Chassis aan de binnenkant schoonmaken.

Reparaties, modificaties en onderhoud
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » do 8 dec, 2011 13:54

David schreef:Ik was 1 van die types die in de jaren 80 zijn chassis vol liet lopen met afgewerkte olie.....

Zou ik nu natuurlijk nooit meer doen!!

Maar ik rij nu nog in mijn eend van 1985 (zelf in 1988 aangeschaft) rond met origineel chassis, zonder dat er ooit aan gelast is........

En als ik de RDW site check zie ik dat bijna alle eenden die ik gehad heb nog bestaan.


Greetz David :P
in dat originele chassis zit nog steeds die olie?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 8 dec, 2011 16:38

Nou ik denk dat die inmiddels wel verdroogd is en een dikke koek geworden is.

Maar er is echt geen roestspoortje te zien (gekeken met endoscoop).

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik vanaf de onderkant wel altijd alles met ML beschermd heb.
Ook alle felsranden en dergelijke.

Volgende winter gaat de koets eraf om alles eens flink onder handen te nemen. Ben nu bezig met motor en bak.

Dan haal ik de bovenste plaat van het chassis er af om alles te checken. Dus dan weet ik tot in detail hoe het er uit ziet.

Greetz David :P

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 26 dec, 2011 19:48

Vandaag was het eindelijk zover,
het chassis is vol geneveld met owatrol met behulp van de compressor.
Het chassis wordt nog gelast op een bepaalde plek, en daar was een stuk eruit gehaald. en ik zag dat er toch heel weinig klei in zat, dus de klei zat alleen bij de openingen van het chassis.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 26 dec, 2011 22:17

je moet eerst lassen en dan moet je je chassis vol spuiten met ml!!
dit heeft nu niet zo heel veel nut.
Je zal het straks opnieuw moeten doen.
Jaag hem goed vol en dan zo nu en dan het chassis om draaien.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 26 dec, 2011 22:21

Kan ook een mooie klapper geven als er nog veel oplosmiddel dampen in het chassis staan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 26 dec, 2011 22:23

jaa idd, en als het geen klapper geeft dan stinkt en rookt het wel met het lassen!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » di 27 dec, 2011 00:01

siemen schreef:je moet eerst lassen en dan moet je je chassis vol spuiten met ml!!
dit heeft nu niet zo heel veel nut.
Je zal het straks opnieuw moeten doen.
Jaag hem goed vol en dan zo nu en dan het chassis om draaien.
ik bedoel eigenlijk wat anders dan lassen. een oom van mij gebruikt een soort kit wat bij treinen gebruikt wordt als verbindingsmiddel van plaatwerk.
is owatrol trouwens brandgevoelig?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 27 dec, 2011 01:46

Dat geeft een nieuwe dimensie aan het begrip "kitcar" :lol: :lol: :lol:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 27 dec, 2011 15:13

ik bedoel eigenlijk wat anders dan lassen. een oom van mij gebruikt een soort kit wat bij treinen gebruikt wordt als verbindingsmiddel van plaatwerk.
Maarre.... een chassis is een nogal belangrijk dragend deel van je auto. Dat is wel wat anders dan plaatwerk van een trein..... :?

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » di 27 dec, 2011 15:58

Thijs schreef:
ik bedoel eigenlijk wat anders dan lassen. een oom van mij gebruikt een soort kit wat bij treinen gebruikt wordt als verbindingsmiddel van plaatwerk.
Maarre.... een chassis is een nogal belangrijk dragend deel van je auto. Dat is wel wat anders dan plaatwerk van een trein..... :?
een trein valt ook niet zomaar uitelkaar. het is even sterk als lassen. maar dan wat simpeler en sneller te gebruiken.
Laatst gewijzigd door CitroënAZAM op di 27 dec, 2011 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 27 dec, 2011 16:22

je hebt inderdaad tegenwoordig lijm om panelen vast te maken.
Sommige auto schade bedrijven lijmen hier complete zijn panelen van anders erin in plaats van lassen.

Dit is overgens sterker als puntlassen! raar spul!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 27 dec, 2011 16:45

Is het ook APK waardig dan?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » di 27 dec, 2011 20:03

deusjevo schreef:Is het ook APK waardig dan?
beetje goed bijschuren en aflakken lukt vast ook wel. maar het is feit dat het in de treinbouw wordt gebruikt, dan moet dat spul ook een keuring hebben gehad.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 27 dec, 2011 20:52

Een trein is geen auto bij een APK keuring, denk dat de keurmees er toch echt een probleem van maakt als er op die plek een las hoort te zitten denk ik?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 28 dec, 2011 01:02

deusjevo schreef:Een trein is geen auto bij een APK keuring, denk dat de keurmees er toch echt een probleem van maakt als er op die plek een las hoort te zitten denk ik?
en wat nou als je op bepaalde plekken puntlast, en de rest dichtmaakt met dat ander spul? het is trouwens maar een klein gedeelte van het chassis, ongeveer 1o cm lang en 5 breed, en dan loopt het ook nog in een driehoek dus 25 cm2

Plaats reactie