Moet dat niet 1986 zijn?Alle 6motoren na 1968 kunnen op Loodvrij
omdat Citroën toen al die motoren al van geharde kleppen en zittingen
had voorzien en de koppen zijn nooit veranderd.
bougies links/rechts vertellen verschillend verhaal
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik heb als basis een AK2 blok uit 1973. Die koppen zijn gereviseerd. Hebben die ook al geharde klepzetels? Volgens het revisiebedrijf niet namelijk.Gerard Maas schreef:Zonde van die 9 euro.Want de koppen en kleppen zijn precies dezelfde als
van die '87er Alleen de compressieverhouding is anders,maar daar is het
lood niet voor.
Ik heb er geen harde zetels in laten zetten omdat die kosten niet opwegen tegen de 2000-3000 km die ik per jaar rij. Daarom gooi ik er dus gewoon loodvervanger bij.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Gerard schreef naar aanleiding van geharde klepzittingen en kleppen
Ik heb niets kunnen navinden of de M28/1 motor ook met harde kleppen en klepzittingen is uitgerust. Ik neem aan van wel maar vanaf welke datum?
Het wordt met motortypes al snel verwarrend omdat er zoveel verschillen zijn. Je hebt het neem ik aan over de Dyane AY serie CB met de M28 motor vanaf 2-70 en de Ami 6 en 8 serie van na mei 1968.die modellen waar de verwarmingspotten over de uitlaten zitten zijn er al in 1968 in de Ami 6 en de dyane 6 en de AK
Het gaat hier dus over de AM2 motoren
Ik heb niets kunnen navinden of de M28/1 motor ook met harde kleppen en klepzittingen is uitgerust. Ik neem aan van wel maar vanaf welke datum?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Omdat ik geen pomp heb in het watercircuit bevriest de boel na 5 minuutjes en duurt het heel lang voordat de boel weer ontdooit is. Als ik nu eerst 5 minuutjes rijd op benzine is het water naar de verdamper al warm en krijgt het water z'n natuurlijke loop (heet water naar boven en koud naar beneden). Bij het direct rijden op LPG krijgt het z'n natuurlijke loop niet zo goed.Ramonatype schreef:waarom niet starten en koud lopen ook op lpg?
Weet iemand hoe het verhaal over octaangehalte zich eigenlijk verhoudt met het rijden op LPG ?
Martijn, Arnhem
Ben het helemaal met je eens Dyane Maniac maarruuhh
........, even het volgende:
Effe serieus, da's toch geen reviseren dan, misschien een grote beurt?
overigens verder ben ik het absoluut met je uitleg eens
greetz david

heb nog 5 blokjes staan kun jij ze reviseren voor mij voor 50 p/st????dyane_maniac schreef:maar ach wat dan nog? voor 100 euro heb je een ander blok wat je eventueel voor een 50 a 250 euro reviseerd (tuurlijk kun je het gekker maken en tegen de 1000 euro aankomen, maar dat hoeft zeker niet om een fijn lopend blokje te hebben)

Effe serieus, da's toch geen reviseren dan, misschien een grote beurt?

overigens verder ben ik het absoluut met je uitleg eens
greetz david
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
We zijn wat afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp maar het moet maar even. Even verder gaan over loodvervanger.
Op deze site staan veel meldingen dat de recentere 602 cc motoren zonder loodvervanger kunnen rijden. Op de (overigens weinig actieve) Dyane site kreeg ik het volgende antwoord:
Quote
"Voor zover bekend, zijn er geen Dyanes geleverd met loodvrije koppen. Dus gelieve wel loodvervanger te blijven toevoegen aan de benzine. Alleen in de laatste jaren van de 2CV produktie, zijn er loodvrije cilinder koppen gemonteerd. Deze zijn herkenbaar aan de rubberen kappen die OVER de cilinderklep huizen heen zitten. (Dit was om het kleppen getik wat stiller te maken.)
Het kan echter wel zijn, dat je koppen zijn gereviseerd met hardere kleppen en klepzetels, echter, dit is niet vanaf de buitenkant te zien."
Unquote
Wie kan een verwijzing tonen naar een tech bulletin van Citroen zelf? Wat heb ik nu aan tegenstrijdige berichten. Iedereen kan hier (en elders) toch gewoon lariekoek posten, met alle respect overigens voor mensen die hierop eer reactie gepost hebben.
De vraag over loodvervanger is heus wel eens bij Citroen zelf binnen gekomen en ik kan me niet voorstellen dat er nooit eens een "officieel" antwoord op binnengekomen is.
Op deze site staan veel meldingen dat de recentere 602 cc motoren zonder loodvervanger kunnen rijden. Op de (overigens weinig actieve) Dyane site kreeg ik het volgende antwoord:
Quote
"Voor zover bekend, zijn er geen Dyanes geleverd met loodvrije koppen. Dus gelieve wel loodvervanger te blijven toevoegen aan de benzine. Alleen in de laatste jaren van de 2CV produktie, zijn er loodvrije cilinder koppen gemonteerd. Deze zijn herkenbaar aan de rubberen kappen die OVER de cilinderklep huizen heen zitten. (Dit was om het kleppen getik wat stiller te maken.)
Het kan echter wel zijn, dat je koppen zijn gereviseerd met hardere kleppen en klepzetels, echter, dit is niet vanaf de buitenkant te zien."
Unquote
Wie kan een verwijzing tonen naar een tech bulletin van Citroen zelf? Wat heb ik nu aan tegenstrijdige berichten. Iedereen kan hier (en elders) toch gewoon lariekoek posten, met alle respect overigens voor mensen die hierop eer reactie gepost hebben.
De vraag over loodvervanger is heus wel eens bij Citroen zelf binnen gekomen en ik kan me niet voorstellen dat er nooit eens een "officieel" antwoord op binnengekomen is.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Dyane koppen zijn gelijk aan 2cv koppen.
Ik schat dat de meeste koppen nooit gereviseerd zijn, is bijna niet nodig.
Zelf heb ik nu 110.000km loodvrij gereden met een blok van de sloop.
Geen overmatige slijtage van de kleppen geconstateerd,
kleppen hoeven elke 10.000km, 1x per jaar,nauwelijks gesteld.
Zelfs het 18pk blokje in mijn eend rijdt gewoon op euro 95, zonder enige vorm van loodvervanging.
Maar als je het nodig vind, ga je gang.
Ik schat dat de meeste koppen nooit gereviseerd zijn, is bijna niet nodig.
Zelf heb ik nu 110.000km loodvrij gereden met een blok van de sloop.
Geen overmatige slijtage van de kleppen geconstateerd,
kleppen hoeven elke 10.000km, 1x per jaar,nauwelijks gesteld.
Zelfs het 18pk blokje in mijn eend rijdt gewoon op euro 95, zonder enige vorm van loodvervanging.
Maar als je het nodig vind, ga je gang.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Kulio.Je zet de site er niet bij.Maar neem van mij aan dat de koppen van
de 602cc motoren sinds 1966,toen de nieuwe motor in de AMI6 is geplaatst nooit meer is gewijzigd (zie onderdelenboek)Mijn 41 jaar ervaring bij Citroën heeft me ook tot magazijnchef gebracht.Dus alle 602cc motoren na 1966 kunnen op loodvrij.Als je twijfelt mag je mij het
adres geven waar je jouw stukje heb gelezen via een PM
de 602cc motoren sinds 1966,toen de nieuwe motor in de AMI6 is geplaatst nooit meer is gewijzigd (zie onderdelenboek)Mijn 41 jaar ervaring bij Citroën heeft me ook tot magazijnchef gebracht.Dus alle 602cc motoren na 1966 kunnen op loodvrij.Als je twijfelt mag je mij het
adres geven waar je jouw stukje heb gelezen via een PM