Pagina 3 van 5

Geplaatst: vr 2 dec, 2011 19:16
door backfire
Carbtune meet alleen vacuum en geen drukverschillen.

Geplaatst: za 3 dec, 2011 10:08
door Le Patron
ejfrolich schreef:Mijn carbtune heeft een schaal in cn Hg. Dit is geen kwik meter. Het werkt met uitgewogen staafjes in een lagersysteem. Ernst-Jan

Ja maar stel je zou 5 cm onderdruk hebben, dan heb je op jouw meter 4 mm HG, dat is veel onnauwkeuriger.

Geplaatst: di 6 dec, 2011 18:53
door ejfrolich
Ok, het zal zo zijn. Volgens mij is het alleen maar nodig te weten dat er onderdruk is en dat die blijft op hogere toerentallen.

Ik ga het eens proberen als het weer een beetje weer is. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

goede kant

Geplaatst: wo 7 dec, 2011 08:37
door Le Patron
Daar heb je gelijk in zolang je maar aan de goede kant zit, en dat goed kunt zien.

De aantal cm of mm is minder van belang.

Geplaatst: vr 14 jun, 2013 22:41
door Rens
Ik ben benieuwd wat de experts hier van zeggen:

http://2cv1980.blogspot.nl/2013/06/blau ... meten.html


Het is niet een heel duidelijke film, maar het contrast is genoeg om te zien wat er gebeurt:
bij stationair is er onderdruk, bij het oppakken van het toerental zakt de onderdruk (tot soms (bijna) bovendruk) om vervolgens tot meer onderdruk te komen dan met stationair toerental.

Kortom: is de vulpijp toe aan vervanging? De motor verbruikt veel olie en rookt bij soms erg, soms helemaal niet.

Ben benieuwd,

Rens

Geplaatst: za 15 jun, 2013 09:04
door Gerard2cv
Hallo Rens,Voor zo ver ik heb kunnen zien,blijft er vacuum aanwezig en zou de vulpijp nog voldoen.Je kan eens proberen om niet altijd met een maxium oliepijl niveau te rijden,maar meer richting minimum peil
Het is goed mogelijk dat de valveseals niet goed meer zijn

vacuum

Geplaatst: za 15 jun, 2013 10:27
door Le Patron
Oliepeil kan zeker uitmaken, klopt.

Maar nu moet je de meter eens aansluitne en er mee gaan rijden.

Kijk dan eens wat er gebeurt. En maak eens een filmpje, ik ben benieuwd of er verschil is.

Geplaatst: di 18 jun, 2013 09:12
door Rens
Gerard2cv schreef:Hallo Rens,Voor zo ver ik heb kunnen zien,blijft er vacuum aanwezig en zou de vulpijp nog voldoen.Je kan eens proberen om niet altijd met een maxium oliepijl niveau te rijden,maar meer richting minimum peil
Het is goed mogelijk dat de valveseals niet goed meer zijn
Oke, dank! Ik zal eens kijken hoe het oliepeil staat. Ik ga zoiezo de motor een beurt geven.
Oliepeil kan zeker uitmaken, klopt.

Maar nu moet je de meter eens aansluitne en er mee gaan rijden.

Kijk dan eens wat er gebeurt. En maak eens een filmpje, ik ben benieuwd of er verschil is.
Bedoel je na de motor goed warm geworden is en dan nog eens te meten? Of bedoel je tijdens het rijden te meten? Oftewel tijdens een meer belaste motor?

Dank voor het advies en meedenken! :)

Groeten,
Rens

olievulpijp

Geplaatst: di 18 jun, 2013 09:16
door Le Patron
Tijdens het rijden.

Dan kun je ook meten bij het accelereren.

Geplaatst: di 18 jun, 2013 09:39
door Gerard2cv
Hoe zien jullie dat voor je,Rijdend vacuum meten?

onderdruk

Geplaatst: di 18 jun, 2013 10:13
door Le Patron
Zo:

http://youtu.be/NPXUaTrGorE

Even voorbij de helft wordt het duidelijker.

Re: onderdruk

Geplaatst: wo 19 jun, 2013 07:57
door Rens
Le Patron schreef:Zo:

http://youtu.be/NPXUaTrGorE

Even voorbij de helft wordt het duidelijker.
Hmmm,... Jammer dat ik de leiding net te kort daarvoor heb afgesneden, misschien kan ik daar een oplossing voor vinden,...

Dank voor de tips!

olie druk meter

Geplaatst: do 12 sep, 2013 16:19
door erictej
Is het niet mogelijk op het blok een gewone oliedruk meter te monteren

Geplaatst: do 12 sep, 2013 17:37
door Boudewijn
Een oliedruk meter kun je ook monteren, maar de hier beschreven meter meet de onderdruk in je motor. Kijk anders even op mijn site, daar staat een uitleg. Als het ventiel in de vulpijp kapot is krijg je geen onderdruk en zal de motor olie gaan lekken.

Geplaatst: di 15 okt, 2013 11:27
door AcaMarcel
Bij deze mijn filmpjes, van mijn onderdruk meting; 1e meeting gaf aan dat mijn olievulpijp niet goed functioneerde; tijdens stationair had ik nog wel een mooie onderdruk, maar zodra ik gas gaf, blies het blok er veel olie uit.

http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... =Olie1.mp4

Vervolgens had ik er een oliedruk ventiel van een Smart tussen gemonteerd, als proef, maar ook dit gaf niet het juiste resultaat.

http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... =Olie2.mp4

Dus daarna maar gewoon een nieuwe vulpijp gekocht, en die werkt prima!!!

http://s73.photobucket.com/albums/i203/ ... 009012.mp4

P.s. nu achteraf besef ik wel dat ik mijn meet-plankje eigenlijk op de grond had moeten zetten, maar ach, het resultaat mag duidelijk zijn hoop ik.