratie op de grond had gelegen. Verder zou je een hitteschildje kunnen maken ergens halverwege tussen de uitlaat en de HRC om de stralingswarmte aan te pakken.
Geplaatst: wo 27 feb, 2008 00:03
door Punky
backfire schreef:Koelsleuven in de beschermplaat is ook mooi.
Ook al aan gedacht. Zo dat ze wind vangen.
AZL57 schreef:Heb je gecontroleerd of je koelsleuven in het chassis (onder de voorste demper) niet dicht zitten. Verder zou je een hitteschildje kunnen maken ergens halverwege tussen de uitlaat en de HRC om de stralingswarmte aan te pakken.
Hitteschil hebben we ook al aan zitten denken en koelsleuven waren open, maar zal ze morgen iets verder buigen want door tectylbeurt zijn ze wel erg smal geworden.
Geplaatst: wo 27 feb, 2008 00:31
door AZL57
De sleuven moeten zeker zo ruim zijn dat je je vingers er tussen kunt krijgen. Hielp prima bij mij.
Geplaatst: wo 27 feb, 2008 00:41
door Punky
Dat zijn ze bij mij zeker niet!!!
Morgen even buigen dus. Bedankt voor de tip.
Had jij ook problemen met je remmen dan?
Geplaatst: wo 27 feb, 2008 11:26
door AZL57
Nee gelukkig niet maar het werd wel erg warm binnen en dat had ik voordien nooit gehad. Ik heb wel nog mijn koelbakjes om de schijven misschien helpt dat ook?
Geplaatst: wo 27 feb, 2008 11:45
door André Post
Zorg er ook voor dat de remleiding naar de achterremmen ver van de uitlaat verwijderd is.
Die leiding kan plaatselijk erg warm worden.
Geplaatst: wo 27 feb, 2008 20:05
door AZL57
naast die leiding zit af fabriek een klein hitteschildje, opgehangen aan de bouten van de uitlaatklem.