ik weet het niet meer...

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » di 2 jul, 2013 18:05

met het afstellen van de achterremmen was mijn probleem opgelost.Heb nu een ander probleem nl dat de schijven heet worden. Ben bang dat ik toch naar een andere bak moet zoeken. Een trommelbak is niet om te bouwen naar een schijvenbak...kennelijk
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 2 jul, 2013 19:04

Hallo,

zoals beschreven, rubbertjes van remcilinders soepel en zwart , schoenen picco bello afgesteld, meermaals ontlucht, maar nog steeds ietwat te zacht op eerste remdruk. tweede is ok. ...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 2 jul, 2013 19:13

Eminence Grise schreef:met het afstellen van de achterremmen was mijn probleem opgelost.Heb nu een ander probleem nl dat de schijven heet worden. Ben bang dat ik toch naar een andere bak moet zoeken. Een trommelbak is niet om te bouwen naar een schijvenbak...kennelijk
Er is geen verschil tussen een trommelbak en een schijvenbak, daardoor kunnen de remmen niet heet worden, krik eens een wiel op en kijk of het niet aanloopt. Anders zit je stift misschien te ver in je HRC zodat hij niet alle druk afbouwt....

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » zo 11 aug, 2013 10:17

Hier hetzelfde probleem, als de topic starter.

De schijven voor waren krom, dus die vervangen, en de klauwen gereviseerd, toen ook maar de achter remmen losgehaald, en de voeringen vervangen, dan is alles weer nieuw was mijn gedachte daarover.
Alles afgesteld, ontlucht, maar pas na 2x pompen druk, weer alles ontlucht, en weer geen druk bij de 1e keer pompen.
Excenters goed afgesteld, en ook gewisseld voor niet excentrische gevallen, maar wederom hetzelfde niet gelijk geval.
HRC is 4 maanden oud, dat is een Grijze, met een klein boutje aan de onderkant.
Heb gisteren nieuwe remcilinders erop gezet, die uit een blauw/wit doosje, met groene rubbers, maar die trokken te ver terug, waardoor speling tussen de nok van de remschoen en de de remcilinder.
Veertje ertussen gezet, en nu geen ruimte meer daartussen, maar wederom geen druk, pas na 2x pompen.
weer andere remcilinders erop gezet, nu die uit een rood/wit/zwart doosje, en exact hetzelfde probleem, weer ruimte tussen de nok van de remschoen, en de cilinder.
Ik heb een stel oude trommels laten uitdraaien,(de huidige trommels waren ovaal) tot deze weer egaal rond en vlak waren, de voering is nog gewoon te stellen, dus lijkt mij niet dat die te ver zijn uitgedraaid.verschil tussen voor en na uitdraaien is 1,6mm geworden.
Pedaal houd wel druk, ook als je hem een nacht vastzet, en nergens een lek te bespeuren in het systeem.

Wordt er moedeloos van, de eend is momenteel mijn enige rijdende/gekeurde a-type, en moet eigenlijk dinsdag nog remmen, wegens een afspraak die ik niet kan afzeggen.

Kan het toch de hrc zijn, die lekt nergens, heb ook de rubbers tussen het vloeistof potje, en de hrc vervangen voor de zekerheid.

Iemand nog tips, en of hulp???

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 18 aug, 2013 09:20

Bij mij ook nog steeds exact hetzelfde euvel. Heb toch maar besloten een andere HRC te monteren. Dus nu een besteld van een ander merk bij een andere leverancier.

Bij mij ook nergens lekkage en tig keer ontlucht.

Ik had namelijk bij twee verschillende merken wielremilinders (zwarte/ groene rubbers) hetzelfde irritante gedoe. Dus dat durf ik wel uit te sluiten. Vandaar dat ik voor een andere HRC ga om dingen uit te kunnen sluiten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 aug, 2013 21:43

Nou, een update en oplossing van het 'vage' remprobleem.

Ik heb gisteren een andere (nieuwe) HRC gemonteerd, ontlucht en... geen resultaat. De eerste keer trappen, zakte het pedaal weer veel verder naar beneden weg. Ik kan nu wel stellen dat het probleem, dat de achterste remcilinders te ver naar binnen trokken, niet werd veroorzaakt door de HRC zoals Gerard terecht dacht.

Maar goed, plan B: veertjes plaatsen in de achterste remcilinders. Twee veertjes uit een oud achterlicht gehaald. De boel weer in elkaar gezet, ontlucht en..... probleem opgelost! Bij het monteren was al duidelijk zichtbaar dat de zuigertjes van de remcilinders bijna tegen de aanslag van de remvoeringen stonden.

In de oude situatie (zonder veertjes) merkte ik al dat 1 keer volledig intrappen net genoeg was om de zuigertjes tegen de aanslag te krijgen. Hierna bij de tweede keer trappen werd er eigenlijk pas geremd met de achterrem. Rem los, na enkele seconden zag ik de zuigertjes weer naar binnen trekken.

Ik heb bewust gekozen om de HRC te vervangen omdat ik dat echt wilde uitsluiten. Of deze moet ook niet ok zijn, maar dat lijkt me sterk. Probleem zit m dus in de achterste remcilinders. Waarvan ik dus twee merken heb geprobeerd en beiden hetzelfde vage probleem kende.

De moraal van het verhaal: geweldig dat het met bestaande 2cv onderdelen op te lossen was. Alsof het ervoor is gemaakt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 9 sep, 2013 20:36

Blij voor jou, maar bij mij nog steeds niet opgelost!
Heb voorste remmen "afgesloten" met een moer M8 in de HRC, de pedaal druk is nyu onmiddelijk enorm en de achterste wielen blokkeren onmiddelijk, dus het komt zeker van de voorste remmen bij mij!
Nieuwe rubbers in de klauwen, en remblokjes, helpt niet. Zou het dan toch zo zijn dat met die nieuwe rubbertjes in de klauwen zo is dat de remcilindertjes terug getrokken worden?

PS ; helemaal géén lucht in de leidingen

dank !

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Remcilinders

Bericht door Le Patron » do 31 okt, 2013 13:10

Je laat het remsysteem even rusten.
Dan demonteer je de trommel en kijk of er ruimte zit tussen de remschoen en het zuigertje van de cilinder.
Zit er ook maar iets ruimte dan heb je 2 mogelijkheden.
De stofhoesjes zijn te stug en trekken het zuigertje te ver terug.
Of het metale gedeelte van de remschoen is niet op maat en komt tegen de stofhoes.
Oplossing 1 vervang de stofhoesjes door de oude.
Oplossing 2 haal wat weg van de remschoen zodat die wel goed aansluit langs de stofhoes op tegen het zuigertje.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 31 okt, 2013 16:27

Hallo,

dit laatste is reeds meermaals gebeurt en beschreven hierboven...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 31 okt, 2013 17:38

Klein vraagje, je handrem werkt die wel???

Als je de handrem rekelijk strak zet (dat de wielen dus net niet aanlopen) dan moet het eigenlijk ook goed gaan, je remvoeringen blijven dan staan en je remzuigertjes eigenlijk ook, als je dan nog (te veel) moet pompen is er dus iets mis met je remzuigertjes, die gaan dan naar binnen terwijl ze dat niet moeten doen, nu is alleen nog de vraag waarom doen ze dat.................

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Bericht door Le Patron » do 31 okt, 2013 18:00

ami6 schreef:Hallo,

dit laatste is reeds meermaals gebeurt en beschreven hierboven...
Hallo heb je dan gekeken of er speling ruimte tussen zit?

En ja de remklauw zuigers trekken altijd terug door de rubbers dat hoort!
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 31 okt, 2013 18:10

Le Patron schreef:
ami6 schreef:Hallo,

dit laatste is reeds meermaals gebeurt en beschreven hierboven...
Hallo heb je dan gekeken of er speling ruimte tussen zit?

En ja de remklauw zuigers trekken altijd terug door de rubbers dat hoort!
Hallo,

er zit nergens geen speling , geen fractie van een mm en de remschoenen staan picco bello afgesteld..

Greets,

Oli.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4997
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 2 nov, 2013 23:49

oude remcylinders hadden altijd een flinke veer binnenin....
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 9 nov, 2013 14:15

Of die rubbers nu wel of niet zover horen terug te trekken, ik zou het niet weten. Kan me niet van eerdere werkzaamheden aan het remsysteem herinneren of ze zover terug trokken.

Zoals gezegd heb ik 2 nieuwe hrc's en 2 verschillende sets remcilinders achter geprobeerd. En met simpele veertjes uit de achterlichten in de remcilinders was het opgelost.

Of ik heb 2 slechte nieuwe hrc's te pakken gehad of 2 nukkige sets remcilinders. Ik zou het niet weten maar ben tevreden met mijn oplossimg en de eend remt echt super goed.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie