motor --> opbouwen

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

motor --> opbouwen

Bericht door //sander// » ma 11 jul, 2011 16:48

Hallo,
Ik kan hier bij iemand in de buurt een motortje kopen die al een 10jaar bij hem in de schuur ligt.
Nu is het typeplaatje van deze motor weg. Hoe kan ik herkennen welk blokje dit is?
De motor ziet er hetzelfde uit als diegene die nu in m’n auto ligt (2cv6 van 1986).
Blok zit in ieder geval niet vast en ziet er voor 90% volledig uit.

De bedoeling van dit blokje zou zijn dat ik dit zelf probeer te reviseren om zo alles te leren kennen. Ik zou het graag aanpassen zodat ik op euro95 benzine kan rijden, en indien mogelijk ook loodvrij te rijden.

Is dit met de nodige aanpassingen te doen mogelijk?
Ik zou dit op dit blokje proberen zodat ik mijn blok die nu in de auto ligt niet verpruts.
Laatst gewijzigd door //sander// op za 7 apr, 2012 21:16, 7 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 11 jul, 2011 19:08

voor loodvrij hoef je niets te doen voor euro 95 zou je de compressie iets moeten verlagen. Alu ring van 1mm moet meer dan voldoende zijn, of iets van de zuigerkop afhalen, anders andere zuigers (8.5)

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 11 jul, 2011 21:09

Weinig aanpassingen nodig dus, had al ergens gelezen dat er meer moest aangepast worden. Kan daar enkel het linkje niet meer van vinden.
Maar het blokje zal toch uit elkaar gaan om zo de boel te leren kennen.

Is er bij het uit elkaar halen ook terug te vinden welk type motor het zou zijn (A06/664, A06/635,...) Het typeplaatje op de motor is verdwenen en exact jaartal van motor ken ik ook niet.

Motortje ga ik normaal binnen een week of 2 ophalen, juist voor ik naar Salbris vertrek.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 11 jul, 2011 23:08

meenemen naar salbris! Dan doen we een clinic :)
Citroen 2cv6 special 1986

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » ma 11 jul, 2011 23:19

een 664 blok heeft lage compressie zuigers, ik meen7,9 : 1 of 7,5 : 1, en een soort ring tussen de cilinders en de kop. Een 635 blok heeft 8,5 : 1 compressie zuigers. Bouwjaar van het blok kun je misschien herleiden aan de cilinderkoppen. Daar staat namelijk soms een weeknummer en een jaartal in, die komen aardig overeen met het bouwjaar van de auto. Ik weet alleen niet of dat jaartal ook in een 664 blok is gezet. ik heb tot nu toe 2 keer een cilinderkop gezien zonder jaartal, en nu zo'n 60 blokken losgehaald, en dit waren allemaal 635 blokken of am2 blokken.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 16 jul, 2011 12:03

ben juist het blokje gaan ophalen. Samen met de versnellingsbak en een beetje kleine pruts.
Foto's volgen in de loop van het weekend.

Heb al 1 cijfer terug gevonden op het spruistuk. AM en dan voorlopig nog onleesbare cijfers erachter.
Dit nummer staat rechtsvoor op het spruistuk. Zegt dit nummer iets over welk type blok dit zou zijn?

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Bericht door noodles » za 16 jul, 2011 12:49

AM is het type motorblok dat gebruikt is in de Dyane 6, Ami 6 en 8, Acadiane en de AK.

Je hebt daar verschillende types van: AM M, AM B, AM C (allen jaren '60) AM2 (vanaf 1970 in de Dyane 6 en de Ami 8 ) en de AM2 A in de Acadiane.
Dyane 6 Confort 1980

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 16 jul, 2011 12:57

Wist niet dat het typenummer van de motor ook in het spruitstuk stond.

Nummer die achter de AM staat zou 14 zijn, voor zover ik het duidelijk kan lezen.
Maar die 14 zie ik nergens terug in een lijst met motortypes die ik heb. Daarom twijfelde ik of dit wel iets met typenummer te maken zou hebben.

Blokje zou uit een 2cv gekomen zijn volgens vorige eigenaar. Blokje heeft externe oliefilter en een nieuw type koppeling erop.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 16 jul, 2011 13:25

Motornummer staat niet in het spruitstuk.

Afbeelding
motornummer is de vinden op het schuine gedeelte rechts van de oliepijlstok
(dat rode plaatje, maar kan ook zwart zijn)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 16 jul, 2011 14:28

Typeplaatje hangt er niet meer op, daarom dat ik op zoek ben naar aanwijzingen welk type het juist is.

Hier enkele foto's van het blokje
Afbeelding

Afbeelding

zo te zien heeft koeltunnel ooit een duw gekregen
Afbeelding

krijg link naar fotos niet goed, hier een rechtstreekse link naar het album:
https://picasaweb.google.com/1041360745 ... torRevisie
Laatst gewijzigd door //sander// op za 16 jul, 2011 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » za 16 jul, 2011 15:01

Afbeelding

(foto openen, rechter muisknop klikken, afbeeldings-url kopieren kiezen en dan plakken)
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Bericht door noodles » za 16 jul, 2011 15:57

//sander// schreef:Wist niet dat het typenummer van de motor ook in het spruitstuk stond.
Motornummer staat ook niet in het spruitstuk, was te snel met lezen en het stukje van het spruitstuk had ik niet gezien...sorry! :oops:

Heb nog even bij m'n Dyane gekeken maar kan nergens anders op het blok (buiten het typeplaatje) een typenummer vinden...
Dyane 6 Confort 1980

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 16 jul, 2011 17:24

Het nummer op het spruitstuk AM141-01 is het onderdeelnummer van het spruitstuk

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 16 jul, 2011 17:49

Juist alle koelbeplating verwijderd van de motor.
Lekker vette boel, morgen er eens werk van maken om zoveel mogelijk van die zwarte viezigheid te verwijderen.

Motor blok was in de laatste 15jaar blijkbaar ingepalmd door een paar muizen als huis.
Afbeelding
Afbeelding

Bij het afnemen van het spruitstuk zie ik dat er in de cylinderkop een hoop losse roest ligt. Zou die van het spruitstuk afkomstig zijn, of van waar kan dit nog komen
Afbeelding


En hier het resultaat van een beginneling die zich een namiddag uitleeft met een oud motorblok
Afbeelding


Morgen kijken om de buitenkant van die smurrie te ontdoen.
Dan kijken om de olie af te laten zodat ik de cylinderkoppen kan verwijderen om te zien hoe de staat daarvan is.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 17 jul, 2011 15:45

Ziet er uit als een blokje waar weinig eer aan valt te behalen :? Wel geschikt materiaal om helemaal uit elkaar te schroeven en zo te leren hoe het blok in elkaar zit!
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie