Pagina 3 van 4
Geplaatst: ma 29 dec, 2008 16:13
door thomaaas
jaaaah idd gewoon goed remreiniger erop doen eerst, knapt al een stuk op denk ik. en anders achterremmen afstellen, dat is ook nog prima zelf te doen (als het nog af te stellen is, maar waarschijnlijk heb je daar nog dezelfde remschoenen zitten als 2o jaar geleden en kun je die het beste vervangen).
Geplaatst: ma 29 dec, 2008 18:43
door //sander//
Morgen eens de remmen uit testen door op een verlaten stuk eens krt te proberen remmen en kijken hoe vlug ik kan stilstaan. kijken wat et geeft as ik rem zo ver mogelijk intrap.
Maar ik maak binnenkort een afspraak in de garage om het complete remsysteem te controleren en de nodige onderdelen te vernieuwen.
Eerst nog een goede 2cv garage zoeken in de buurt van kortrijk, als iemand een adres weet mag je dit altijd laten weten via pm
Ik leer hier in ieder geval een hoop bij.
Geplaatst: di 30 dec, 2008 08:36
door Gerard2cv
Sander,kijk even op 2cv alledag en je kan zo een dealer in de buurt vinden
Geplaatst: di 30 dec, 2008 16:13
door thomaaas
hmm kunt t ook zelf proberen, remreiniger spuiten en cilinders testen met n schroevendraaier kan iedereen, echt veel mis kan er ook niet gaan.
Je moet ergens beginnen!!!

(al begon mijn sleutelervaring met het terugplaatsen van de knipperlichthendel)
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 10:08
door //sander//
Zal eens achter remreiniger gaan, maar dit zal voor volgend jaar zijn
gisteren eens de rem hard ingetrapt als ik aan een 30km/uur reed.
Sta redelijk vlug stil maar het is niet da m'n wielen blokkeren.
Je voelt auto vooroverhellen en een licht schokkend gevoel.
Maar volgende week eens met remreiniger aan de slag gaan.
En dan ergens in januari een afspraak maken bij de garage indien ik niet tevreden ben met resultaat.
Sander
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 10:22
door dyane_maniac
mocht remmenreiniger resultaat boeken (er zit dus olie of vettigheid op de schijven), laat dan wel goed nakijken waar die olie vandaan komt en laat dit ook verhelpen.
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 12:11
door Gerard2cv
Voor LHM op te kossen kan je het beste wasbenzine gebruiken
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 14:45
door TB
Zou natuurlijk zomaar kunnen dat een remklauw aan het lekken is en dat de schijf daarom vet is en schokt.
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 17:43
door Gerard2cv
TB,dit ging over slecht remmen en de vertraging niet halen
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 18:23
door TB
Dus dan kan het ook veroorzaakt worden door een lekkende remklauw.
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 21:14
door jeroentje
Ik zal wel nu de hele gemeenschap over me heen krijgen, maar kan dit commentaar niet laten. Iemand zonder blijkbare sleutelvaardigheden wil aan zijn remmen gaan sleutelen, en het enige wat ik lees is teun de beun oplossingen.
TS ga aub naar iemand met verstand van zaken. Een garage vriend of kennis. GA NIET KLOTEN MET JE REMMEN.
Geplaatst: wo 31 dec, 2008 21:53
door supercees
je hebt gelijk jeroentje. ik doe veel aan m'n eend zelf, behalve de remmen.
Geplaatst: do 1 jan, 2009 01:12
door dyane_maniac
jeroentje schreef:Ik zal wel nu de hele gemeenschap over me heen krijgen, maar kan dit commentaar niet laten. Iemand zonder blijkbare sleutelvaardigheden wil aan zijn remmen gaan sleutelen, en het enige wat ik lees is teun de beun oplossingen.
TS ga aub naar iemand met verstand van zaken. Een garage vriend of kennis. GA NIET KLOTEN MET JE REMMEN.
ik heb alles net nog van a tot z nagelezen, maar ik kan echt geen bericht vinden waarin aangemoedigd wordt tot teun de beun oplossingen. lees het voor de grap eens na.
er wordt meerderemalen verwezen naar een specialist bij twijfel. verder worden er alleen mogelijkheden genoemd van wat er mis zou kunnen zijn. de enige "teun de beun" oplossingen die gegeven werden zijn: testen op een verlaten (!) parkeerterrein of de remmen het daadwerkelijk slecht deden of dat het wennen was. (deze test is met 30 km/hr genomen). Verder is genoemd de schijven ontvetten. lijkt me nou niet een klusje waar je veel mee kan verkloten, ook als leek niet. ik verwijs nog dat dit niet de oplossing is totdat de oorzaak van de evt vettigheid is weggenomen (LATEN verhelpen staat er) en als laatste check staat beschreven dat je mogelijk zou kunnen kijken of de klauwen gangbaar zijn. ook niet een klusje waar snel iets mis mee kan gaan.
in dit topic wordt m.i. niet geroepen "ga zelf lopen beunhaazen" roep proffesionele hulp n als het je pet te boven gaat, maar iemand zal zelf die overweging moeten maken.
ik ben het verder helemaal met je eens dat je aan remmen niet moet gaan lopen prutsen hoor. alleen vind ik niet dat daar in dit topic toe wordt aangezet. als het enige advies mag zijn " ga naar de dealer" kunnen we het technische deel van het forum ook wel sluiten.
douwe
oja iedereen de beste wensen en veel goede km's gewenst natuurlijk!
Geplaatst: do 1 jan, 2009 09:23
door jeroentje
Ik zeg ook niet dat er toe word aangezet. Maar ik zie weinig opbouwende stappen plannen. Er worden wat losse dingen geroepen zonder dat TS er denk ik echt verder meegeholpen word. En als je wilt beginnen met sleutelen begin dan niet te oefenen op de remmen. Is een redelijk simpel klusje je remmen doen, maar als je als beginner iets over het hoofd ziet/niet goed doet kan het zijn dat de gevolgen minder leuk zijn. Daar komt bij dat je van de professionals op het forum hebt gehoord dat je het zo goed doet en dus volledig op je werkzaamheden vertrouwd.
Een eend hoort nu eenmaal goed te remmen, doet hij dit niet dan is er iets niet goed. Bij remproblemen eerst eens basis dingen doen, achter de trommels opengooien en kijken of alles gangbaar is en niet lekt. Controleren of er genoeg voering op de schoenen zit. Daarna achter remmen stellen. Dit secuur doen ! Dan LHM vervangen en systeem doorspoelen. Dan controleren of voor alles gangbaar is en lekvrij. En indien blokken vet zijn kun je deze weggooien. Evt oorzaak van de vette bende moet idd weggenomen worden.
Kun je je rempedaal 'oppompen' zit er lucht in het systeem of de remschoenen zijn al een aardige tijd niet meer gesteld. Het kan dan ook zijn dat hoofdremcilinder aan gort is.
Eenden beginnen oude wagens te worden die door (vorige) eigenaren niet altijd goed onderhouden zijn. Dus als je een andere koopt kan het weleens voorkomen dat je de rotzooi van een ander moet opruimen. Het spul is allemaal niet zo duur, dus vertrouw je het niet dan gewoon alles vervangen en klauwen reviseren, kun je er weer jaren tegen aan.
Geplaatst: do 1 jan, 2009 15:55
door dyane_maniac
jeroentje schreef:Ik zeg ook niet dat er toe word aangezet. Maar ik zie weinig opbouwende stappen plannen. Er worden wat losse dingen geroepen zonder dat TS er denk ik echt verder meegeholpen word. En als je wilt beginnen met sleutelen begin dan niet te oefenen op de remmen. Is een redelijk simpel klusje je remmen doen, maar als je als beginner iets over het hoofd ziet/niet goed doet kan het zijn dat de gevolgen minder leuk zijn. Daar komt bij dat je van de professionals op het forum hebt gehoord dat je het zo goed doet en dus volledig op je werkzaamheden vertrouwd.
a. Lees ik in je eerste bericht toch min of meer dat er aangezet zou worden tot het zelf sleutelen aan remmen door een beginner mbv teun de beun oplossingen!
b. Als je een stappen plan mist, draag dan zelf iets constructiefs bij ipv dingen te beweren die niet waar zijn!
c. Beweer je in je eerste bericht dat de topicstarter
zelf wil gaan sleutelen aan zn remmen. Vreemd, want dat lees ik nergens en zou ik ook afraden! Er wordt gevraagd of het remmen van zijn eend normaal is en wat er evt mis zou kunnen zijn.
d. In je eerste bericht heb je het over teun de beun oplossingen. Ik lees geen
oplossingen ik lees alleen: "test of de eend echt slecht remt", "ga naar een specialist bij twijfel" en verder worden er mogelijke
oorzaken genoemd en simpele tests om deze te checken.
e. Vervolgens kom je, in jouw tweede bericht, met een volgens jou correct basis stappenplan beginnende bij: haal de achterremmen open! Niet echt een klusje waar ik de topicstarter toe in staat zie. Een beetje tegenstrijdig met wat je eerder schrijft. Ik geef ik zo'n advies/stappenplan dus niet omdat DAT mogelijkerwijs aan zou kunnen zetten tot sleutelen zonder de benodigde kennis/ervaring wat mogelijk (waarschijnlijk) gevaarlijke situaties oplevert. [Bovendien denk ik eerder aan de voorremmen bij een slechtremmende eend. En voor ik helemaal de achterremmen openhaal check ik liever even of het iets bassaals is als vette schijven, iets wat best vaak voor komt, voor ik de boel uitelkaar haal.] En overige door jou genoemde adviezen zijn al in het topic genoemd.
Kortom, er worden m.i. alleen mogelijke oorzaken genoemd in dit topic en simpele tests om achter deze oorzaken te komen. Ik geef toe dat dit het probleem zelf niet verhelpt, maar hopelijk wel enig inzicht geeft aan de topicstarter zodat deze beetje bij beetje z'n eend steeds beter begrijpt zodat hij op een dag wel zelf dit soort dingen op kan lossen of anders iig weet hoe het werkt. Voor daadwerkelijke reparaties aan de remmen wordt meerdere keren verwezen naar een specialist!
douwe