Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
- echte eendrijder
- Regelmatige poster
-
- Heavy user
ook ik (of eigenlijk die anarchistische ente) heb weer apk, om 16:57 afgemeld. van te voren preventief de stuurkogelhoesjes vervangen that's it.
hoe meet je trouwens speling op de voorwiellagers? volgens de keurmeester zat daar (welliswaar binnen de marge) wat speling op. ik vermoed een combi van fusee, stuurkogel en lager speling.
hoe meet je trouwens speling op de voorwiellagers? volgens de keurmeester zat daar (welliswaar binnen de marge) wat speling op. ik vermoed een combi van fusee, stuurkogel en lager speling.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
ja alleen heb ik een voorwiellager nog nooit geluid horen maken omdat het gerommel uit de bak alles overstemt (niet te letterlijk nemen natuurlijk) en tsja geluid... mijn wiellagers (achter) maken altijd wel geluid, maarja welk geluid is van de lagers en welk van de remschoenen etc. als ik mn wiellagers echt hoor grommen in een bocht is het tijd ze te vervangen. (heb ik schotland met 3 versleten wiellagers gereden die steeds meer begonnen te protesteren, maar ging allemaal goed. <-- let wel dit is geen advies)
- André Post
- Heavy user
-
- Heavy user
maar is er dus een duidelijke manier om wiellager speling van speling op de fusees en evt stuurkogels te onderscheiden en hoeveel speling is dan maximaal toelaatbaar? anyway, over wiellagers maak ik me niet zo heel erg druk. voor het echt gevaarlijk wordt merk je het wel.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
De speling van wiellagers staat zonder discussie in de wet en is nl 0,5%
Dus het wiel vrijhangen en vanuit het midden tot de plaats op de band meten (velg +halve bandhoogte: 2) en daar 0,5%van.Dat is de toegestane lagerspeling.380/2+(125/2)X0,5%=190+62,5=225,5X0,5%=1,125mm
Daar dan ook nog fusee en spoorkogels apart te meten
Dus het wiel vrijhangen en vanuit het midden tot de plaats op de band meten (velg +halve bandhoogte: 2) en daar 0,5%van.Dat is de toegestane lagerspeling.380/2+(125/2)X0,5%=190+62,5=225,5X0,5%=1,125mm
Daar dan ook nog fusee en spoorkogels apart te meten
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
-
- Veelvuldig poster
Ik heb ook weer APK sinds een paar weken! Mn eendenboer was op de wintersport dus de eend maar naar de citroendealer gebracht.
Voor 75 euro rijd ik weer een jaar. Hoefde niet veel te gebeuren, wat klein spul. Ze zijn alleen poos bezig geweest met koplampen afstellen. Ze hebben het gele licht eruit gehaald en er wit licht ingezet. Kwam anders niet door de keuring. Beetje vaag, eerder nooit problemen mee gehad.
Op citromobile maar weer gauw geel licht kopen.
Voor 75 euro rijd ik weer een jaar. Hoefde niet veel te gebeuren, wat klein spul. Ze zijn alleen poos bezig geweest met koplampen afstellen. Ze hebben het gele licht eruit gehaald en er wit licht ingezet. Kwam anders niet door de keuring. Beetje vaag, eerder nooit problemen mee gehad.
Op citromobile maar weer gauw geel licht kopen.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Twécévé schreef:Ze hebben het gele licht eruit gehaald en er wit licht ingezet. Kwam anders niet door de keuring.
Beetje vreemd.. Lampjes die het nog gewoon deden/doen (denk ik uit je verhaal op te maken) eruithalen en dan niet eens meegeven...Twécévé schreef:Op citromobile maar weer gauw geel licht kopen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Gele lampjes hebben vaak een "verstoord" lichtbeeld geloof ik.
Ben afgelopen vrijdag ook weer fluitend door de keuring gekomen.
Kapot stadslichtje en nieuwe ruitewissers....
Wel aanmerking van de keurmees dat m'n banden bij maximaal insturen aanlopen maar was geen afkeur.
Ook zat nummerplaat slecht leesbaar achter m'n Dakar voorbumper maar daar geen opmerkingen over gekregen.

Ben afgelopen vrijdag ook weer fluitend door de keuring gekomen.
Kapot stadslichtje en nieuwe ruitewissers....

Wel aanmerking van de keurmees dat m'n banden bij maximaal insturen aanlopen maar was geen afkeur.
Ook zat nummerplaat slecht leesbaar achter m'n Dakar voorbumper maar daar geen opmerkingen over gekregen.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
zo, weer een nieuwe apk. na voorgaande jaren waarin het wel erg makkelijk ging nu meer werk gehad: knipperlichten links, drie steekashoezen, twee nieuwe steekassen (niet voor de apk, maar scheelt een hoop gekraak), nieuwe koplampbeugel, chassisnummer leesbaar maken, roestschade herstellen en ander achterspatbord gemonteerd.
meteen 123-ignition erin laten zetten, betekende ook nieuwe bobine en nieuwe spanningsregelaar, nieuwe bougiekabels en nieuwe bougies. kleppen laten stellen, er stond er geen 1 goed, en een beurtje, dus nieuwe olie in motor en versnellingsbak, nieuw olie- en luchtfilter, overal de vetspuit op.
binnenkort tapijt plakken en hij ziet er dan weer goed uit.
meteen 123-ignition erin laten zetten, betekende ook nieuwe bobine en nieuwe spanningsregelaar, nieuwe bougiekabels en nieuwe bougies. kleppen laten stellen, er stond er geen 1 goed, en een beurtje, dus nieuwe olie in motor en versnellingsbak, nieuw olie- en luchtfilter, overal de vetspuit op.
binnenkort tapijt plakken en hij ziet er dan weer goed uit.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break