Pagina 4 van 5

Geplaatst: ma 9 feb, 2004 20:01
door revi
De mijne rijdt nu 1 op 10/11 ... waar kan dat aan liggen?

Ik rij er soms mee naar Delft of veel in de stad!

Geplaatst: di 10 feb, 2004 08:33
door Gerard2cv
Als hij goed rijdt,MINDER gas geven.

Geplaatst: di 10 feb, 2004 08:52
door leo top
Lelijke Eend schreef:Over remmen/motorremmen gesproken, ik heb wel eens gehoord dat als je remt op de motor (dus geen gas geven en in een versnelling lager gaan rijden) je dan geen brandstof verbruikt omdat je motor dan niets hoeft te doen. Daarom ben ik toen vol enthausiastme gaan motor-remmen (ik heb ooit eens 70 km/u in z'n 2 gereden :shock: ). Later hoorde ik dat dit juist weer enorm veel bnenzine neemt omdat je motor dan wel draait en dus benzine aanzuigt. Wat is nou waar ?
Moderne motoren met computergestuurde benzine inspuiting sluiten bij het gas loslaten de benzine toevoer af, dus bij remmen op de motor wordt geen benzine gebruikt. Hierdoor komt dus het misverstand n de wereld, gedeeltelijk had je dus gelijk.
Leo

Geplaatst: di 10 feb, 2004 09:51
door racerworx
Het handigste is om het verbruik en de kilometers gewoon een aantal tankbeurten op te schrijven. Voor de Alfa heb ik dat eens 5000km lang gedaan. Dan heb je echt een goed beeld van wat je auto gemiddeld gebruikt. Ik ben er met de BX Break nu ook mee bezig. Op 500km weet je nog net niks. (Of je moet steeds alleen maar hetzelfde stukje van 10km rijden ;))

Arne

Geplaatst: wo 11 feb, 2004 18:55
door Joos
Nog een vraagje over motorremmen;

verbruikt je eend dan (zoals lelijke eend hoger zei) heel veel benzine?
of verbruikt hij dan gewoon benzine alsof je met hoog toerental rijdt?

Geplaatst: do 12 feb, 2004 04:28
door Christian
Tijdens het afremmen op de motor gebruik je ongeveer even veel benzine als tijdens het stationair draaien. De klep in de carburateur is vrijwel gesloten, net als tijdens het stationair draaien, maar vanwege het hogere toerental wordt er iets meer aangezogen.
Ik rem zelden op de motor af. Afremmen op de motor geeft slijtage aan de koppelingsplaat en de motor zelf. Dan heb ik liever dat mijn remblokjes iets eerder versleten zijn.
In een lange afdaling moet je natuurlijk op de motor afremmen, omdat anders je schijven rood worden en niet zo lekker ruiken enzovoorts.

Geplaatst: do 12 feb, 2004 09:57
door leo top
Christian schreef: Afremmen op de motor geeft slijtage aan de koppelingsplaat en de motor zelf.
:?: :?: :?: De koppeling slijt toch alleen als je hem laat slippen? Een motor slijt echt niet als je er op afremt. Door af te remmen op de motor slijten je remblokjes minder,en je koppeling echt niet meer!

Geplaatst: do 12 feb, 2004 10:24
door Teun
Misschien iets meer olie verbruik...als je op de motor afremt...

Geplaatst: do 12 feb, 2004 10:27
door Gerard2cv
Jammer Leo,Je maakt nu een technisch foutje,Als je op de motor wil remmen is dus de
snelheid van de auto hoger dan het motortoerental,en hoe had je gedacht om die 2
toerentallen bij elkaar te brengen,Juist door de koppeling andersom te laten slippen
En koppelingsplaten zijn duurder dan remblokjes.Dus gebruik alles waar het voor is
En om zuinig te rijden,dus gewoon gas los en uit laten rijden in de versnelling waar hij
in staat.

Geplaatst: do 12 feb, 2004 12:38
door Punky
Ik ben het met Gerard eens.

Alleen heeft mijn rijschool me altijd geleerd dat ik moest afremmen op de motor. Dit zou geen of nauwelijks extra slijtage geven aan de koppelingsplaat en reed rustiger. Met dit laatste ben ik het wel eens. Bij dat eerste hheb ik altijd mijn vraagtekens gehad.

Geplaatst: do 12 feb, 2004 16:36
door Joos
als mijn vader op de motor remt,
geeft hij altijd wat gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
om de slijtage in te perken.

wat voor kwaad kan het aan de motor?

Geplaatst: do 12 feb, 2004 17:41
door Teun
rocco schreef:als mijn vader op de motor remt,
geeft hij altijd wat gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
om de slijtage in te perken.

wat voor kwaad kan het aan de motor?

En dan is dus het hele effect weg kun je net zo goed gewoon remmen....en de benzine aan mij geven...

Geplaatst: do 12 feb, 2004 17:53
door Joos
hij geeft gas terwijl hij de koppeling op laat komen,
als de koppeling helemaal boven is moet je de gas laten opkomen natuurlijk!
zou behoorlijk dom zijn anders

Geplaatst: vr 13 feb, 2004 00:28
door Frank Kam
Op 't moment dat je terugschakelt en "tussengas" geeft, breng je het toerental van de motor en de bak in evenwicht. Dat spaart de koppeling. Vroeger heette dat dubbelclutchen. Afremmen op de motor gebeurt dan doordat de motor gesmoord wordt (je geeft geen gas) en je dus terugzakt naar stationair toerental van de motor.

Geplaatst: vr 13 feb, 2004 09:24
door Gerard2cv
Frank,het gaat hier over zuinig rijden,Dan ga je toch niet onnodig tussengas geven,
terwijl gewoon uit laten rijden en op het laats remmen om te stoppen toch veel economischer is.