Pagina 4 van 4
Geplaatst: di 10 jul, 2007 13:59
door Bartje
Hoi,
ik wil me bij Douwe aansluiten, ookal is de jaarlijkse keurig altijd effe lastig het is toch goed dat het gebeurt, want er rijd een hoop rotzooi rond en als de keuring naar eens in de twee jaar gaat wordt dat alleen maar erger en dat is dus gevaarlijk voor de verkeersveiligheid.
Ik denk dat ik het rotzooi gehalte wel redelijk kan beoordelen omdat ik al jaren sleutel (als bijbaan in een garage en als voor de hobby) als je er eenmaal oog voor hebt dan zie je regelmatig auto's die eigenlijk direct van de weg moeten. En ook in de klasse 4 tot 8 jaar heeft de aandacht van een jaarlijkse keurig nodig. Hier in Berlijn worden de bussen voor openbaarvervoer elke drie maanden gekeurt, omdat de bus maatschappij ze anders een jaar laat verwaarlozen, vele duitse maatregelen vind ik onzin maar dit is er een die erg nuttig is.
Groetjes, Bart
Geplaatst: di 10 jul, 2007 14:08
door Punky
Duintje schreef:het zijn niet zozeer de kosten, maar meer het gedoe om je auto er te krijgen en weer op te halen...
Ik blijf er namelijk nooit bij...
Ik sta er altijd met mijn neus bovenop en dat zorgt vaak voor leuke discussie, maar 9 van de 10x geloven ze wel dat het goed zit.
Geplaatst: di 10 jul, 2007 14:17
door Duintje
mijn apk keurmees heeft echt verstand van zaken en ik vertrouw hem volkomen...
dus niet nodig om erbij te blijven
Geplaatst: di 10 jul, 2007 22:23
door TB
Ik vertrouw de meeste bedrijven niet met keuringen. Ik laat me niet bedonderen omdat ik m'n auto altijd goed ken en zelf ook van heel wat regels op de hoogte blijf. Bij mij is er nog nooit een auto afgekeurd omdat ik m altijd goed bijhoud. Blijf bij de keuring er altijd op wachten.
2 jaar vind ik prima. Mits wel volledig uitgevoerd en niet door sjaggeraars die maar half kijken zoals er ook veel zijn. APK is goed, om de 2 jaar is beter.
Geplaatst: wo 11 jul, 2007 00:05
door Punky
Duintje schreef:mijn apk keurmees heeft echt verstand van zaken en ik vertrouw hem volkomen...
dus niet nodig om erbij te blijven
Ik moet ze vaak uitleggen hoe alle aanpassingen zijn aangesloten en hoe de motorkap open moet.
En het is gewoon leuk om te zien.
Geplaatst: wo 11 jul, 2007 00:07
door Duintje
ik ga gewoon naar een 2cv garage, dan hoef je dat niet uit te leggen. En om er nu speciaal vrij voor te nemen vind ik ook niet nodig
Geplaatst: wo 11 jul, 2007 00:10
door Punky
daar moet ik het OOK uitleggen.
Geplaatst: wo 11 jul, 2007 00:21
door Duintje
ga naar een goeie
Geplaatst: wo 11 jul, 2007 00:29
door Punky
Voor sommige blijft het moeilijk dat een ribbelkap een moderne sluiting heeft hoor, terwijl de originele handgreep er nog wel op zit.
Geplaatst: vr 2 nov, 2007 00:55
door Wouterr
Misschien nog ff voor de volledigheid van dit topic:
Vandaag (10 oktober) heeft de Tweede Kamer ingestemd met een verandering van de APK-keuringsfrequentie. De veranderde APK-frequentie gaat per 1 januari 2008 in. Echter, de verandering geldt alleen voor personenauto's en lichte bedrijfswagens die op benzine rijden en vanaf 1 januari 2005 nieuw zijn toegelaten. Voor personenauto's en lichte bedrijfswagens die op andere brandstoffen (gas of diesel) rijden verandert er niets.
Wijziging per 1 januari 2008
De wijziging in de APK-frequentie komt op het volgende neer:
* Alle op benzine rijdende personenauto's en lichte bedrijfswagens die sinds 1 januari 2005 op de weg zijn toegelaten, hoeven pas vanaf 1 januari 2009 elke twee jaar een APK te ondergaan. Dus niet al in 2008.
* Als deze personenauto's en lichte bedrijfswagens acht jaar of ouder zijn, geldt er weer een jaarlijkse APK.
Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:
* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.
Geen wijziging
Voor alle op benzine rijdende personenauto's en lichte bedrijfswagens die voor 1 januari 2005 op de weg kwamen verandert er niets. Deze auto's hebben nog steeds een jaarlijkse APK-plicht. Ook verandert er niets voor taxi's, bussen, vrachtwagens en personenauto's op gas en diesel.
(van de rdw site, 10 oktober)
Lijkt er dus op dat mijn eendje uit 85 toch elk jaar gekeurd moet worden? of heb ik dat verkeerd?
Geplaatst: vr 2 nov, 2007 08:45
door backfire
Nee dat heb je goed, die van jou is nog veeeeeeeeeeeeels te jong
Geplaatst: vr 2 nov, 2007 10:47
door Twécévé
Ik liet mn APK elke keer een stukje verlopen zodat ik nu van september in december ben gekomen. Niet bewust maar meer vanwege idd het gedoe om de auto er te krijgen. Deze week komt niet uit, die week daarop ook niet etc. (breng mn eend altijd 70 km weg, de enige garage die aan mn eend mag prutsen
)
Nu valt het dus in de kerstvakantie dus dat is prima, met 2 auto's er naartoe, 2cvtje afleveren en dan met Xantia en vrouw naar ouwelui bakje doen.
Geplaatst: ma 31 dec, 2007 17:57
door coby
Best balen dat mijn eendje van '86 toch jaarlijks gekeurd moet worden. Maar persoonlijk ook wel goed. Tijdens een keuring komen er soms toch bepaalde dingen aan het licht (tenminste bij mij dan) die toch wel gerepareerd moeten worden.
Ik vind de jaarlijkse keuring zowiezo wel goed. Er zijn genoeg auto-eigenaren die met halve sloopauto's op de weg rijden. Ik heb liever niet dat ik door een paar defecte remmen door een ander van de weg gereden wordt.
Mijn keuring heeft mij dit jaar naast wat materiaal en wat tijd 139 euro gekost. Dat is best te doen toch, en je kan weer een jaartje verder.
Oja overigens wel grappig. De keurmeester vond de ruimte tusssen de fuseepennen te hoog. Toevallig had mijn vader nog een papier uit een apk-boek liggen van een bevriende 2cv-liefhebber waarop precies vermeld stond hoeveel ruimte er bij een 2cv mocht zijn. Toch best handig.
Mocht iemand dit papier nodig hebben.
Mocht iemand dit ooit nodig hebben. Stuur maar een bericht ik kan het altijd even scannen.