Inrijden. ‘Theorie’ en komende praktijktest

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 27 feb, 2010 12:45

Punky schreef:Done. ;-)
:lol: :lol: aha okay Dolf!

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » za 27 feb, 2010 13:10

Bedankt voor de tip Bertje en merci Punky voor aanpassingen, scheelt ons weer een "hoop werk" :wink:

Onderhoud hebben wij altijd heel lui uitbesteed. Na 10 jaar vaste klandizie worden we nu hiermee geconfronteerd...
Zoals gezegd, duur lesgeld, en voortaan vaker zelf onder de kap koekeloeren.
Het vervelende is dat ik (Hans) wel de nodige theorie kennis heb, maar sleutelruimte, tijd en advies & begeleiding mij hier ontberen.
Affijn, voortaan moeten we voor groot werk wat verder van huis, voor het kleine onderhoud toch meer zelf er in duiken.

Hopelijk kunnen we Doris D. komende week weer ophalen. Het weer knapt ook al aardig op, dus inrijden is bepaald geen straf; lekker op de achterafweggetjes, komt allemaal in orde :D

We zijn nu wel extra benieuwd naar de ervaringen van de TS van dit draadje; Hoe staat het daarmee Charl?? Hoe is het inrijden jou vergaan??
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 28 feb, 2010 09:21

Ik heb gister ongeveer de eerste 150 km's gereden met het gereviseerde acadiane blok.
Wat me gelijk opviel is dat het in de auto stiller is en dat de uitlaat een zwaardere brom produceert.
Ik heb eerder een 6 ingereden met alleen nieuwe zuigers en cilinders en die heb ik voorzichtig ingereden, en toen vond ik dat je bij de eerste tientallen kilometers echt kon merken dat de motor nog niet los was.

Met de acadiane heb ik na het warm rijden gevarieerd met snelheid van 50 tot 90 (later 100) en het zelfde in zijn 3 van 40 tot 80 (later 90)
en dit met tegen- en voor de wind.
En op een gegeven moment begon ik het blokje wel een beetje te ruiken.....
Ook gereden over binnendoorweggetje's met wisselende snelheden en belastingen.
En ik moet zeggen, het blok voelt nu al los aan, wel valt het me tegen hoeveel geluid het stationair draaiend blok heeft, en dan vooral het carter zelf.
Helaas ga ik voorlopig niet verder met inrijden, ik heb nl. een olielek :cry: en de APK loopt af op 10-3, en die wil ik wat later hebben, dus de auto komt een maandje niet meer op de weg, en die maand gebruik ik om het olielek op te sporen en te verhelpen.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » zo 28 feb, 2010 12:13

Idd eerst die lekkage verhelpen...
Inrijden kan op vele manieren, maar zonder olie wordt het niks.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 2 mar, 2010 19:59

Het olielek valt gelukkig mee, ik heb er nu ruim 500 km opzitten, en ik moet zeggen, het steviger inrijden voldoet mij tot nu toe wel, de eerste 150 km is het oliepeil gezakt van half naar iets boven het minimum, en dat met een olielek :!:
Toen peil bijgevult tot max. en daar staat hij nu nog bijna op, ik kan me herinneren dat dat bij mijn Eend die ik rustig heb ingereden, wel anders was, die nam meer!!!

Ik gebruik nu al af en toe het maximale vermogen, dat moet wel als je een acadiane tegen de wind in stuurt :cry:
Wel houd ik dat maar een paar kilometer vol, dan neem ik weer een afslag of de parallelweg, of ze hebben er een rotonde ingelegd zodat het motortje weer even op adem kan komen :wink:

Het motortje voelt inmiddels al lekker los aan, afhankelijk van het weer nog een of twee honderd km er bij en dan gaat ie definitief de garage in, maar mijn indruk over het steviger inrijden is zeker positief, ben ook blij dat dit topic net nu weer actief werd :D

Let wel, ik weet niet of dit ook voor big bore werkt :roll:

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » di 2 mar, 2010 22:04

BB's zijn gevoeliger voor warmlopen, hebben dunnere wanden.
Morgen horen we of hij weer de weg op kan en mag (qua APK)

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » do 18 mar, 2010 20:22

En, word er al ingereden en zo ja hoe?

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » do 18 mar, 2010 22:20

Ja, ja, ja,
Doris D. is weer on the road :-)
De eerste 100 km zijn door de garage zelf gereden om er zeker van te zijn dat het blok goed loopt, niet lekt en algemeen OK is.
Vanuit Zutphen zijn we via de B weggetjes in drie etappes (koffie drinken, pannekoeken eten tussenstopjes) weer naar Eendhoven gereden. Heeeel relaxed dus 8)
Nu regelmatig niet te lange ritten op de B weggetjes; Veel wisselende toerentallen, niet boven de 4000 tpm. Dat is dus schakelen bij 20, 40, 60 en in z'n 4 tot 80 max.
Af en toe ook even laten werken: in z'n vier het pedaal bij 40 km/h neerdrukken tot er 80 op de teller staat. (en dan weer loslaten ivm toerental) afremmen op de motor en weer "gewoon" verder rijden.
Over ca. 700 km de 1000 km beurt (olie en kleppen) en daarna nog een tijdje rustig aan.

Dat wordt weer geduld en zelfcontrole oefenen :wink:

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » za 29 mei, 2010 12:46

Vervolg inrijden...

Wij zijn nu 2000 km verder.
Bij 1000 km kleine beurt gedaan en tot nu toe niet meer dan 4000 tpm gereden.
Motorblokje loopt als een naaimachientje. Start koud en warm zonder sputteren en verbruikt bijna geen olie (300 ml tot nu toe)
Benzineverbruik is (zeker voor de lage vermogens waarbij wordt gereden) nog wel aan de hoge kant: 1:16. Ik denk wel dat dit te verklaren is door de "oversizede"sproeierbezetting die voor de inrijperiode zorgen dat de motor nooit te schraal (heet) loopt.
Volgens de inrijinstrukties* van de leverancier kunnen we de komende 2000 km optoeren tot 5000 tpm, dus schakelen bij 25, 50, 75 en in 4 max. 100 km/h

*)
1. Na 1000 Km. moet de motor een beurt hebben: olie en oliefilter verversen en kleppen stellen.
2. De eerste 2000 Km mag de motor maximaal 4000 toeren per minuut draaien
3. van 2000 tot 4000 Km maximaal 5000 toeren per minuut
4. van 4000 tot 5000 Km maximaal 6000 toeren per minuut, maar nog steeds niet op de snelweg.
5. na 5000 Km is de motor ingereden en kan rustig volgas gegeven worden.

Is aan de heel erg voorzichtige kant, maar de toleranties op BB cylinders zijn krap, dus wij houden ons maar braaf hieraan.

Hoe is het met de rest van de inrijders vergaan?

Charl??? Dit is jouw draadje, laat eens weten van jouw wederwaardigheden?
Bertje? Hoe houdt jouw Aca zich?
Ramon, weer BB's of nu voor de 4e keer niet meer?

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 30 mei, 2010 08:27

Poe, dat is wel heel erg voorzichtig zeg, maar BB is idd heel gevoelig, dus doe maar wat de fabrikant zegt.
Ik heb hem zeker niet zo voorzichtig ingereden, ik had voor 1000 km af en toe al even plankgas, niet om de snelheid, maar omdat een acadiane nogal moeilijk tegen de wind inkomt.

Wel kan ik binnenkort overnieuw gaan inrijden, de ratel wat de reden was voor de revisie, was na de revisie niet weg, dus na 2000 km. heb ik het blokje weer verwijderd en gedemonteerd, en de krukas bleek niet meer de reviseren, dus er moet een andere krukas komen.
Ook word het nokkenaslager vervangen, er gaat nu een nieuwe okiepomp in, en ik ga niet de originele zuigers hergebruiken, maar 9.0 zuigers met nieuwe zuigerveren, dus ik kan dan weer van voor af aan beginnen :cry: :cry:

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mei, 2010 12:11

Mijn bb reed 1 op 12,5 hoor!! Had ook die BCC bigboresproeiers! Vind 1:16 knappe score wat reed je eerst dan?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » zo 30 mei, 2010 12:11

Oei,
da's niet tof Bert. :cry:
Als je zo doorgaat heb je hem net voor de WM in Frankrijk wel weer op orde :wink:

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Doris D. » zo 30 mei, 2010 12:18

thomaaas schreef:Mijn bb reed 1 op 12,5 hoor!! Had ook die BCC bigboresproeiers! Vind 1:16 knappe score wat reed je eerst dan?
We hebben dat een poosje vrij precies bijgehouden omdat de bezinemeter het toen niet deed en dan wil je toch weten of je de volgende pomp nog haalt...
Afhankelijk van rijstijl, (bij 90-100 op de langere ritten) zo'n 1:18 tot 1:20. Dat was wel na de powerbankdag, met optimale sproeierbezetting en paupertube.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 30 mei, 2010 14:49

Zo! Dan rijdt je trouwens ook niet zo hard als ik meestal rijdt, maar wel hele nette score! Ben benieuwd wat ik ga rijden met visa blokje straks! Heb dan sportluchtfilter paupertube, 630 nokkenas om 644 zuigers met 644 krukas en een acadyanebak erachter! Ohja en 123 ontsteking! :D
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » zo 11 jul, 2010 01:16

Ik las zo hier en daar berichten over warmgelopen cilinders.

De clou zit hem niet in het volgas alleen maar in etappes van 15 a 20 keer volgas totdat de snelheid niet meer verder toeneemt, dan gas helemaal los en terugzakken tot de 45.
Dat laatste is essentieel voor de motorkoeling en afvoer van slijpsel.

En ook essentieel trouwens: eerst een kwartiertje rustig warmrijden voordat je de eerste keer volgas geeft.

Ik heb de eerste 100 km zo ingereden en het verliep probleemloos. Hij rijdt mooi pittig.

De eerste 2 -3 acce- en deceleraties kwam ik amper boven de 80 km/u uit en langzaam begon hij meer snelheid te halen.
Na een km of 80 zat ik bij de 100, het was zienderogen resultaat.
En de bougies vertellen veel goeds.

De conventionele manier zie ik als een soort brainwashende misleiding om je vaker in de garage te krijgen, dit is wat experts ook zeggen.

De theorie achter het volgas, alleen dan worden de ringen echt goed tegen de wanden gedrukt en waarom, waarbij de boel goed op elkaar in slijt, vind ik erg solide en lijkt mij niet te overtreffen.

Opvallend is dat vooral tuners deze methode gebruiken. En waarom zou je dat doen en riskeren dat je het einde van een race niet haalt?
Er moet dan toch iets heel goeds in schuilen.
Het zijn techneuten die zich niet bezig houden met wat hoort maar vooral met experimenteren.

Je kan discussieren wat je wilt denk ik maar met de voorzichtige methode lijkt mij geen enkele zinnige theorie te bedenken waarom het optimaal zou zijn voor het inrijden anders dan de angst voor een warmloper.
En ja, dat kan als je je niet exact aan de inrijregels bij de volgasmethode houdt, het ligt nogal gevoelig en ik kan me indenken dat mensen er wat huiverig voor zijn vooral ook omdat het tegen de (misleidende) professionele adviezen ingaat.

De echte professionals die motoren testen en inrijden aan het einde van een de productiecyclus doen echter niets anders dan het gas vol opendraaien.

Ik heb daar eens op zitten letten bij documentaires op discovery over bijvoorbeeld de bmw en kawasaki productielijnen en na warmdraaien was het letterlijk volgas richting de hoge toeren op de rollenbank.

Fabrieksmedewerkers onderschrijven ook de onzin achter de officiele inrijmethoden.
De fabriek dekt zichzelf zo in tegen warmloopclaims en een minder goed ingelopen motor levert de garage meer inkomsten op.

Het gaat dus over geld, het is wat dat betreft net politiek: never an honoust answer.
En ja, zoals eisenhower in de jaren '40 en kennedy in 1961 al verklaarden wordt de politiek als een marionet bestuurd door het bedrijfsleven dus verbazingwekkend is het allemaal niet.

Plaats reactie