Pagina 4 van 5
Geplaatst: do 11 jun, 2015 07:47
door rusty
Dag Michiel,
heb je enig idee hoe lang dat andere blok stil heeft gelegen? ik zou iig na een paar honderd km olie en filter wisselen met een redelijk warme motor (eerst goed warm rijden en als je handen t aankunnen aftappen) , mijn ervaring is dat er zeker bij een blok wat lang heeft gelegen er erg veel zooi onderin heeft verzameld en dat er nogal wat los komt als je weer met verse olie gaat rijden.
succes met de ombouw! en hopelijk heb je straks echt een snelle dyane!
Geplaatst: vr 12 jun, 2015 15:14
door Michiel van G.
Het blok heeft zeker 10 jaar stilgelegen. dwz, het is wel elk jaar gestart, maar het heeft niet flink gereden.
Ik was inderdaad van plan de boel eerst in te rijden en dan de rommel eruit te laten lopen. Hoewel het beetje olie dat er nu in zit nog aardig schoon is.
Overigens heb ik in de zeldzame vrije uurtjes nu een set compleet gereviseerde koppen liggen. Foto's volgen. Het moet goedkomen
Geplaatst: za 13 jun, 2015 20:19
door Michiel van G.
Vandaag weer verder gegaan met de het motorblokje van de Dyane.
De opbouwfase is nu begonnen. Helaas mis ik wat onderdelen, dus weer even wachten daarop...
gereviseerde koppen:
blokje opbouwen:
nieuwe krukaskeerringen:
bij het stellen van de kleppen bleek dat ik een veerringetje mis... dat moet ik dus zien te vinden.
vers oliefilter (en over 500 km mag dat dus weer worden vervangen voor de zekerheid)
olieleidingen onder handen genomen en voorzien van nieuwe pakkingen:
Wat ik mis qua onderdelen:
- de 4 boutjes waarmee de koeltunnel vastzit aan de achterplaat (achter de oliekoeler)
- de 4 bouten aan de onderkant van de cilinderkoppen
- één veertje onder de tuimelaaras.
- [s]bouten[/s]
moeren waarmee ik de motorsteunen aan de motor vastzet
Zitten de keerringen zo goed trouwens?
De achterste iets verdiept, de voorste gelijk met het blok.
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 10:06
door Bertje Beige
Zo, die koppen zijn zelfs gestraald zeker? Ziet er netjes uit!
Over die keerringen; die zitten volgens mij wel goed, maar is die voorste van de krukas tijdens montage niet beschadigd door de roest die op de krukas zit?
En je zoekt de bouten waarmee de motorsteunen aan het blok zitten, maar die zie ik op de foto's toch gewoon zitten!?
Heb je trouwens ook nieuwe koperringen gebruikt onder de kopmoeren? Anders kun je olielekkage krijgen langs de tapeinden.
Succes met de verdere opbouw
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 10:17
door Michiel van G.
dank voor de reactie.
De voorste keerring is niet beschadigd, er zat geen roest op de plek waar de keerring zelf zit, dus dat is geen probleem. Verder ook goed schoongemaakt en van olie voorzien toen ik hem plaatste.
Dat van die ringen onder de kopmoeren is nieuw, ik zal eens kijken waar ik die kan vinden, in de vraagbaak stond er niets over.
voor wat betreft de bouten, ik bedoelde moeren... Het gaat om de moeren waarmee de motorsteunen aan de steunen op het carter worden gezet.
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 10:43
door Bertje Beige
Ik dacht meer aan een mogelijke beschadiging terwijl je hem over de as schoof
Heb ooit eens in een clubblad iets gelezen over iemand die een onvindbare olielekkage had en dat bleek te komen omdat er olie liep langs het onderste tapeind. Heb het ook nooit in een vraagbaak o.i.d. gelezen maar ik gebruik daar zelf nu altijd een heel klein beetje vloeibare pakking tussen die dikke ring en de kop en tussen moer en de dikke ring een koper ringetje. de bovenste 2 tapeinden hebben volgens mij alleen een dunne koperring als ik me goed herinner.....
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 12:19
door Michiel van G.
dank voor de tip.
Ik zal eens kijken of ik een passend koperen ringetje kan bemachtigen. Ik zit niet te wachten op lekkage namelijk
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 17:27
door TB
Zitten die ringetjes niet in de meest gangbare pakkingsets?
Ziet er netjes uit. Heb je die koppen zo aan kunnen schaffen?
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 20:43
door Michiel van G.
nee, die koppen waren die zwarte joekelaars van eerder op de foto
hm, ja, ik heb alleen geen complete pakkingset gebruikt.
Maar zal bij Brezan oid wel eens informeren, die hebben dat soort dingen los.
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 12:57
door DucKKnutsel
let op dit zijn geen koper plaatjes maar messing en de onderste is een dikker plaatje dacht van aluminium
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 15:23
door Michiel van G.
dank voor de info! Dan weet ik wat ik moet bestellen.
Geplaatst: za 4 jul, 2015 23:27
door Michiel van G.
Om de voorste keerring te vervangen moest de oliekoeler los. Nu zit die vast met twee rubberen busjes in het blok. Ik vermoed dat die dienen om lekkage te voorkomen?
Zoja, had ik ze moeten vervangen? Ze zagen er niet ernstig oud of kapot uit...
Geplaatst: zo 5 jul, 2015 07:30
door AZL57
als de rubber nog maar zacht is zal het wel werken.
Geplaatst: zo 5 jul, 2015 10:37
door Michiel van G.
mankeerde niets aan, goed zacht rubber.
Geplaatst: zo 5 jul, 2015 18:48
door Robcap
Ik vind eerlijk gezegd de status van je oleikoeler niet al te best....
Heb je die eens goed schoon gemaakt?