Pagina 25 van 91

Geplaatst: ma 13 aug, 2007 21:49
door siemen
ja gerad heeft gelijk
die klauw hoord volgens mij aan de andere kant van de bak!

Geplaatst: ma 13 aug, 2007 22:58
door Ronald
PS Gerard, snap nog steeds niet wat je bedoelt met de klauw? volgens de tekeningen zit het toch allemaal goed, waar ga ik dan de fout in?
De handremblokjes horen van voren te zitten.
Als de remklauw dan vervolgens niet meer past, heb je grote kans dat die dat aan de andere kant v/d bak weer wel doet.

Geplaatst: di 14 aug, 2007 08:20
door robin2cv
handremblokjes moeten vooraan. Mijn vader heeft het ooit in een ami ook terug ingezet dat de handremblokjes achteraan stonden dat rijd wel maar is gevaarlijk.
Waarom: Omdat de remblokken dan vooraan alleen door dat ijzeren staafje van de veer , om de blokken op zijn plaats te houden, tegen gehouden word. Je kan je voorstellen dat bij het remmen je blokken wat naar voorkomen , is het gepiep van remmen als er geen kopervet achteraan de blokken gedaan is. Moest dit veertje ooit afbreken dan bestaat de kans dat je blokken er vanaf schieten en dan ben nog niet thuis(of juist heel snel)
Robin

Geplaatst: di 14 aug, 2007 08:56
door backfire
inderdaad met dank aan de foto's

Afbeelding

Geplaatst: di 14 aug, 2007 18:17
door Evan
robin2cv schreef:handremblokjes moeten vooraan. Mijn vader heeft het ooit in een ami ook terug ingezet dat de handremblokjes achteraan stonden dat rijd wel maar is gevaarlijk.
Waarom: Omdat de remblokken dan vooraan alleen door dat ijzeren staafje van de veer , om de blokken op zijn plaats te houden, tegen gehouden word. Je kan je voorstellen dat bij het remmen je blokken wat naar voorkomen , is het gepiep van remmen als er geen kopervet achteraan de blokken gedaan is. Moest dit veertje ooit afbreken dan bestaat de kans dat je blokken er vanaf schieten en dan ben nog niet thuis(of juist heel snel)
Robin
Helaas ga ik je nu vertellen dat in elke ami met schijfremmen de klauwen "verkeerd om" zitten. Ik heb nog nooit gehoord dat dat fout is gegaan. Ook bij mijn eigen ami's zitten de handremblokjes aan de achterzijde. Het is alleen lastiger afstellen.
Het gepiep van de remmen is niet dat de blokken verplaatsen, maar de resonantie die ontstaat van het "schuren" van het remblok over het niet compleet gladde oppervlak van de schijf. Anders zou je maar een heel kort piepje kunnen horen aangezien die blokjes niet de hele tijd blijven verplaatsen als je langer dan een kort ogenblik remt.
Het kopervet dempt het resoneren, waardoor je minder last hebt van piepen. De mate van gepiep bij remmen ligt ook aan de conditie van je remblokken en het materiaal waar het van gemaakt is.

Geplaatst: di 14 aug, 2007 19:48
door backfire
In theorie moet het ook goed gaan, want als je achteruit rijdt vallen ze er ook niet uit, maar wat gebeurt er met een noodstop, dan komt er veel kracht op.

Op zich ben ik er niet zo bang voor, als de blokken er uit vallen, dan komt de zuiger tegen de schijf en rem je in princiepe nog met de achterremmen. Tot stilstand komen doe je wel, alleen thuiskomen kan een ander verhaal zijn.

Geplaatst: wo 15 aug, 2007 14:08
door thomaaas
'k zou 't maar eng vinden. Die dingen zitten zo gemaakt voor de veiligheid, dus als je het iets anders doet weet je niet wat er gebeurt. Misschien dat de klauwen van een Ami wel anders zijn dan die van een eend ofzo. Ik denk dat je beter af bent door die remmen ff goedom te zetten, kost je nog geen 5 minuten.

Geplaatst: wo 15 aug, 2007 17:02
door backfire
Nou kost wel iets meer als 5 minuten als je het goed wilt doen, zeker als ze al in gebruik zijn (ontluchten, leidingen losmaken)

Maar wees gerust de klauwen zitten nu zoals ze horen ;)

Vandaag weer wat klein spul gehaald, koperen remleidingen voor achter en dus ook zelf de beugeltjes om moeten zetten, leuk werk, ziet er weer toppie uit.

benzineleiding 3 meter en 2 klemmetjes

straks ook nog gereedschap maken om de draagarmmoeren vast te kunnen draaien. Uit het boek heb ik begrepen dat dit met 50nm moet, dus dat valt reuse mee.

Geplaatst: wo 15 aug, 2007 20:33
door thomaaas
Ja maar jij gebruikte ze nog niet, ontluchten zou nog niet hoeven ;)

enneehh foto's van je nieuw gemonteerde rem en brandstofleidingen? 8-)

Geplaatst: do 16 aug, 2007 08:41
door backfire
jahaa :D toestel lag thuis.

Ow en gisteren was ik dus bij Godfried, vierkant kunstof plaatje van de tank, daar moet je er dus 2 van hebben. Deze zit tussen de tank en het achterste beugeltje. Van Godfried een 2e gekregen (remember ik heb er maar 1), bedankt Godfried, klasse.

Geplaatst: za 18 aug, 2007 23:39
door backfire
Vandaag maat geholpen met zijn 1964 Ford F100 V8, waterkoeling bah. haha

toch nog wat kunnen fabrieken, maat heeft het snel even gelast met het staafje ;)

Afbeelding

Geplaatst: zo 19 aug, 2007 18:27
door backfire
het gereedschap in actie, met de momentsleutel mooi op 50nm vast gezet.

Afbeelding

en de remleiding van koper zoals hij straks komt te zitten. 2 mogelijke hulpstukken, 1 plat staal met uitsparing voor boutje of stuk hout met uitsparing voor boutje. We beginnen natuurlijk met het hout ;)

Afbeelding

Geplaatst: zo 19 aug, 2007 18:51
door Punky
In het laatste clubblad van de 4 en 6 club stond een PVC pijp met een sleuf. :wink:

Geplaatst: zo 19 aug, 2007 19:52
door bebe
backfire schreef:Vandaag maat geholpen met zijn 1964 Ford F100 V8, waterkoeling bah. haha

toch nog wat kunnen fabrieken, maat heeft het snel even gelast met het staafje ;)
Wow, mooi gereedschap! Ik zat me ook al af te vragen hoe ik die moeren straks op 50nm vast krijg...

Geplaatst: zo 19 aug, 2007 20:33
door backfire
yep en dat alles voor nog geen euro ;)