Pagina 3 van 4
Geplaatst: zo 1 feb, 2009 20:45
door björn
hey ik heb nog ff je pijlstok pijpje zwart gespoten en de smeer lijding in de zinkprimer gezet en de olli filter er op geschroeft
Geplaatst: zo 1 feb, 2009 21:44
door Deuche Fester
Thanks dude!
Kan ik dinsdag lekker verder! Lijkt erop dat ik de motor alweer terug kan hangen tegen die tijd! Zou het zover zijn? Dinsdag na maanden weer voor de eerste keer starten?
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 00:06
door tha pip
zou wel weer chill zijn hee... kan ik eindelijk binnen sleutelen
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 10:09
door Deuche Fester
tha pip schreef:zou wel weer chill zijn hee... kan ik eindelijk binnen sleutelen
Hehe, ja jij moet momenteel constant in de kou staan inderdaad.
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 12:37
door björn
lat mar lekker buiten staan anders komen al die ziektekiemen naar binnen
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 13:10
door Deuche Fester
björn schreef:lat mar lekker buiten staan anders komen al die ziektekiemen naar binnen
Wie noem jij een ziektekiem
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 18:19
door tha pip
thnx bro
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 18:19
door Ramon
waar heb je ze nou uiteindelijk vandaan??
hoorde niks meer zegmaar
Geplaatst: ma 2 feb, 2009 22:46
door Deuche Fester
Ik heb ze uiteindelijk gehaald bij Lepatron, welke ze de volgende dag al voor me binnen had.
Geplaatst: di 3 feb, 2009 10:34
door dyane_maniac
Thadeez schreef:Nog 1 vraag... het eerder genoemde kleine keerringetje dat in het gat zit midden tussen de 5 gaten voor rekbouten... moet er op die plek ook nog een naaldlager tussen?
zie mijn berichtje van 28 jan,. of een naaldlager of een bronzen busje
Geplaatst: di 3 feb, 2009 11:08
door Deuche Fester
dyane_maniac schreef:Thadeez schreef:Nog 1 vraag... het eerder genoemde kleine keerringetje dat in het gat zit midden tussen de 5 gaten voor rekbouten... moet er op die plek ook nog een naaldlager tussen?
zie mijn berichtje van 28 jan,. of een naaldlager of een bronzen busje
Hm, ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. misschien nog op de prise as. Vanavond even goed bekijken. Zit ie er zeker weten op, of alleen voor bepaalde bouwjaren?
Geplaatst: di 3 feb, 2009 12:30
door dyane_maniac
dan denk ik dat je een bronzen lagertje (busje) hebt
Geplaatst: di 3 feb, 2009 12:33
door björn
mischien hoord er wat te ziten maar heeft er niet gezeten
je had ook al 2 verschilende koppen
Geplaatst: di 3 feb, 2009 13:17
door dyane_maniac
björn schreef:mischien hoord er wat te ziten maar heeft er niet gezeten
je had ook al 2 verschilende koppen
zou kunnen, maar ik denk dat je m niet ziet. (ik had ook gekeken en dacht dat er ook nix zat. hoorde later dat daar een bronzen busje (hoort te) zitten. je schijnt die er uit te kunnen krijgen door vet in te doen en dan met een passend stukje as (prise as?) het vet erin te drukken. hierdoor druk je het busje eruit) dat is tenminste wat ik van heb horen zeggen
Geplaatst: wo 4 feb, 2009 11:48
door Deuche Fester
Björn had zowel de peilstokpijp en de olieleiding mooi zwart gespoten. Deze laatste heb ik geplaatst met nieuwe pakkingen.
Oliekoeler gemonteerd, een beetje wrikken en draaien maar hij past precies! Was namelijk een tweedehandsje. Tevens voorzien van nieuwe rubbertjes uiteraard.
Nieuwe bougies erin.
Gloednieuwe koppelingset erop gezet.
Niet vergeten deze erin te draaien met nieuwe pakking
En dan, het stellen van de kleppen. Nou zijn er meerdere methodes maar ik hield me aan de wijze beschreven in de Haynes. Al draaiend aan het vliegwiel zal je aan een kant zien dat de kleppen open en dichtgaan. Begin bij 1 klep, en zodra deze volledig open is (klepveer is maximaal onder druk) dan kan je dus dezelfde klep in de andere cilinder stellen. Als je dit gedaan hebt, herhaal je het voor de overige kleppen.
Een andere methode zou zijn, dat als de kleppen aan de ene cilinder bezig zijn met open/dichtgaan, je aan de andere kant beide kleppen kunt stellen. Dit werkt ook.
Kleppendeksels schoonmaken, oude rotte pakking eruit en een mooie nieuwe erin. Alvorens ik de kleppendeksels erop zette heb ik nog effe flink met wat smeerolie gespoten om geen droge delen te hebben bij de initiele start.
En zo is het boeltje weer goed in elkaar. Ook even alvast de benzineslang op de pomp gezet.
Pip was nog aan het kleautvieaulen met zijn dynamo. Erg maf dat hij op de accu gewoon boven de 17V meet wanneer de motor draait (als deze uit is en er wel contact gemaakt wordt komt ie niet boven de 14V uit).
Andere spanningsregelaad helpt niet. Rare is, met een andere aarding meten we gewoon 13V op de + van de dynamo... Hij heeft gisteren nog een nieuwe aarding getrokken voor de dynamo, geen idee hoe dat is afgelopen.