Pagina 4 van 8
Geplaatst: zo 4 sep, 2011 13:14
door backfire
scotchbrite en wat commandant of belgom alu.
Geplaatst: zo 4 sep, 2011 16:17
door 2cvmaarten
Scotsch brite en wd 40, meteen bescherming tegen roesten als jet het nog niet meteen monteert!
Geplaatst: zo 4 sep, 2011 19:02
door backfire
zuigers roesten niet

en commandant beschermt ook net zoals belgom alu

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 19:27
door 2cvmaarten
Niet vervelend bedoelt maar alle metalen roesten (corrosie)! misschien niet in de vorm van roest wat als eerste in je opkomt maar ze doen het wel!
Maar dacht dat ie ook de cilinders wou schoonmaken en daar doelde ik in eerste instantie op

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 19:47
door //sander//
Zal dit weekend de combinatie Scotsch brite en wd 40 eens uitproberen op de zuigers. Dit heb ik in huis.
De cilinders zelf zijn nog mooi.
Wat is de reden eigenlijk van zwarte aanslag op de zuigers?
Geplaatst: ma 5 sep, 2011 20:38
door backfire
Onverbrande resten
Geplaatst: vr 9 sep, 2011 17:56
door //sander//
Juist een afspraak gemaakt om mijn cilinderkoppen te reviseren en carburator ultrasoon te reinigen.
Nu vroegen ze enkel nog mijn carburator te demonteren omdat zo het effect van het reinigen nog beter is.
Daarmee dus begonnen vanavond. helaas niet veel tijd om al veel te doen.
foto's:
binnenkant:
vlotter:
Verder controleren ze de nokkenas en krukas ook nog eens op speling, en meten ze deze op. Dit als gratis service

Dit had ik zelf ook al gedaan, maar vertrouw zo'n bedrijf nog net iets meer.
Hopelijk blijkt dat ik dit zelf ook al goed had gecontroleerd, dan weet ik de werkwijze moest ik dit ooit nog eens doen.
Geplaatst: vr 9 sep, 2011 20:16
door AZL57
Nou vettig genoeg is ie die carburateur

Geplaatst: vr 9 sep, 2011 20:30
door 2cvmaarten
een ding weet ik zeker, dat ultrasoon bad zal hem goed doen!
Geplaatst: zo 11 sep, 2011 18:14
door //sander//
Zo vandaag toch nog even de tijd gevonden om wat aan de carburator te werken.
Jammer genoeg krijg ik deze niet veel verder uit elkaar zonder dat ik vrees dat ik iets beschadig. Enkel de vlotter eraf gekregen.
Maar alle asjes, en messing onderdelen durf ik niet veel kracht opzetten om te demonteren.
Heb ook nog nergens een handleiding gevonden die stap per stap aangeeft hoe je de carburator uit elkaar haalt.
een ding weet ik zeker, dat ultrasoon bad zal hem goed doen!
Inderdaad, na een dikke 10 jaar stof en vuil te staan verzamelen is hij redelijk smerig geworden.
Verder ook aan de zuigers en cilinders bezig geweest. Van mijn zo goed als nieuwe set wil ik dus de zwarte aanslag verwijderen op de zuiger.
Voor dat ik met deze aan de slag ben gegaan, eerst op mijn oude geprobeerd.
Zwarte aanslag minder klein beetje met de methode wd-40 en scotch brite.
Maar nu nog een vraagje: ik wilde de zuiger terug in de cilinder monteren, maar hoe houd je de zuigerveren best ingedrukt zodat zuiger in cilinder past?
Heb geprobeerd door een touwtje rond te binden, maar dit bleef prutsen om zuiger in cilinder te schuiven.
Welke methode gebruik je best? Of wat is jullie ervaring.
Geplaatst: zo 11 sep, 2011 19:59
door tweeceevee
Om de zuiger terug te plaatsen in de cilinderbus gebruik je normaal gesproken een zuigerveren klemband.( loop eens binnen bij een lokale garage, en vraag er een te leen, of neem het spul mee daar naar toe.)
Zonder dit ding gaat het ook wel, maar de olieschraapveer is een lastig ding.
Je kan proberen om een slangklem om de veren te klemmen en dan de zuiger voorzichtig in de cilinderbus te duwen, wel heel goed invetten.
let je er wel op dat de openingen van de veren 120graden t.o.v. elkaar gedraaid zitten.
Geplaatst: zo 11 sep, 2011 20:35
door AZL57
Een fiets klem werkt en ook een ingezaagde pvc buis die je samendrukt doet het.
Geplaatst: ma 12 sep, 2011 07:00
door Gerard2cv
Sander,De gasklepas alleen maar demonteren om hem te vernieuwen,omdat de schroefjes geborgt zitten
Geplaatst: di 13 sep, 2011 07:05
door //sander//
Sander,De gasklepas alleen maar demonteren om hem te vernieuwen,omdat de schroefjes geborgt zitten
Bedankt voor de tip. Denk dat ik de carburator zo zal laten reinigen. Heb hem nu in 2 gesplitst en de vlotter verwijderd.
Volgens mij moet dit voldoende zijn voor een ultrasoon bad.
Voor de zuigers zal ik eens kijken of ik zo'n klem kan gebruiken en anders eens proberen met een pvc buis.
Geplaatst: wo 5 okt, 2011 17:28
door //sander//
Vandaag een paar onderdelen gaan ophalen.
Gereviseerde cilinderkoppen:
Voor:
Na:
Krukas met nieuwe lagers (hoofdlagers, small end lagers, toplager):
Carburator ultrasoon gereinigd:
En nog een totaalplaatje:
Nu kijken wanneer ik tijd zal hebben om alles terug samen te bouwen.